0 1564 visningar

9 svar

Syra svamp/Taffel

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 10:13

Jag delar i stort min internettid mellan svamp och mat (i alla fall på hösten, annars är det bara mat som gäller). En av de sidor om mat jag gillar är http://www.taffel.se, ett community om man så vill kalla det, av matskribenter och med ett väl fungerande skrå av lekmannakommentatorer.

Idag tipsades det om att syra svamp http://matgasten.taffel.se/2008/9/26/syrad-ticka-sublim-skogssmak-pa-burk/

Tidigare har jag också länkat till en sida där som tar upp smakkamrater till olika svampar, och då dök glädjande nog flera svampguidare upp och kommenterade artikeln.

http://taffel.se/artiklar/kryddguide-svamparnas-smakkamrater

0

Sofia, Skåne

27 sep 2008 kl. 19:26

Så intressant! Jag är lite tveksam till deras metod att mjölksyra. Jag brukar göra på ett helt annat sätt. En sak är säker, det finns inget godare än mjölksyrade grönsaker.

Vem är det som skriver den bloggen? Jag har inte riktigt förstått det. Jag har skickat in en kommentar.

0

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 22:47

Taffel drivs av den driftiga Lisa Förare Winbladh, och hon har ett koppel fasta skribenter i sin redaktion. Sedan tror jag att hon bjuder in olika bloggare till bloggen Matgästen, så där kan vara blandad kompott.

Titta i gamla artiklar, det finns en hel del vettigt där.

0

Birgitta L

27 sep 2008 kl. 23:21

Nu är det andra gången du spammar om Taffel….har du intressen i sajten? Jag är bara nyfiken….den verkar trevlig.

0

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 23:38

Spammar??

Nu får du förklara dig.

Och nej, jag har inga intressen där förutom att jag gillar att läsa deras artiklar.

0

Peter, spammaren

27 sep 2008 kl. 23:53

Kanske du inte menade så illa, men för mig är “spam” en rejäl anklagelse.

Båda artiklarna (varav jag länkat till en av dem tidigare) är relaterade till svamp som mat, och det kan väl inte råda nåt tvivel att svamp som mat ligger mig nära hjärtat. Så nåt lösryckt “tipsande” som inte är relaterat till nåt relevant sammanhang är det knappast fråga om.

Dessutom länkar jag till svampguiden från taffel för att locka folk i båda riktningarna.

0

Sofia, Skåne

28 sep 2008 kl. 01:01

Peter! Tack för tipset. Nu har jag lärt mig ngt nytt. Salt utan jod. Där ser man. Jag får fortsätta att experimentera med mina gurkor… :)

0

Birgitta

28 sep 2008 kl. 16:02

Nej, jag menade absolut inget illa, det är bara ett begrepp när man skriver ut länkar i diskussionsforum. Och jag tyckte som sagt att det var en trevlig sida, jag har till och med skrivit in ett par tips där. Var bara nyfiken på om du på något sätt var knuten den.

0

Lisa FW

28 sep 2008 kl. 21:28

Jag kan garantera att Peter inte har intressen i Taffel.se för jag känner honom inte. Att spamma är inte samma sak som att personligen ge motiverade länktips i en diskussion. (i synnerhet inte när länken går till oss ;-) ) Att spamma handlar om att bomba utan urskillning.

Men nu tänker jag tipsa om Svampguiden i ett separat inlägg på min blogg för ni är ju toppen! Och tack snälla (Birgitta och andra) för att ni ger tips på Taffel.se Det var hög klass på tipsen vill jag lova!

Ha det bra och tack!

0

Peter, Linköping

28 sep 2008 kl. 22:17

: )

Tittar Lisa nu bara in i min “Smakkombinationer med svamp” och säger något så är min lycka gjord…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone