0 723 visningar

27 svar

Otroligt men sant!

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 18:55

Idag bestämde jag mig för att prova fiskelyckan på ett ställe i centrala HBG som heter Västhamnen, det brukar inte vara bra på morgonen men sista tiden så har det varit en del Makrill och Sill & Tors brukar det alltid bli men idag blev det tji, ja FF blev jag inte 4 små blev det, en tånglake, en torsk, en bergsgylta, hona och en krabbtaska, störst var krabban på hela 12cm. :) Polaren ringde, bor i Ramlösa (uttalas = rammlöösa)ville ha lite hjälp, ok far dit och efter hjälpen så tar vi en runda i Ramlösa Brunnspark, korgen är med men inte kameran!!. Jag vet sedan gammalt att det kan finnas en del roligheter i svampväg här, nere i åravinen finns det Stor lökbrosking och oj vilket ställe vi gick på men inte nog med det när vi var på väg uppför branten mot söder, alltså norrsluttning så gick vi på, det kommer på bild :))))))

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 19:20

Dig är det inte alls synd om - men har du ju inte påstått heller! Inte illa!

0

Geraldine Vällingby

26 sep 2008 kl. 19:31

Verkligen fin svampfångst. Torken ser inte så dum ut den heller. Sådan smörgås åt jag till frukost imorse och boken som ligger brevid köpte jag förra veckan för 29 kr.
Är boken bra, har du ngt recept att rek?

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 19:38

O!! Jan det är jätte synd om mig, min bil skar och det kostar 80 000:- att fixa så det blir inget med det, så nu ska jag bli Volvo ägare och så har jag en hälsena som krånglar skall opereras “inom 12 mån” och linkar som en skadeskjuten kråka, det är en strapats varje gång jag skall ut i skogen och dit blir jag tvingad av en konstig drift inom mig. Så inte sist och inte minst så fastnar jag vid datorn hela tiden och måste snacka en massa på detta forum. Skjut mig, men vänta tills konjagare är slut! :)(()))

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 19:44

Geraldine! Vilken bok menar du, vi utesluter Krygers memoarer och Ekologisk katalog men sedan är det 3 till vilken vill du ha en recension av?

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 19:58

Det är så länge sen du sabbade bilen JAS, så DET kan du inte få tröst för längre - men Vovlo, en ‘vindöv Vovlo’ hade vi ett extrabarn som talade om - ska du ha en sån? Och din kroppsliga reparation - vill inte skryta - men DEN är en ren bagatell!
Ha det bra, så länge du har nåt kvar!

0

Jan

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 20:16

Det är bara 5 veckor sedan och det känns som igår, en silverfärgad så man försvinner i mängden. Ok, jag skall inte klaga, det man har har man även om det värker i det man har så får man vara glad att man har det man har???

0

JAS

Geraldine Vällingby

26 sep 2008 kl. 20:23

Skogens guld

0

Sofia, Skåne

26 sep 2008 kl. 21:13

Oj oj oj, JAS. Det var inte dåligt! Men jag trodde att det var för torrt där ute. Är kanske trumpeter inte så känsliga för torka? Eller växte de kanske i norrläge?

0

Kokbok

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 21:35

Nja.

0

Kokbok

Enelie, Linköping

26 sep 2008 kl. 21:54

De svarta smakade gott förstår jag:) Grattis!

En fråga:
Äter du Bergsgylta?
Jag har fiskat den i Bohuslän men där anses den som oätlig och används till bete.

Jag tycker i alla fall synd om dig med hälsenan men varför måste du vänta så länge?
Vårdgarantin?
...bara ett tips:
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3291

0

Bergsgylta/hälsena

"JAS" Helsingborg

26 sep 2008 kl. 22:00

Nej jag äter den inte, använder den som beta men det gav inget. Angående hälsenan skall jag strypa någon på måndag:)))

0

Bergsgylta/hälsena

Enelie, Linköping

26 sep 2008 kl. 22:08

Tur före mig att jag bor så långt bort så jag inte är i närheten på måndag:))

Kolla upp bara så att det verkligen behövs en operation.
Jag fick ett knä totalförstört för ett år sedan och har knappt kunnat gå i skogen. (s.k. titt-håls-kirurgi)
Nu visar en studie att det är helt onödigt med sådana operationer och att det funkar med sjukgymnastik.

Liten varning, kanske.
Det kan bli sämre om man har otur.

0

Bergsgylta/hälsena

Jane

26 sep 2008 kl. 22:31

Men det beror alldeles på vad man har, på tal om knän..
Tack vare titt-hål, hittade doktorerna en allvarlig broskskada i mitt knä..som jag nu håller på att fixa till..

0

Bergsgylta/hälsena

buffy

26 sep 2008 kl. 22:46

Grattis till svamparna!

0

Bergsgylta/hälsena

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 10:39

Hej Boman! Vågar inte trollen vara i skogen där de skall vara eller är de rädda för att möta oss svampplockare då kanske?

0

Bergsgylta/hälsena

Boman

27 sep 2008 kl. 10:42

Äh, retade väl upp någon som inte vågar stå för det;-) Nu kallar skogen!

0

en fråga till JAS

Birgitta F

27 sep 2008 kl. 13:02

angående svart trumpetsvamp.
Har den för vana att växa så brant till att i det närmaste får ligga och plocka ?
Jag hittade en gäng idag läste att du tycker man ska torka dom , mängden jag hittade är inte stor och jag vill gärna smaka den.
Vad gör jag lämpligast då ?
mvh

0

mina första...

Birgitta F

27 sep 2008 kl. 14:40

...svarta trumpeter ser ut så här.
Den i mitten av bilden kännes som ett praktexemplar ,lyckades dessvärre inte lirka upp den helt.

i väldigt brant terräng

0

mina första...

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 20:37

Ett enkelt! Ett gott lantbröd rosta ringla lite olivolja över, hårdstek trumpeten i smör och olivolja, gräddstuva och lägg på brödet, till detta ett gott öl eller ett strävt rödvin. Njuuut.

0

mina första...

Birgitta F

27 sep 2008 kl. 20:47

tack jas gjorde typ så den hamnade tvåa bland mina top 12 i en annan tråd. Har lite på tork oxo

0

mina första...

Martina

28 sep 2008 kl. 00:07

oj Birgitta…vart har du hittat en sådan fiffig svampkniv??? jag hittar bara dom med borst bak på skaftet

0

Svampkniven

Martina

28 sep 2008 kl. 00:22

tack tack! underbart, den beställer jag på en gång!

0

Svampkniven

Madde Småland

28 sep 2008 kl. 00:58

Jag såg att de har den sortens kniv på Jula, om du har den butiken i närheten. Priset där ligger på 159:-
  http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

0

Svampkniven

Madde Småland

28 sep 2008 kl. 01:00

Glömde skriva att du får gå in under produktsök och skriva svampkniv om du vill beställa från nätet. Det vill säga om du inte redan beställt.

0

Svampkniven

Jonas P

28 sep 2008 kl. 01:01

0

Svampkniven

zingo123

28 sep 2008 kl. 02:27

Kolla Granngården (Lantmännen)
ang. svampkniven.
Svärmor köpte där förra veckan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone