Har själv hittat denna murkla i ganska stor mängd och gjorde en efterforskning om vad det var. Det är"BRUN HATTMURKLA” kallas också “Biskopsmössa”. Sedan finns även “LÖMSK BISKOPSMÖSSA” som någon innan här i svaren pratade om,vilken har en lila färgad fot och är MYCKET GIFTIG. Jag blev avrådd att ta vara på mina hittade HATTMURKLOR och det vildaste men skulle själv gärna vilja veta ... då den på vissa ställen rekommenderas att tillredas precis som den giftiga “STENMURKLAN”.
Minns att vi med glädje åt stenmurkla som barn och många menar ju fortfarande att det är en delikatess… men “hur överlever man?” på bästa sätt…kanske borde jag skriva “hur tillreder man” dessa för att vara säker????
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.