Nu försöker jag inpränta de latinska orden på de vanligaste svamparna. Men, uttalet är det svårt med. Egentligen skulle man ha ett ljudband !
Och hur är det med näringsvärdet i svamp ?
Mineraler, vitaminer, proteiner. Är det mer en krydda , smakhöjare ?Förr pratades mycket om selen i svamp och som vi behövde få i oss. Hur förhåller sig det i dagsläget, är svamp ” bara ” gott ? Lena
Latin är egentligen rätt enkelt för oss svenskar, som kan läsa orden rakt av som de står. Svårigheten är att veta vilken eller vilka stavelser som ska betonas.
Värre är det för dem som har engelskan som modersmål: I “Tom Volk’s Fungus of the Month”, finns exempel på uttal av de latinska namnen. Jag brukar lyssna på dem ibland, bara för att få mig ett gott skratt. Det är alltså INTE så vi ska uttala latinet…
Äsch, jag glömde ju länken till Tom Volks sida:
http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/fotmabc.html
Tack Irene för svar.
Det låter bra att uttalet inte är så komplicerat. Iallafall så känner jag igen de skrivna ordet på berörda svamp.
Du nämde tidigare, att du skulle ta en veckas semester på Gotland. Är det någon speciell svamp du är nyfiken på, som bara finns där, eller är det tryffel som hägrar.
Iallafall låter det trevligt. Lena
Kombinationen av soliga och varma somrar och den kalkrika berggrunden på Gotland, gör att man kan hitta många svamparter där, som annars bara är vanliga längre söderut i Europa - inte bara tryfflar. De stora färgglada spindelskivlingarna och sopparna t.ex, är lättare att upptäcka.
Svampsäsongerna på Gotland är ganska nyckfulla, så man vet aldrig i förväg hur det ser ut i markerna. Ibland är ängena fulla med svamp, ibland är de tomma, och då får man leta på andra ställen. Det går alltid att hitta något obekant och spännande att undersöka.
Funderade lite på ditt svar. Varför spindelskivlingar ? Är inte de oätliga ? Och de färgglada sopparna, menar du då eldspp, blodsopp, eller vad ? Bara nyfiken. Lena
P.s. du skrev att jag kunde förvänta mig en aha-upplevelse i höst och det tror jag också, tack vare att jag lärt mig lite mera. D.s Lena
Varför spindelskivlingar, undrade du.
Det ligger till på det viset att jag letar svamp på samma sätt som en ornitolog spanar efter fåglar. Inte för att äta dem alltså.
Att hitta djävulssopp t.ex, är ungefär i klass med att upptäcka häckande par av vitryggig hackspett, skulle jag tro.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.