0 3815 visningar

7 svar

Torka björksopp?

björksoppen

27 sep 2008 kl. 16:03

Jag har i höst torkat lite björksopp och tegelrödbjörksopp, men vart i efterhand lite fundersam.. Det är så att jag läste nu i min svampbok att björksoppar inte bör torkas, stod dock ingen förklaringen till det.

Så jag tänkte kolla med er experter om det är ok att torka björksopp och vad ni isf brukar göra med den. Varför ska man förvälla förresten ? Måste man göra det även om man bara ska använda lite svamppulver som krydda i något ?

Skulle vara väldigt kul om jag kunde svar på dessa frågor då jag inte verkar hitta någonting på internet om det.

Mvh!

0

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 16:24

Inte bör torkas? Vad är det för svampbok, det låter märkligt. Nu har jag inte torkat björksopp, men det låter som ett ogrundat råd, de flesta om inte alla soppar vinner på torkning.

När skulle man förvälla menar du? Det skall inte behövas alls. Du blötlägger svampen i varmt vatten, och om blötläggningsvattnet inte är beskt kan du använda det i matlagningen.

0

buffy

27 sep 2008 kl. 16:29

Jag torkar alla slags strävsoppar (= den sorts soppar som björk- och apelsinsoppar m fl tillhör). Det blir hur bra som helst. Och ngn förvällning behövs inte, bara blötläggning, därefter stekning i smör el olja.

0

buffy

27 sep 2008 kl. 16:31

Använder man svampmjöl/-smulor som krydda behövs förstås ingen blötläggning heller. Men svampsmulorna suger upp en del av vätskan i t ex köttfärssås, så man kan behöva tillsätta mer vätska efter en stund.

0

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 16:31

buffy, vinner även strävsopparna på torkning, som det sägs? Är det något att hänga i julgranen/lägga i risotton?

0

Domas

27 sep 2008 kl. 16:37

Tack för de snabba svaren!

Oj, jag råkade skriva förvälla men menade blötläggning. Kom nu på i efterhand att det inte alls är samma sak ;)

Boken jag har är en inplastad pocketbok som heter:
“Svampar
Bestämningsbok för 414 arter”
och är skriver av Edmund Garnweidner, svensk bearbetning av Stig Jacobsson.
I den står det “Ej lämplig att torka” under användning på Björksopp. Men jag har också lite svårt att tro på det, har t.o.m. för mig att jag har sett torkad björksopp till salu på nån sida.

Men som jag förstår då rätt, så blötlägger man p.g.a att man vill att de inte ska vara hårda då eller ?
Isf. kan man alltså använda pulveriserad svamp som krydda i t.ex. äggröra eller soppa osv ?

0

Boman

27 sep 2008 kl. 18:21

Det är nog så att tidigare angav man att vissa svampar inte var lämpliga att torka men det fungerar utmärkt att göra det ändå.
Har torkat snöbollschampinjon med utmärkt resultat, kantarell verkar också gå bra att torka, liksom blek taggsvamp.

0

Dorota

27 sep 2008 kl. 18:28

Jag brukar torka den. Blir lite svart men smaken är samma.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone