0 323 visningar

18 svar

Nyfiken på Golitatskörden i norr!

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 21:25

Hej på er i norr, har det blivigt någon bra skörd av Goliat hitintills i år eller? Har inte sett så mycket av den varan på forumet eller är ni bara hemlighetsfulla med denna godbit?

0

BaWa

27 sep 2008 kl. 21:30

Nejdå JAS, så hemlighetsfulla är vi inte men Goliaten har tagit ett viloår i år, den har inte alls gått till som ifjol. Visst har vi hittat den men endast ett fåtal.

0

RasBohlin

27 sep 2008 kl. 21:31

Du såg att den hittats så långt söderut som Bohuslän va?

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=115112&fnr=1&sok=goliat&Start=0&Offset=50&ipos=0

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 22:07

Ja och i fjol så hittades det några ex. i Värnamotrakten så det är möjligt att den finns i nästan hela landet, det är väl kanske så att man inte har letat eller lagt märke till den tidigare på dessa breddgrader. Den har hittats i Stockholmstrakten oxå såg jag i en tråd tidigare i dag.

0

Hanna Umeå

27 sep 2008 kl. 22:15

JAS: Läs i den här länken, det kan nog vara läge att leta efter din i stora delar av landet.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

0

NadaL, Umeå

27 sep 2008 kl. 22:16

Tyvärr, är det magert år för goliat har i Umeå, också.Min son är rikig besviken för det är hanns favorit.
Plockat bara fem sticken i år.:(

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 22:25

Hej NadaL! Då skall jag fortsätta att vara rädd om det som jag bytte mig till från dig, har nästan hälften kvar. Åt faktiskt en del häromdagen. Hur har du det med Svart trumpet?

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 22:32

Hej Hanna Umeå! Tack för länken, biotopen finns nog inte i Skåne men östra Småland vore nog inte helt fel. Har ni någon aning om hur långt in på säsongen den kan tänkas finnas?

0

Salasias

27 sep 2008 kl. 22:34

Oj, den biotopen har jag ju i “mina” skogar!! Jag trodde det skulle vara platta, sandiga tallhedar. Nu får jag ställa om ögonen….

0

Elsy ske-å

27 sep 2008 kl. 22:45

Hej svejs!
Så här såg det ut i fjol, det var Goliattar överallt, i år har jag plockat 10 st, men nästa år då.....!

0

NadaL, Umeå

27 sep 2008 kl. 23:12

Hej JAS,
Har ca.2l torkade, så jag klarar mig. Alla svampar var det gott om utom goliat.Jag glömer dig inte när det blir mycket ska du veta.

0

Elsy

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 23:13

Det där var många sköna slantar!

0

Hanna Umeå

27 sep 2008 kl. 23:26

JAS: Sökte lite efter lämpliga lokaler i Skåne och nog verkar det finnas magra tallhällmarker även där. Min sökning gäller bara natur som är skyddad i Skåne, måste finnas mer tallhällmraker även utanför naturreservaten. Länk bifogas:

http://www.m.lst.se/m/Om_Lanet/Naturguiden/Kristianstad/19._Balsberget.htm

0

Elsy

Elsy ske-å

27 sep 2008 kl. 23:37

Peter! Javisst, det var ett härligt Goliat år på alla sätt och vis!
Och det kommer mera, det gäller att stå ut till nästa höst!

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2008 kl. 23:02

Hej Hanna Umeå, Kul att du tog dig tid att söka rätt marker i Skåne men jag kan lova dig att (nja nästan i alla fall) biotopen på ditt föreslagna ställe inte är rätt plats för Goliat. Jag var där för några år sedan i annat syfte än svamp och nej jag tror inte på platsen men vad tusen en ny utflykt dit kan mycket väl bli av i höst. Tack för länken.

0

Häpp häpp Hanna!

Norma

28 sep 2008 kl. 23:18

Det är ju mina hemtrakter du visar som föreslagen plats för goliat.Tror inte det finns här hos mig tyvärr…Men andra svampar finns!

0

Häpp häpp Hanna!

Hanna Umeå

29 sep 2008 kl. 06:44

För tio år sedan trodde man ju knappt att den gick att hitta i Norrland heller. Har man kunnat hitta den i Danmark så borde det väl inte vara omöjligt att hitta den i Skåne heller. Danmark är ju knappast känt för sina bergiga marker med gamla tallskogar.

Chansen att hitta den i Skåne ökar nog betydligt bara någon på allvar börjar leta efter den.

0

Häpp häpp Hanna!

Hanna Umeå

29 sep 2008 kl. 06:48

Hittade förresten en artikel på goliatbloggen som kanske kan vara av intresse för er skåningar:

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20070830/KRISTIANSTAD/708300087/1018

0

Hanna Umeå

"JAS" Helsingborg

29 sep 2008 kl. 15:13

Kanon Hanna Umeå. Ska bli kul att se vad resultatet blir av denna utflykt. Som jag skrev så har jag varit i trakten och är skeptisk men å andra sidan så hittas det ju sällsynta och rödlistade svampar på platser där de inte borde vara. Det gäller ju att vara optimist :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone