0 473 visningar

12 svar

återigen behöver jag hjälp

Dieter Endom

25 sep 2008 kl. 18:53

Bild 1: kan det vara lundvaxing?

Bild 2: piltofsskivling? på björk;

Bild 3: har inget förslag på kremlan als, växte i gräs under lind med ek i närheten.

0

Dieter Endom

25 sep 2008 kl. 19:03

behöver mer hjälp!

Bild 4: vad är detta?

Bild 5: Vilken vaxing? växer under ek.

Bild 6: Vilken vaxing? Den är mycket slemmig och växte i gräs.

0

Dieter Endom

25 sep 2008 kl. 19:08

Bild 7: är detta tegelröd slöjskivling? växer vid basen av en död ek.

0

Birgitta D

25 sep 2008 kl. 21:38

Bild 7 kan nog vara tegelröd slöjskivling, hade gärna sett undersidan också. Ängsvaxskivlingaer är inte min starkaste sida.

0

Michael Krikorev

25 sep 2008 kl. 21:43

1: Ja, det kan vara lundvaxing.
2: Ja, det skulle kunna vara en piltofsskivling
3: En kremla i “brokkremlegruppen”, de är svåra.

4: Kanke en gammal kamfingersvamp
5: Kanske lädervaxing, om den luktade sötaktigt-parfymaktigt?
6: Kanske en i gruppen kring elfenbensvaxingar, det finns flera svåra arter där.

7: Förmodligen svavelgul slöjskivling

Se det som tips och vägledning, jag vågar inte artbestämma säkert dem enbart efter bilderna.

0

Hans v E

26 sep 2008 kl. 10:13

Fast tvåan heter väl slemmig tofsskivling - Pholiota aurivellus.

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 10:56

Vill inte starta något “könskrig”, men den bör heta P. aurivella. Har namnsättarna för dåliga kunskaper numera - eller har jag?

0

Dieter Endom

26 sep 2008 kl. 11:43

Micke, Hans och Jan stort tack för era svar men nu är jag än mer osäker beträffande Piltofsskivlingen. Har den flera namn? I mina svampböcker heter den just piltofsskivling P. aurivéllus men Hans kalla den för slemmig tofsskivling. De namnet hitta jag överhuvudtaget inte i mina böcker! Jan kalla den för P. aurivella och är det isf samma art? Snälla hjälp mig reda ut det här!

0

Till Jan och Dieter

Hans v E

26 sep 2008 kl. 12:29

Jag tycker också den borde heta aurivella, men har kollat i Ekologiska katalogen och antar att de vet bäst.
Min erfarenhet av svampen ifråga är att förr hette den Pholiota adiposa. Sedan dess vet jag inte om det är synonymt med aurivellus eller om denna är en annan art.

0

Rättelse

Hans v E

26 sep 2008 kl. 12:32

Adiposa alltså.

0

Till Hans och Dieter

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 12:32

Om man Googlar på “P. aurivella och aurivellus så får man “vederhäftiga” träffar på båda. Själv anser jag det motbjudande att kalla den aurivellus!

0

Till Hans och Dieter

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 12:36

Vem döper sitt barn till Maj-Björn; utan anledning!

0

Till Hans och Dieter

Dieter Endom

26 sep 2008 kl. 12:47

Tack Hans och Jan för era svar.
Maj-Björn, den var bra!
Jag har en kusin som faktiskt heter Rainer-Maria(döpt efter en författare).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone