0 623 visningar

23 svar

Musseron på tallhed

Skogsfrun i Obbola

26 sep 2008 kl. 14:06

Jag var igår ute i en sandtallskog vid Vindelälven. Där fanns många ex av en gråbrun musseron som jag inte blev klok på. Streckmusseron ska väl ha grövre streck? Kantmusseron ska väl vara gulare och dessutom ha en streckfri kant? De växte ofta tätt tillsammans, blev ibland nästan sammanväxta. Smak… nu ska vi se… mild eller ingen.

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 14:13

Det är nog nybadad/dränkt råtta; alltså streckmusseron.

0

Skogsfrun i Obbola

26 sep 2008 kl. 14:18

Snabba ryck, tack för det! Verkar vara en art som man skulle kunna lära sig att känna igen.

0

gunhild i Kåddis

26 sep 2008 kl. 16:32

Har Jan A verkligen svarat så eller är det troll i farten? Jag tycker inte att det ser ut som streckmusseron.

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 16:36

Jag har verkligen svarat så Gunhild!

0

gunhild i Kåddis

26 sep 2008 kl. 16:54

Ja det är ju svårt att avgöra på bild kanske du har rätt. Den brukar ju gå lite i gult som på min bild.

0

Skogsfrun i Obbola

26 sep 2008 kl. 17:23

De här var inte gula alls. Men nyss var jag ute i en annan tallmiljö och såg något som var mycket likt på hatten men som hade betydligt mer gult i sig. Alldeles intill stod två andra svampar som måste ha varit kantmusseroner… Finns det en skala mellan dessa båda arter, eller är de klart åtskilda?

0

gunhild i Kåddis

26 sep 2008 kl. 17:25

Streckmusseronen smakar och luktar mjöl.

0

gunhild i Kåddis

26 sep 2008 kl. 17:34

Musseroner är intressanta men svåra tycker jag. Droppfläckig,kant,streck,fläck,fjäll,doft,skägg,krås.krag,riddar och allt vad som nu finns att skåda på tallhedarna.
Vore kul med en musseronsafari med en kunnig ledare.
Tänk om Irene kunde ställa upp på det.

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 19:09

I år har jag hittat ovanligt många ovanligt mörka streckmusseroner. Skulle inte inte alls bli förvånad om det finns olika “typer” av denna vitt spridda läckerhet. Mörka eller ljusa; de luktar och smakar gott råa, mjölaktigt, och är en otroooligt god matsvamp.

0

Hans Myhre

26 sep 2008 kl. 20:57

Skogsfrun’s funn er ikke Streckmusseron, denne har mørkskjellet/stripet hatt på gul bunn.

0

Skogsfrun i Obbola

26 sep 2008 kl. 21:34

Nu blir det spännande… Har Hans något förslag på vad det är då? Svamparna ligger kvar i min kallfarstu, så det går fortfarande att kolla karaktärer.

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 22:39

Har tyvärr först nu tittat på din bild Gunhild, och SÅ ser inte streckmusseronerna ut här hos mig. Har tyvärr ingen bild av denna standardsvamp, men får väl försöka ta en. Jag har sagt att det ‘nog’ är ... och det gäller fortfarande.

Vill mycket gärna veta vad du tror att det ÄR, Hans Myhre.

0

Hans Myhre

27 sep 2008 kl. 00:19

Det kan være T. viridilutescens,eller T. sejunctum eller en annen i denne mycket svåra gruppen.

0

Jan A, Uppsala

27 sep 2008 kl. 01:20

Jag skulle vilja se en hattbild där den “neutrala bakgrunden” inte är ljusblå“stickig” på ena sidan och laxrosa eller nåt sånt på den andra. Men nu är det sovdags!

0

gunhild i Kåddis

27 sep 2008 kl. 10:21

Såg några torkade streckvaxingar under morgonpromenaden med hunden.
Den första växer intill en riddarmusseron.

0

g

27 sep 2008 kl. 10:22

Menade förstås streckmusseron!

0

Musseron på tallhed/Skogsfrun

Jan A, Uppsala

27 sep 2008 kl. 12:18

Hej, kan du åstadkomma en bättre hattbild?

0

Michael Krikorev

27 sep 2008 kl. 14:34

Skivorna är grå och köttet ser ut att svartna. Jag misstänker att det kan vara en Lyophyllum, en av de arter som svartnar. Har hittat liknande svampar på sandiga tallhedar i Piteå som jag inte fått säkert namn på. Jag har ingen uppfattning om vad det kan vara för art, men här är en länk för att visa att det finns arter i släktet som påminner om streknagelskivling eller någon grå musseron:
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Lyophyllum/SV07_023

0

Jonas P

27 sep 2008 kl. 22:36

ja inte är det streckmusseron

0

Skogsfrun i Obbola

28 sep 2008 kl. 09:31

Jag har inte hunnit ta någon ny hattbild eftersom helgen går i renoveringarnas tecken. Men när jag följer Mickes länk hittar jag den här arten som jag tycker ser väldigt lik ut. Spännande!

0

Skogsfrun i Obbola

28 sep 2008 kl. 09:32

0

Michael Krikorev

28 sep 2008 kl. 13:29

Jag tror inte att det är den vanliga mörka tuvskivlingen (Lyophyllum decastes) du har hittat. Dina svampar har för grå skivor och ser ut att svartna, både på skivor och längs hattkanten. Men jag har som sagt inget bra förslag på vad det kan vara för art, svampsläktet är dåligt utrett och det finns nog en del nya arter att upptäcka där.

0

Skogsfrun i Obbola

29 sep 2008 kl. 07:44

Tyvärr hann svamphatten schangsera en del innan jag hann ta en ny bild. Så här såg den ut igår i alla fall. Jag tycker nog att den tidigare bilden var rätt OK i fråga om färgen på hatten, även om den “neutrala bakgrunden” såg mysko ut.

Någon säker bestämning är väl inte att hoppas på längre, men det var intressant att få veta att det fanns alternativ till streckmusseron/kantmusseron! Tack för alla inlägg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone