Jag var igår ute i en sandtallskog vid Vindelälven. Där fanns många ex av en gråbrun musseron som jag inte blev klok på. Streckmusseron ska väl ha grövre streck? Kantmusseron ska väl vara gulare och dessutom ha en streckfri kant? De växte ofta tätt tillsammans, blev ibland nästan sammanväxta. Smak… nu ska vi se… mild eller ingen.
De här var inte gula alls. Men nyss var jag ute i en annan tallmiljö och såg något som var mycket likt på hatten men som hade betydligt mer gult i sig. Alldeles intill stod två andra svampar som måste ha varit kantmusseroner… Finns det en skala mellan dessa båda arter, eller är de klart åtskilda?
Har tyvärr först nu tittat på din bild Gunhild, och SÅ ser inte streckmusseronerna ut här hos mig. Har tyvärr ingen bild av denna standardsvamp, men får väl försöka ta en. Jag har sagt att det ‘nog’ är ... och det gäller fortfarande.
Vill mycket gärna veta vad du tror att det ÄR, Hans Myhre.
Skivorna är grå och köttet ser ut att svartna. Jag misstänker att det kan vara en Lyophyllum, en av de arter som svartnar. Har hittat liknande svampar på sandiga tallhedar i Piteå som jag inte fått säkert namn på. Jag har ingen uppfattning om vad det kan vara för art, men här är en länk för att visa att det finns arter i släktet som påminner om streknagelskivling eller någon grå musseron:
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Lyophyllum/SV07_023
Jag tror inte att det är den vanliga mörka tuvskivlingen (Lyophyllum decastes) du har hittat. Dina svampar har för grå skivor och ser ut att svartna, både på skivor och längs hattkanten. Men jag har som sagt inget bra förslag på vad det kan vara för art, svampsläktet är dåligt utrett och det finns nog en del nya arter att upptäcka där.
Tyvärr hann svamphatten schangsera en del innan jag hann ta en ny bild. Så här såg den ut igår i alla fall. Jag tycker nog att den tidigare bilden var rätt OK i fråga om färgen på hatten, även om den “neutrala bakgrunden” såg mysko ut.
Någon säker bestämning är väl inte att hoppas på längre, men det var intressant att få veta att det fanns alternativ till streckmusseron/kantmusseron! Tack för alla inlägg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.