0 265 visningar

11 svar

Tappat sugen? Nej mer plats?

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 22:15

Brenko har tappat sugen? Här kliar det fortfarande i svamplockartarmen:)) Men nu måste jag göra om i/på hyllorna, måste skapa mer plats det börjar bli fullt.

0

anithau

27 sep 2008 kl. 22:22

JAS!
Tänker du bygga ut?

0

Peter, Linköping

27 sep 2008 kl. 22:36

Underbart att skåda…

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2008 kl. 22:44

Nej anithau, tänker bara slänga en del onödiga saker så att de nödvändiga får plats:)

0

Martina

27 sep 2008 kl. 23:32

oj…

önskar allt ditt var mitt…

0

JAS

EG

28 sep 2008 kl. 06:32

Oj vad rik du måste känna dig
Härlig syn Hur gör du när du konserverar dina burkar?

0

JAS

Annette L, norr om Sthlm

28 sep 2008 kl. 07:48

Du är välkommen hit och “arra” om i våra köksskåp & skafferi ;=)

0

Robban O-hamn

28 sep 2008 kl. 09:00

Bra inlägg JAS har läst någon stans om konservering av svamp här. Men hittar inte dit, Kan du hjälpa mig .
Har aldrig provat detta men tänkte att ett par burkar med Trattisar kan man ju leva utan om det inte skulle bli bra.

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2008 kl. 11:50

Först och främst, fin svamp inga dåliga ex. 2: bra burkar och om detta råder delade meningar, jag anser att man skall använda “riktiga” konserveringsburkar av glas gummiring och bygel, släta och okomplicerade, finns att köpa i de flesta större matvaruhus, ÖB och liknande. 3: En stor kastrull minst 10lit. eller gör som jag jaga runt lite på loppisar och rätt som det är så hittar man en “riktig” konserveringskokaren. Så rensa svampen och förväll som du gör när du skall frysa den, fast här saltar du lite, alltså koka ner den till minst hälften, svampens egen vätska skall täcka svampen. Burkarna skall vara väl rengjorda helst kokade eller körda i diskmaskin och likaså gummiringarna. Tvätta händerna noga och bara rena verktyg, hålslev och en sås/soppslev. Så vidare, burkarna bör vara lite varma, sätt på gummiringen (rena händer) häll på den varma svampen från nerkoket sluta ca: en cm. från full burk se till att vätskan täcker svampen, tryck lite med sleven spänn fast locket. Om nu inte svampens egen vätska räcker till så kan du koka upp lite vatten och tillsätta lite salt och så använder du detta för att täcka svampen ordentligt. Under tiden som du gör detta kan du koka upp vatten i den stora kastrullen, vattnet behöver inte koka när du ställer i burkarna, det är faktiskt lättare om det inte kokar för om du inte har en konserveringskokaren så bör du ha en vikt handduk i botten på kastrullen då burkarna “hoppar” under kokningen och kan gå sönder om du inte har en handduk i botten. När det börjar koka skall det koka minst 80min, se till att vätskan täcker burkarna ordentligt minst ett par cm. över burkarna man kanske behöver fylla på lite undan för undan. När de gjort det tar du upp burkarna och placerar dem på en handduk och så får de svalna. När burkarna är svala provdra lite i gummiringens “flärp” om den sitter fast så är allt ok om inte, kontrollera att burken inte är skadad om inte så rätta till gummiringen förslut och koka om. Gummiringen MÅSTE sitta hårt annars ingen konservering och då går det inte att förvara svampen mer än en vecka i kylen men om allt fungerar som det ska kan du förvara svampen i rumstemperatur i åravis. Lycka till mer info finns på nätet.

0

Karin Hedén

28 sep 2008 kl. 15:12

Länk till konserveringsmetod:
http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

0

Robban O-hamn

28 sep 2008 kl. 15:15

Tack så jätte mycket!

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2008 kl. 20:16

Jaha, så har man varit i skogen igen och häntat hem, Svart trumpetsvamp, Ostronmussling, Stor lökbrosking och lite blandade sopper, jag får nog bygga ut i alla fall! :))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone