0 298 visningar

6 svar

Ngt värt att komma ihåg?

Madde Småland

27 sep 2008 kl. 18:27

Var ute en stund i skog jag tidigare inte kollat efter svamp. Just nu är det väldigt torrt så jag hittade bara svamp av sämre kvalitet. Kan ngn ändå ge förslag på vad det kan vara och om det är värt att komma ihåg dom. I så fall vet jag ifall jag hittar fler men av bättre kvalitet. Antar iaf att den gula inte är ngn matsvamp. Och den blånar vid snitt.

äggkremla?

0

Madde Småland

27 sep 2008 kl. 18:30

Fler bilder på en annan kremla

0

Madde Småland

27 sep 2008 kl. 18:31

samma kremla som föregående men inte lika dålig? Eller helt annan?

0

Madde Småland

27 sep 2008 kl. 18:33

sista bildserien. Ser inte aptitlig ut men har i år sett den överallt.

0

Salasias

27 sep 2008 kl. 18:56

Jag har gett upp att försöka lära mig kremlorna efter utseende. Jag smaka på varenda en istället. De läppstiftsröda undviker jag.

0

Michael Krikorev

27 sep 2008 kl. 19:02

1: Om den är mild i smaken är det förmodligen gulkremla. Den blånar inte, missfärgningen beror nog på något annat.

2. Gammal kremla, vet ej vilken art.

3. Vinkremla, känns igen på den vinröda hattten och att köttet blir gråaktigt med åldern, vilket syns på både fot och skivor (längst ut mott hattkanten).

4. Pluggskivling, giftig!

0

Madde Småland

27 sep 2008 kl. 19:17

Ok tack! Får provsmaka nästa gång jag hittar dom. Alla utom den gula var torra och angripna så lag ville inte provsmaka. Men nu har jag iaf sett med egna ögon hur vinkremlan ser ut så nu vågar jag plocka den i fortsättningen. Det fanns 1 till gul som jag får provsmaka i morgon i stället.
Pluggskivlingen ska jag däremot inte röra fler gånger. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone