0 1466 visningar

15 svar

Hjälp att art bestämma

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:06

Hej!

Är helt novis på svampar men chansade och åkte ut en sväng med sonen och letade runt lite i skogen. Hittade hur mycket svamp som helst men tyckte inte att jag kunde hitta någon av svamparna vi hittade i svampboken vi hade med oss. Kanske någon kan hjälpa till, tog en massa bilder på svamparna och har bifogat några av dom.

Mest vill jag ju veta om någon av dom är ätliga men kan någon artbestämma alla är ju det änn roligare.

Tack på förhand

/Håkan

0

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:07

Mer svampbilder

0

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:09

Mer bilder

0

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:10

än fler

0

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:11

ojoj mer kommer här

0

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:12

fler

0

Salasias

26 sep 2008 kl. 19:13

Det blir ju väldigt svårt att referera till bilderna när du brassar på sådär….
i alal fall är den allra första bilden en svårt parasitvampangripen Karl-Johan. Defintivit inte ätbar!

0

Pasi

26 sep 2008 kl. 19:48

Hej,

ser ju bl.a. ut som toppig giftspindling, så vänta absolut tills du har tagit reda på mer / fått mer svar innan du gör en omelett;)

0

Håkan

26 sep 2008 kl. 19:50

Ber om ursäkt för att det blev många bilder men det är ändå bara kanske hälften av dom olika svamparna jag fotade.

Pasi: Plockade inga svampar alls utan fotade bara, vilka såg ut som toppig giftspindling?

0

Anette, Haninge

26 sep 2008 kl. 19:54

Bild nr 2 i ditt andra inlägg, till höger i bild är det trattkantareller. Jättegoda och finns i mängd!

0

Boman

26 sep 2008 kl. 19:57

Håkan, av de första tre har du en Karl Johan som passerat bäst före datum-släng! En kremla av något slag, smaka, är den mild -behåll annars släng. Den sista bruna är något giftigt -släng.
Serie 2: den första-? ät inte, den andra ät trattkantarell -mums! tredje är örsopp -inget att ha men ätlig
Serie 3: Första vårtig röksvamp modell jätte -gammal, ätlig annars.
Andra, vårtig röksvamp, modell små -samma där och tredje, det vete tusan, inget jag äter i all afall.
Serie 4:  Första, nån spindelskivling -giftig, andra Vit flugsvamp -dödlig.Den tredje är också något otäckt. Inga matsvampar där alltså.
Serie 5:  Första, ingen aning -ät ej, andra är en skogsriska, ätlig och god efter förvällning( ca 10 min.) i mycket vatten som kastas. Nummer tre är en kremla, smaka. De flesta milda är ätliga/goda, läs på mer om dem i så fall.
Serie 6:  Första,vacker men inget för matbordet. Andra, ser farlig ut, tredje är en granblodriska, God stekt med lite lök.

Ja, några blev ju kvar åt stjärnorna att reda ut. Jag kan mest matsvamp, de andra låter jag bli. Bruna svampar med bruna skivor är Big no, no!

0

Anette, Haninge

Tredje bilden i ditt sista inlägg ser ut att vara någon typ av blodriskor, Gran- eller tallblodriska. Om man bryter svampen ska det komma orange saft. Läs på om de olika blodriskorna!

0

Boman

Ok, nu hade du skrivit att du bara plockade med kameran, BRA!

0

Anja Tinneskog

26 sep 2008 kl. 20:02

Den boman kallar vit flugsvamp är inte vit flugsvamp, men likväl ingen matsvamp. Ser ut som vitgul sådan.

0

Boman

26 sep 2008 kl. 20:06

Ok, förlåt, slarvade lite där. det var inte bra. Giftig i varje fall.

0

Håkan

28 sep 2008 kl. 15:00

Tusen tack för svaren, var tillbaks till stället igår för att plocka kantarellerna men någon annan hade hunnit före, det var helt rensat inte en svamp kvar. Plockade lite taggig röksvamp som jag torkade i ungnen inatt. Ska prova laga nått med den framöver.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone