0 337 visningar

14 svar

Vad är detta?

Gunvor

26 sep 2008 kl. 19:13

Svampen på bilderna är plockad i dag 26 sept i Roslagen, ek- och hasselbacke. I vikande dagsljus blev bilderna något missvisande. Svampen är gul som sämskskinn och är pudrad med gult stoff som lätt fastnar på fingrarna. Doften är inte identifierad pga snuviga plockare.

ek- och hasselbacke-svamp

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 19:17

Det är gyllenskivling som förr hette guldtofsskivling. Ingen matsvamp.

0

Gunvor

26 sep 2008 kl. 19:19

Oj vilket snabbt svar! Jättetack!

0

anithau

26 sep 2008 kl. 19:21

Kan tillägga att den är sällsynt.

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 19:27

Sällsynt, ja, men i år finns den “överallt”. Många värmeälskande svamparter, även ovanliga, tycks ha fått en kick av den torra, varma sommaren med följande goda nederbördsmängder och producerar nu fruktkroppar i otroooliga mängder.

0

Gunvor

26 sep 2008 kl. 19:29

Så roligt, det är den andra svampen vi hittat som är sällsynt. Tidigare hittad svamp som vi fick identifierad är den på bifogad bild men tyvärr glömde jag notera namnet på svampen!

Glömt namnet!

0

Örjan.J Ångermanland

26 sep 2008 kl. 19:31

Ja du Gunvor ät den inte med tanke på den ring på stammen den har. Vänta på nått svar från ett proffs. Även om jag tycker att Jan.A Uppsala har goda kunskaper så vänta på nån blåstjärna.

0

Gunvor

26 sep 2008 kl. 19:32

Skickade fel bild, här kommer en annan bild.

0

Hans v E

26 sep 2008 kl. 19:38

Ring på foten är inget allmänt tecken på oätlighet.
Gyllenskivlingens ätlighet varierar mellan “ätlig och god” och “giftig - innehåller blåsyra”.

0

Örjan.J Ångermanland

26 sep 2008 kl. 19:45

Ja förlåt Hans v E
Men ja tänkte på nått giftigt. Men du har helt rätt.

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2008 kl. 19:50

Vad menar du egentligen Örjan. Jag sa: Ingen matsvamp, det anser jag - och förmodligen de flesta andra - vara helt korrekt!

0

Bo karlsson bovil@telia.com

26 sep 2008 kl. 19:58

Hej!
I eftermiddags hittade jag en underlig svamp i en kalkgranskog.
Hatten är gulvit som en snöbollschampinjon, 10 cm vid och ca 1 cm tjock. Foten är av ungefär samma färg som hatten, drygt 4 cm i diameter, 10 cm hög, fjädrande när man trycker på den och har en tunn uppåtriktad krage 2,5 cm under hatten. Det underliga är att den totalt saknar skivor, porer eller taggar men är svagt veckad och helt vit. Jag har ingen digitalkamera men tog 2 diabilder i skogen. Finns det vanliga hattsvampar som är helt släta på undersidan? Vid hastigt påseende liknade den en snöbollschampinjon. Den tjocka foten är helt oproportionerlig mot den den lilla hatten.

0

Gunvor

26 sep 2008 kl. 19:58

Ingen risk att jag äter av nyfunna svamparter! Däremot går jag gärna på svamputställning och lär mej en ny (säker) svamp varje år. Tack för intressant diskussion!

0

Boman

26 sep 2008 kl. 21:27

Bo Karlsson, det var inte så att svampen var angripen av något? Det låter nästan så på beskrivningen.

0

Bo Karlsson

28 sep 2008 kl. 10:15

Hej igen!

Svampen var som sagt helt frisk och slät och len som en barnrumpa där skivorna normalt bör finnas. Den befinner sig i mitt kylskåp och det börjar bli kris. Är det möjligt att bevara den på något sätt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone