Har nu ätit “fuskskaldjur”...
Hittade en massa fina fårtickor, kokade kräftspad. Mörk öl, vatten, socker, salt & krondill. (Mer krondill äv vanligt)Kokade med tickorna (grova skivor) i ett par minuter, lyfte dem och reducerade kraftigt, la i dem igen lät det dra i tre timmar, lyfte igen och reducerade ner än mer, smörade upp “sirapen” och ringlade den sedan över de fasta tickorna. Det blev riktigt bra!!!
Jag har gjort kräfttaggisar 2 ggr och det är ruskigt gott. Tyvärr har jag inte hittat några fårtickor, eller kanske som tur är allt är fullt. För övrigt härjar jag och min man i dina hemtrakter Peter.Vi jagar dock inga matsv ampar då utan mest signalarter. En del sammanfaller ju.
Du efterlyste recept på skäggriska. Jag bruakr göra färs av den och skogsriska, blandar. Kokar dem på vanligt vis, kyler och pressar ur vattnet med en marmormortel på en tallrik som får ligga över svampen i några timmar. Hackar svampen smått i hushållsmaskinen ihop med lök, salt och peppar, kanske lite vitlök också. Mot slutet häller jag i nån deciliter kikärtsmjöl genom hålet så det blandas fint. Jag steker en plätt för att kolla kryddning och att det händer ihop, lätt att justera så länge smeten är kvar i maskinen.
Färsen kan kryddas olika och användas till allt möjligt.
Färs gör jag på alla möjliga sorter, kanske inte kantarell då men soppar, skogsriska, champinjoner. Vad som finns tillgängligt och faller i smaken helt enkelt.
Om man inte har kikärtsmjöl fungerar sojamjöl lika bra. Eller bara vanlig vetemjöl. Bara det är något som binder ihop smeten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.