0 3842 visningar

11 svar

Musseroner

Lena M

31 jan 2006 kl. 07:27

Som med vaxingar, har jag i detta släkte (musseroner )
bara plockat en art och det är blåmusseron.
Men riddar- streck- och vårmusseron betecknas som goda svampar. Någon åsikt om dem ?
Jag tycker mig se att dessa arter har kraftig fot och oftast förtjocknad fotbas. Är det specifikt för detta släkte ?
Liksom vaxingar har glesa , vaxartade skivor och kremlor som har sin karaktär med den hårda foten. Nu har jag nog förenklat det hela, men i stora drag, kan man ha detta som rättesnöre, eller är jag ” ute och cyklar “.
P.S hur var det med näringsvärde i svamp D.S   Lena

0

Irene A

31 jan 2006 kl. 09:34

Svampar som kallas för musseroner finns inom flera släkten. De är köttiga svampar med relativt kraftiga och homogena fötter, dessutom är skivorna urnupna vid foten. Båda kännetecknen finns bl.a. hos spindelskivlingar också, men dessa har tydligt rostbruna sporer.
De “äkta” musseronerna (Tricholoma), har vita sporer. Vårmusseronen hör till släktet Calocybe som också är vitsporigt. Musseronerna i släktet Lepista kan ha svagt färgade sporer (cremefärgade till rosa).
Med lite träning kan man lära sig att känna igen en musseron - betydligt svårare är det att bestämma arten.

Det verkar vara rätt delade meningar om näringsvärde i svamp. Å ena sidan finns det en del mineraler och vitaminer i svampar. Å andra sidan kan vi inte tillgodogöra oss mer än en bråkdel av dem, vilket kanske är tur för oss, för det gäller ju även skadliga ämnen som finns i många svampar. Jag tror i och för sig att det där med matsmältningen och hur vi kan tillgodogöra oss olika ämnen i maten, är mycket individuellt.

0

Bo E

31 jan 2006 kl. 12:38

Det är blå- och höstmusseroner som varit aktuella fram till och med förra våren då jag lärde mig känna igen vårmusseronen.
Jag har tidigare haft stor respekt för allt som kan tänkas vara förväxlingssvamp med den fruktade bolmörtskivlingen och det finns också mindre nyttiga musseroner.
Via goda råd från er på guiden lärde jag mig känna igen vårmusseronen och tycker att växtsättet i halvcirklar eller häxringar tillsammans med den karaktäristiska doften är avgörande tecken på att det handlar om vårmusseron och inget annat.
Jag lade till och med in ett recept i receptbasen på guiden efter min första måltid på vårmusseron!
Lycka till, men var försiktig!

0

Joachim Krumlinde

31 jan 2006 kl. 14:24

Riddarmusseron har traditionellt ansetts vara en god matsvamp med nötliknande smak, vacker och ganska lätt att känna igen. För några år sedan kom uppgifter om att den hade vållat dödsfall i Frankrike, vilket naturligtvis gjorde svampplockare också i våra nordliga trakter lite nervösa. Det är väl fortfarande oklart hur det förhåller sig med riddarmusseronens giftighet men det känns inte lika tryggt att plocka och äta den längre.

0

Lena M

31 jan 2006 kl. 19:11

Tack för svaren. Ja det var inte så enkelt som jag försökte göra det.
Alltid, när jag plockar en ny art, vill jag vara 100% säker. Därför ser jag framemot att kunna skicka bilder på ett lätt sätt, som Michael K. utlovat.
Skall titta lite på
skivlingarna nu, men oj så många arter. Många giftiga ser jag och så här vid första anblicken svåra att särskilja, speciellt alla de som går i beige/ gul/ bruna färger. Som jag förstår, gäller det att vara oppservant på skivor, fotens färg och struktur m.m. Är det lättare live, då man kan lukta och känna kanske. Hursomhelst kämpar jag vidare, alltid fastnar det något. Lena

0

Irene A

1 feb 2006 kl. 08:05

Lena, “skivlingar” är en mycket stor grupp av svampar. Begreppet omfattar *alla* arter med skivor på undersidan av hatten:

http://svampguiden.com/ordlista.asp?nr=87

Där ingår alltså kremlor, riskor, vaxingar, spindlingar, flugsvampar, musseroner, trattskivlingar, hättor, skrälingar, noppingar, sprödingar, trådingar, nagelskivlingar etc. etc.

0

Lena M

1 feb 2006 kl. 20:00

Ja, jag har sett ” elendet “. Gruvar mig och vet inte var och hur jag skall börja att studera dessa.
Har du något tips hur jag bäst skall lägga upp det hela ?      Lena

0

Lena M

2 feb 2006 kl. 07:47

Kamskivlingar, (ringlösa flugsvampar) såsom zon- och orange, står som goda matsvampar ?
Men bör inte ätas råa ? Mig veterligt skall väl ingen svamp förtäras rå, utom champinjoner. Eller har jag fel ?
Någonstans läste jag att skivorna var avrundade, menas det att eggen på dem rundade ?    Lena

0

Irene A

2 feb 2006 kl. 09:16

Vanligtvis underlättar det att försöka dela in svampsläktena i mindre grupper.

Det klassiska sättet att göra det i svampböckerna, har varit att sortera skivlingar efter sporfärg - ett viktigt och framför allt stabilt kännetecken.
Man kan börja med att skaffa sig ett hum om några av de största och vanligaste släktena med respektive sporfärg.

Sporfärg svart eller nästan svart med brun till lila ton:

bläcksvampar (Coprinus)
sprödingar (Psathyrella
brokingar(Panaeolus)
kragskivlingar(Stropharia)
slöjskivlingar (Hypholoma)
champinjoner (Agaricus)

Sporfärg gulbrun, gråbrun eller rostbrun:

spindlingar (Cortinarius)
trådingar (Inocybe)
fränskivlingar (Hebeloma)
tofsskivlingar (Pholiota)
bitterskivlingar (Gymnopilus)
hättingar (Conocybe)
skrälingar (Tubaria & Naucoria)

Sporpulver rosa:

rödskivlingar (Entoloma)
sköldingar (Pluteus)
slidskivlingar (Volvariella)
mjölskivlingar (Clitopilus)

Sporpulver blekt:

flugsvampar (Amanita)
fjällskivlingar (Lepiota, Macrolepiota)
hättor (Mycena)
nagelskivlingar (Collybia, Rhodocollybia & Gymnopus)
broskingar (Micromphale & Marasmius)
grynskivlingar (Cystoderma)
gråskivlingar, tuvskivlingar (Lyophyllum)
musseroner (Tricholoma m.fl.)
trattskivlingar (Clitocybe m.fl.)
laxskivlingar (Laccaria)
honungsskivlingar (Armillaria)
vaxingar (Hygrocybe & Hygrophorus)
kremlor (Russula)
riskor (Lactarius)

0

Irene A

2 feb 2006 kl. 09:28

“Avrundade” skivor (hos kamskivlingar) låter som en dålig översättning av det norska originalet, och har inget med skiveggen att göra.
Skivorna är fria, d.v.s. når inte fram till foten. Kolla om det finns en ordlista, ev. med teckningar som illustrerar begreppen i boken.

Och kamskivlingar är giftiga som råa, därav varningen.

0

Lena M

2 feb 2006 kl. 19:01

Fortfarande, skall man äta rå svamp ?
Lena

0

Joachim Krumlinde

2 feb 2006 kl. 19:08

Nej, man ska inte äta rå svamp. Gäller även odlade champinjoner.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone