0 795 visningar

5 svar

Sofia, Skåne

anithau

28 sep 2008 kl. 00:30

Hej Sofia!
Är det möjligt att få ditt recept på hur du mjölksyrar dina produkter?
Tack på förhand

0

Sofia, Skåne

28 sep 2008 kl. 16:23

Visst kan du få receptet, Anitha men det är lite joxigt. Mjölksyrejäsning går ut på att det växer till mjölksyrebakterier i lagen och den sura miljön konserverar grönsakerna. Syrade grönsaker smakar friskt syrligt, men helt annorlunda än ättiksinlagda. Det ingår vitlök i receptet, så det gäller att man tycker om vitlökssmaken. När syrningen kommer igång, kommer det lukta i hela huset, jag bara varnar lite. Du får gärna återkomma med frågor om jag inte uttryckt mig tydligt.

MJÖLKSYRADE GURKOR
2 kg västeråsgurkor, så färska så möjligt (hårda), tvättade med borste och ljummet vatten
10 skalade vilöksklyftor, skurna på längden i mindre bitar
10 cm-stora pepparrotsbitar (pepparroten skalas först)
4 dillkronor, välsköljda
salt utan jod (havssalt går bra)
ev 2 svarta vinbärsblad, välsköljda
ev vassle från naturell yoghurt

Koka upp vattnet till lagen, blanda med salt, 1½ msk salt per liter, låt svalna. Det behövs mycket lag eftersom en del av vätskan dunstar under processen. Fördela ingredienserna (gurkorna ska vara hela) i två jättehöga glasburkar av typen med skruvlock eller gummiring. Försök kila in gurkorna mot varandra, de tenderar att flyta upp till ytan. Häll på lagen så att den översta ¼-delen bara består av lag, för att kompensera avdunstningen. Under syrningen kommer det bildas gasbubblor som tenderar att lyfta alla ingredienser till ytan. Detta måste förhindras eftersom allt som hamnar över vätskeytan kommer att mögla. Det bästa sättet är att lägga ett litet glasfat eller en glasskärva i lämplig storlek överst i glaset som av tyngden trycker ner allt under vätskeytan. Täck behållarna med tygbitar så att inte damm kommer in. Ställ glasen varmt, gärna i direkt solljus (sätt alltså inte på locken), låt stå i 4-5 dagar. Man kan påskynda syrningen genom att sätta till en tsk vassle i varje glas. När syrningen kommer igång bubblar det och vätskan blir grumlig, gurkorna blir alltmer olivgröna. Under de första dagarna medan mjölsyrekoncentrationen är låg, kan det bildas mögel överst på ytan, ta upp det med hjälp av en sked, det kommer inte hända mer efter 3-4 dagar. Gurkorna är alltså ätbara även om det skulle inträffa. Efter ca 4 dagar kan glasen ställas lite svalare men fortfarande i rumstemperatur, då de fortsätter att jäsa. Efter totalt ca 8 dagar är det färdigt. Ta då av tygbitarna, skruva på locken och ställ i kylskåpet. Om ingredienserna är under vätskeytan (behåll det nedtryckande glasfatet inuti), är hållbarheten ca 6 månader i kylskåp.  Gurkorna blir bara godare med tiden. Även vitlöksklyftorna kan ätas. Smaklig spis!

0

anithau

28 sep 2008 kl. 16:28

Stort Tack Sofia!
Jag ska försöka mig på detta. Men lite längre fram. Jag måste koncentrera mig på resterande svampsäsong.

Om jag vill ha andra grönsaker, är det bara att byta ut?

0

Sofia, Skåne

28 sep 2008 kl. 16:32

Det ska visst också gå bra med t ex vitkål oc morötter, men jag har aldrig provat.

Här i Skåne är det så torrt, så man får sysselsätta sig med lite annan mat än bara svamp.

Lycka till med gurkorna så småningom, Anitha!

0

Birgitta F

2 okt 2008 kl. 17:13

I stället för att starta en ny trås då jag inte hittar där det hela började….Jag fick iaf post idag = )
Förmodar att sticklingen är en pelargon och ska behandlas som en sådan ??
(sen ska man ju inte tacka..)
jätte trevligt att få post Sofia
mången tack för posten ; )

0

Sofia, Skåne

2 okt 2008 kl. 17:18

You’ve got mail :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone