1: Ja, det kan vara lundvaxing.
2: Ja, det skulle kunna vara en piltofsskivling
3: En kremla i “brokkremlegruppen”, de är svåra.
4: Kanke en gammal kamfingersvamp
5: Kanske lädervaxing, om den luktade sötaktigt-parfymaktigt?
6: Kanske en i gruppen kring elfenbensvaxingar, det finns flera svåra arter där.
7: Förmodligen svavelgul slöjskivling
Se det som tips och vägledning, jag vågar inte artbestämma säkert dem enbart efter bilderna.
Micke, Hans och Jan stort tack för era svar men nu är jag än mer osäker beträffande Piltofsskivlingen. Har den flera namn? I mina svampböcker heter den just piltofsskivling P. aurivéllus men Hans kalla den för slemmig tofsskivling. De namnet hitta jag överhuvudtaget inte i mina böcker! Jan kalla den för P. aurivella och är det isf samma art? Snälla hjälp mig reda ut det här!
Jag tycker också den borde heta aurivella, men har kollat i Ekologiska katalogen och antar att de vet bäst.
Min erfarenhet av svampen ifråga är att förr hette den Pholiota adiposa. Sedan dess vet jag inte om det är synonymt med aurivellus eller om denna är en annan art.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.