Nu hade jag tänkt mig att börja lära mig mer om kremlor så då måste jag börja provsmaka. Har tidigare bara plockat svamp som man verkligen ser är rätt sort. Så nu till min fråga.
Spelar det ngn roll vilken del av svampen jag tar smakbiten ifrån? Ska jag tugga på en bit, eller lägger man bara tungan emot? Hur farligt är det om jag skulle förväxla med tex ngn flugsvamp?
Jag har ingen i min bekantskaps krets som kan hjälpa för det lilla jag kan om svampar är mer än mina vänners kunskaper.
I början kommer jag ändå vara feg och lägga upp bilder innan jag smakar, men det är ändå bra att veta hur.
Kanske många tycker att det här var en löjlig fråga men fram tills för 2 år sen plockade jag bara kantareller och trattkantareller så jag är fortfarande nybörjare.
Bra att du är försiktig! Om du är säker på att det är en kremla, bla ska foten gå att bryta av, inte tråda sig, så kan du smaka en pyttebit som du tuggar med framtänderna, och smakar av. Spotta sedan ut allt. Smakar det milt ska det vara ok. Men kremlor är knepiga, de ändrar färg i olika terräng/ljusförhållanden och sånt.
Har du en bra svampbok ska där finnas info om hur man känner igen de olika arterna. Man ska titta på fot, hatt,skivor, sporfärg, växtplats mm
Jag vet hur en kremla ska se ut. Jag vet också hur den känns att bryta av. Men fick svar vid tidigare inlägg att även flugsvamp går att bryta. Den jag tänker mest på som tydligen är lätt att förväxla med är lömsk flugsvamp om den tappat ringen ovh man inte får upp hela svampen. Har svårt att gå på kurs då jag jobbar 13:00-22:00 mån-fre. Sen känner jag inte ngn som kan mer än mig. Alla har börjat komma med en massa konstiga svampar som de vill att jag sa ska berätta vilken det är!
Ska försöka hitta en bra svampbok med bra bilder som tar upp många kremlor. Tänker ta det lugnt men vill lära mig mer.
Så om jag har tur i skogen i e.m kan ni förvänta er bilder ifrån mig. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.