Var ute en stund i skog jag tidigare inte kollat efter svamp. Just nu är det väldigt torrt så jag hittade bara svamp av sämre kvalitet. Kan ngn ändå ge förslag på vad det kan vara och om det är värt att komma ihåg dom. I så fall vet jag ifall jag hittar fler men av bättre kvalitet. Antar iaf att den gula inte är ngn matsvamp. Och den blånar vid snitt.
äggkremla?
1: Om den är mild i smaken är det förmodligen gulkremla. Den blånar inte, missfärgningen beror nog på något annat.
2. Gammal kremla, vet ej vilken art.
3. Vinkremla, känns igen på den vinröda hattten och att köttet blir gråaktigt med åldern, vilket syns på både fot och skivor (längst ut mott hattkanten).
4. Pluggskivling, giftig!
Ok tack! Får provsmaka nästa gång jag hittar dom. Alla utom den gula var torra och angripna så lag ville inte provsmaka. Men nu har jag iaf sett med egna ögon hur vinkremlan ser ut så nu vågar jag plocka den i fortsättningen. Det fanns 1 till gul som jag får provsmaka i morgon i stället.
Pluggskivlingen ska jag däremot inte röra fler gånger. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.