0 560 visningar

26 svar

älgmöte

stisse/mjölby

28 sep 2008 kl. 13:45

var i gryningen på trattisjakt i boxholmsskogarna.jag stod böjd och plockade vid en bergskam när det plötsligt brakar till på min vänstra sida.ca 10m ifrån mig springer en ko med kalv förbi.vilken känsla det var!längesedan jag såg älg i skogen,så det var kul.är det några fler på forumet som kan berätta om viltmöten i skogen?.kan tillägga att trattiskorgen blev full.

0

Värmdöbo

28 sep 2008 kl. 14:04

Jo jag har ofta möten med älg och annat vilt, jag går ensam och är väldigt tyst så ofta kommer jag helt nära innan dom upptäcker mig. Allt som oftast trampar jag rakt in ett lega där ett rädjur ligger och sover som flyr i panik (och jag blir lika panikslagen av uppståndelsen)..vi hade en tokig älgkalv för nåt år sen som försökte ta sig in i huset via köksdörren och då var jag orolig.

0

Annette L, norr om Sthlm

28 sep 2008 kl. 14:20

Här stöter jag på rådjur, älg och vildsvin…rådjuren är det nästan som man ramlar över i bland, älgarna är på bättre avstånd och tack å lov har svinen bara lämnat lukten och böket som spår ;=) Hararna kan ibland få upp min puls i 190 för att de kommer som skjutna ur kanoner ;=)Vi har en älgko med fjolårskalv som käkar äpplen i grannens trädgård var och varannan dag och jag bor i ett vanligt villaområde, även om det är på landet…

0

Peter, Linköping

28 sep 2008 kl. 14:30

Idag såg jag inte ens en ekorre, ett älgamöte låter maffigt. Grattis till trattiskorge, min blev halvfull.

0

buffy

28 sep 2008 kl. 14:39

Förra söndagen mötte vi en älg, en fjorårskalv troligen, som kom ända fram till vägkanten innan vi hunnit stiga ur bilen. När hn såg oss vände hn och gav sig av, hn liksom flöt fram genom skogen på det vackraste vis.

0

Johannes Glännman

28 sep 2008 kl. 14:39

Jodå... Jag är ute så ofta jag hinner och vädret tillåter och fotograferar djur/natur. Nu på hösten har det varit mycket kronvilt men nu börjar ju brunstsäsongen för älg, så idag så lockade vi på älg och fick svar. Dock så kom den aldrig fram, men vi fick se lite kronhindar med kalvar.

För några veckor sen var jag i Dalarna och såg min första björn springa över vägen. Bara det inte blåser så kommer jag följande tre veckor (helgerna) spendera tiden ute och försöka locka till mig lite älgar.

Där jag brukar plocka min svamp så är det mycket älg och rådjur och det är inte sällan som jag plockar svampen intill daglegor från rådjur men bara en gång har jag stött upp en älg. Det är klart, när man är ute och plockar svamp så tänker man ju inte på vindriktning och att smyga, utan mer på vart svampen är ;)

mvh // johannes http://www.jg-natur.se

0

älgmöte ?

Gula

28 sep 2008 kl. 15:27

Tjaa, inget älgmöte precis men ett väldigt ovanligt möte iaf.!!
Kom ut på morgonen och ser att ena katten sitter nedanför plommonträdet och stirrar stint uppåt. Gick närmare för att se om den jagat upp grannens katt eller ekorren i trädet, men nej!!!! Där satt ju en mård!! Oj vad paff jag blev! Den satt snällt kvar så jag kunde hämta kameran och ta par bilder !
Och jag som alltid undrat vart plommonen försvann från trädet….. Här är beviset!!

0

Gula

Maric/ Arlanda

28 sep 2008 kl. 15:37

Men så söööööt!!

0

Gula

Boman

28 sep 2008 kl. 19:59

Oh, den var söt! Mindre söta var de älgar vi snubblade på idag. Hann inte få upp kameran. Trodde det var människor ute på myren först, sen satte de av och visade sig vara en ko men två kalvar och en tjur med rejäla horn. Gubben hann inte ens se dem, så snabbt försvann de i riset.
Vildsvin har vi i samma skog, såg en sugga igår med 4 äldre och fyra små kultingar passera över vägen framför oss och löpa över åkern.

Dagens höjdare var i alla fall de hundratals tranor vi såg och hörde. De samlades, antar att de tog höjd, från flera håll och cirklade en stund, högt ropande, och delade upp sig i flera plogar. Hann ta kort men inte syns det mycket, bara små prickar.
Här går det vilt till!

Bakon tallgrenen finns ännu fler!

0

zingo123

28 sep 2008 kl. 20:17

För några år sedan var jag och en kompis i skogen och plockade svamp. När vi varit ute en stund så ropade jag till kompisen men fick inget svar, ändå hade jag hört honom prassla runt mig ganska länge. När vi delade på oss brukade vi vissla för att lokalisera varandra och efter några höga busvisslingar hörde jag honom långt bort - just då upplevde jag ett obehag jag aldrig känt i skogen varken före eller efteråt.
Vi letade upp varandra, jag berättade vad jag varit med om och sen gick vi vidare kanske 50-75 meter… och där stod en sur och irriterad älgtjur med ören strukna bakåt och visade ögonvitorna. Gissa om vi backade mycket sakta och försiktigt därifrån-.

0

Boman

Gula

28 sep 2008 kl. 21:00

Kanske var det några av dom här?
Var uppe i Dalarna förra veckan och plockade svamp med en kompis i Garpenbergsskogarna, och på vägen ut från Hedemora stötte vi på dom här! Dom gillade inte att vi stannade och fotade!

0

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 13:05

Nej ingen älg imina marker Men jag misstänker björn. Jag råkade hitta björnskit o när jag ser mig om så finns det inte ett blåbär knappt riset. Jag går vidare efter mina trattisar när ja plötsligt hör nått klafsa o knäppa. Då helt plötsligt fanns det gott om blåbär. En spännande svamptur. Trattisarna fick jag med mej hem.

0

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 13:17

Jag glömde o säga att det blev 4-liter stora fina blåbär. Handplockade så ingen rensning behövdes.

0

Boman

29 sep 2008 kl. 15:14

Har nackhåren lagt sig än? Mina stod nog rakt ut en stund efter liknande möte i Hamra, på jakt efter Hjortron. En mamma nalle med liten i släptåg. Backade sakta och fint ut ur skogen och hämtade gubben som fiskade abborre vid tjärnen en bit bort.

0

Bo Reyer

29 sep 2008 kl. 15:43

Jag var med om ett liknande möte för några år sedan utmed rv 56 mellan Sala och Västerås, i höjd med Kila. Efter att ha stirrat rakt ner i marken någon timme, rätade jag på ryggen för att genast upptäcka två älgögon som undrade vad jag hade där att göra. Avståndet var drygt en meter! Men fy fan vad stora och höga de är när man ser dem på nära håll.

0

Gula

GretheF Skåne

29 sep 2008 kl. 16:05

Oj det har jag uplevt också  med tranorna det är så roligt när dom säger adjö innan innan den långa tur ner

0

Boman

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 16:24

Ja då jag är ju flintis:-)
Jag medger att det va spännande en stund.

0

Diane

29 sep 2008 kl. 16:30

Jag hittade en grupp på 5-6 taggsvampar häromdagen, och när jag hade en kvar att plocka, så såg jag ryggen på en huggorm precis jämte. Var fan är huvudet, tänkte jag o kände hur nackhåret reste sig!!! Bara 6-7 cm från den sista taggsvampen såg jag huvudet. Fy fasen, så obehagligt. Knäna skakade, men jag fick upp kameran o tog ett kort på den, sedan gick jag en lååång omväg förbi ormen.

0

Boman

29 sep 2008 kl. 16:36

Bli räddare för ormar än för björn, löjligt nog. Björnar syns liksom bättre, och känns på lukten.

0

Diane

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 16:49

Bra skärpa på fotot, trots att kameran skaka lite va?

0

Bo Reyer

Karin Hedén

29 sep 2008 kl. 17:21

Hej Bo!
Jag har en upplevelse precis lik din! Det är många år sedan nu. Alltså - ensam i skogen med ögonen i backen hela tiden på span efter svamp och svag motvind. Så reste jag mig upp och hade faktiskt ögonkontakt med en stor tjur med horn som två stora skovlar! Jag blev alldeles stel. Och detsamma blev nog älgen. Vad gör jag nu? Tankarna rusade… Träden intill var inte klättervänliga. Vad har jag på mig? Gula regnkläder. Kan älgar se färger? Det finns bara ett alternativ - vänd om och gå lugnt därifrån. Då jag, efter kanske tio steg, kollade om älgen var kvar så var jag ensam i skogen igen. Det är ett av mina bästa minnen från svampskogen. Min svägerska däremot har dåliga erfarenheter från ett älgmöte då hon var ute med sina hundar. Hon blev faktiskt sparkad och fick ett långt djupt jack på låret som krävde sjukhusvård. Klövarna är vassa! Numera smyger jag inte lika tyst i skogen. HALLÅ ÄLGARNA! FLYTTA PÅ ER! HÄR KOMMER JAG! Så låter mitt svamp-stridsrop.

0

Diane

Diane

29 sep 2008 kl. 17:21

Jo, jag tyckte nog också det. Men det gick ju inte fort nog att få igång den heller, jag ville bort därifrån så fort som möjligt. Usch

0

Diane

Boman

29 sep 2008 kl. 18:25

;-) Du Anette, det funkar på vildsvinen också, brukar praktisera det nu, efter att vi sett suggan med de nya små. Trodde de bara fått en kull i sommar, men tji fick jag.

0

Karin..

Boman

29 sep 2008 kl. 18:25

var det som hojtade

0

Älgtjurar

Kurt

29 sep 2008 kl. 19:28

I Kanada talar vid den här årstiden med mycket stor respekt om risken att möta brunstiga älgtjurar.

0

Älgtjurar

Anita

29 sep 2008 kl. 19:34

Nu är det ju snart älgjakt med och då lär det knappast va älgarna som man bör se upp för.
Har ju själv sett vad bror och sambo skjutit under den sk andjakten och det finns en hel del tveksamma änder hmmm.
Jag kommer iallafall bära min knallgula jacka för det gissar jag att inte älgarna gör :)
Så fel kan man ju inte ta under jakten…hoppas jag

0

Älgkor

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 20:41

Här hemma är vi mer rädda för kona när de har kalv.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone