0 436 visningar

6 svar

Hjälp med trattisar mm

Lena Bergman

26 sep 2008 kl. 21:07

Har plockat trattkantarell och rödgul trumpetsvamp tidigare denna månad då de var rödbruna och brunsvarta. Har lite svårt att skilja på dem. Var ute idag och färgen på svampen var väldigt gråbrun och svampen ganska torr (bifogar bild). Blir nu osäker på om dessa går att använda, brukar torka dem, eller ska de kastas.
Tacksam för svar-

0

Nybörjare

26 sep 2008 kl. 21:17

Se svar torra trattisar!
MVH
Nybörjare

0

Boman

26 sep 2008 kl. 21:19

Är de friska och bara torra så använder du dem. Finns det mögel eller annat skumt på dem, släng bort.
Lukta och titta på dem, det är enklast.På bilden ser de ok ut, bara torra.

0

BirgittaD

26 sep 2008 kl. 21:21

Är de inte mögliga eller så, så är det bara att använda dom. Skall du torka dem är ju halva jobbet gjort.
Sporpulvret är ju nästan vitt så har de stått tätt kan en del vara vitpudrade av andras sporer, bara att borst bort.

0

Lena Bergman

26 sep 2008 kl. 21:32

Tack för den snabba hjälpen. Har inte märkt något mögel etc. Nu kan jag lugnt fortsätta torka och använda dem. Kommer att plocka mer imorgon.

0

zingo123

27 sep 2008 kl. 01:41

Många med mig funderar på skillnaden mellan trumpett /tratt. Ju mer jag har läst i detta forum har jag trott att jag plockat båda sorterna utan att märkt någon skillnad.
Ända tills idag!! Någon skrev i ett tidigare inlägg att man kommer att förstå skillnaden när man hittar dem, och det stämde!!
Nu vet jag med all säkerhet att jag bara plockat trattkantareller tidigare.
Trumpeterna var mycket gulare på undersidan och foten - jämsides med vanlig kantarell så var det samma färg. De var också mer klarbruna på ovansidan inte lika gråbruna som tratten. Jag tyckte också att de var sprödare i konsistensen och smulade sönder sig lättare. Nu förstår jag också skillnaden på “åsar” och “rynkor”.
Jag antar att dessa tydliga skillnader kan bero på växtplats och svamparnas “dagsform” och att skillnaden inte alltid är lika uppenbar - men det blev i alla fall min erfarenhet denna dag.
En uppiggande aha-upplevelse!!

0

Boman

27 sep 2008 kl. 10:16

Det finns flera bra bilder i forumtrådarna på skillnaden mellan trattis och rödgul trumpetsvamp. Hinner inte leta nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone