0 324 visningar

12 svar

3 från igår vilka är de?

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 22:03

serie 1 ingen aning? På sandjord troligtvis högt PH betsesmark mycket koskit så det borde vara rätt näringsrikt.

0

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 22:05

Serie 2 samma biotop fast denna växer på björkstubbe.

0

"JAS" Helsingborg

25 sep 2008 kl. 22:10

Denna trodde jag var Smultron kantarell först men det är det inte. Växte på samma plats som den “Svarta Strävsoppen” Mager sandjord nordsidan av låg svarttall i gräsmark med mossa troligtvis högt Ph även här men ingen koskit..

0

Hans v E

25 sep 2008 kl. 22:14

1 Någon art i släktet Lyophyllum.
2 Kanske vitspröding.
3 Klubbtratting.

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 18:22

Tack Hans! Ingen som har fler förslag?

0

Ola H / Kil

26 sep 2008 kl. 18:27

Tyvärr! Långt över min förmåga.

Tack för julkortet Jas! Få se om jag hittar något fränt frampå.

0

Hans v E*/ Klubbtratting?

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 20:41

Hej igen Hans v E! Har du något latinskt namn på Klubbtratting? Hittar ingen sådan i mina böcker ej heller på nätet?

0

Nilla59

27 sep 2008 kl. 20:45

Kan det vara klubbtrattskivling Clitocybe clavipes som menas?

0

Nilla59

27 sep 2008 kl. 20:48

se bild

Den ser lik ut.

0

Hans Myhre

27 sep 2008 kl. 20:48

Clitocybe vlavipes.Nr. tror jeg er Lyophyllum decastes.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 21:19

Tack för detta, nu är jag klokare än innan, tror jag. :)

0

Hans v E

27 sep 2008 kl. 22:24

Att du inte hittar klubbtrattskivling kanske beror på att du har en gammal bok där den hette mörk trattskivling.
Den är numera omvärderad från ätlig till oätlig.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 22:36

Om Ryman/Holmåsens “Svampar en fälthanbok” tredje upplagan reviderad 2006 är gammal så har jag en/flera gamla böcker. Där finns den nämligen under det gamla namnet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone