0 895 visningar

15 svar

Peter Linköping

Annette L, norr om Sthlm

25 sep 2008 kl. 19:56

Har nu ätit “fuskskaldjur”...
Hittade en massa fina fårtickor, kokade kräftspad. Mörk öl, vatten, socker, salt & krondill. (Mer krondill äv vanligt)Kokade med tickorna (grova skivor) i ett par minuter, lyfte dem och reducerade kraftigt, la i dem igen lät det dra i tre timmar, lyfte igen och reducerade ner än mer, smörade upp “sirapen” och ringlade den sedan över de fasta tickorna. Det blev riktigt bra!!!

0

Peter, Linköping

25 sep 2008 kl. 20:28

Intressant! Jag funderade just på vad jag skulle göra med de vita taggsvampar jag hittat, nu fick jag bra tips!

Det måste ha blivit en ruskigt smakstark reduktion!

0

Annette L, norr om Sthlm

25 sep 2008 kl. 20:31

Japp, men använde den som smakhöjare inte “sås”...ringla var fel ord, mer droppa ;=)

0

Peter, Linköping

25 sep 2008 kl. 20:34

Ah!

Glöm inte att testa “knepet” med sotvaxingen och skaldjursfonden också!

Hittar jag fårticka så...

0

BirgittaD

25 sep 2008 kl. 20:39

Jag har gjort kräfttaggisar 2 ggr och det är ruskigt gott. Tyvärr har jag inte hittat några fårtickor, eller kanske som tur är allt är fullt. För övrigt härjar jag och min man i dina hemtrakter Peter.Vi jagar dock inga matsv ampar då utan mest signalarter. En del sammanfaller ju.

0

Annette L, norr om Sthlm

25 sep 2008 kl. 20:44

får käka lite kortison och testa skaldjursfonden…det är lite olika från märke till märke…generellt har jag lite svårt för “köpe” fond…

0

Peter, Linköping

25 sep 2008 kl. 22:32

Måste säga att det var lite maffigt att ha en “egen” tråd, även om min första impuls var att jag sagt nåt dumt till nån som nu skulle reda ut saker och ting… ; )

0

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2008 kl. 16:44

skratt oj, tänkte inte så :=) har precis varit ute och plockat nåt kilo svart trumpet…såg massor av fina skäggriskor, såg nånstans att man kunde använda dem som typ Quorn…har du någon erfarenhet av det? Eller nån annan, det är lika välkommet :=)

0

Skäggriskor

Geraldine Vällingby

26 sep 2008 kl. 16:47

Skäggriskor brukar min mormor göra paj på.

0

Skäggriskor

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2008 kl. 16:54

Geraldine, minns du smaken, e.g är den neutral? Tänkte jag skulle plocka dem till min svåger som är vegetarian som bas till grytor, färs, strimlad osv i så fall ;=) det var flera 100 st…

0

Skäggriskor

Peter, Linköping

26 sep 2008 kl. 17:58

Jag skall bjuda svärmor på pepparriskesallad idag, vi får väl se om det går hem!

0

Anette- Quornersättning

Boman

26 sep 2008 kl. 20:51

Du efterlyste recept på skäggriska. Jag bruakr göra färs av den och skogsriska, blandar. Kokar dem på vanligt vis, kyler och pressar ur vattnet med en marmormortel på en tallrik som får ligga över svampen i några timmar. Hackar svampen smått i hushållsmaskinen ihop med lök, salt och peppar, kanske lite vitlök också. Mot slutet häller jag i nån deciliter kikärtsmjöl genom hålet så det blandas fint. Jag steker en plätt för att kolla kryddning och att det händer ihop, lätt att justera så länge smeten är kvar i maskinen.
Färsen kan kryddas olika och användas till allt möjligt.

0

Anette- Quornersättning

BirgittaD

26 sep 2008 kl. 20:53

Tack Boman för det receptet. Det skall jag prova.

0

Anette- Quornersättning

Annette L, norr om Sthlm

26 sep 2008 kl. 22:03

såg inga skogsriskor, bara skägg & några blodriskor, med det kanske funkar. Ska verkligen prova den färsen. Tar tacksamt emot fler förslag :=)

0

Svampfärs

Boman

27 sep 2008 kl. 10:28

Färs gör jag på alla möjliga sorter, kanske inte kantarell då men soppar, skogsriska, champinjoner. Vad som finns tillgängligt och faller i smaken helt enkelt.
Om man inte har kikärtsmjöl fungerar sojamjöl lika bra. Eller bara vanlig vetemjöl. Bara det är något som binder ihop smeten.

0

Svampfärs

Annette L, norr om Sthlm

27 sep 2008 kl. 10:44

Men vilken svamp är eg mest neutral? om man vill använda det som “köttfärs”...fårticka? urkokt skäggriska…skogen är just nu full av båda…så jag kan ju testa ;=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone