Är det samma art? I en liten svampbok jag har från ‘82 finns Mildriskan. Lactarius mitissimus, beskriven som ätlig efter avkokning. Det står också att den lätt förväxlas med Brandriskan, Lactarius aurantiacus, om vars eventuella ätlighet ingenting sägs. Men här på forumet har jag sett båda de latinska namnen användas för Brandriska. Så nu undrar jag om dom har slagit ihop dom sen ‘82, och om isåfall även Brandriskan ska räknas som ätlig efter avkokning, då ju Mildriskan gjorde det…på den tiden den fanns alltså =)
Nån som vet? Och nån som smakat?
Ja, det är sannerligen inte lätt att reda ut. I flertalet svampböck-
er nämns endast mitissimus som
brandriska. Några som anger aurantiacus nämner att den växer endast i barrskog medan andra säger tvärtom. Likadant är det med smaken; svagt kärv i en del litt. men helt mild i annan. Här får nog någon komma in och klargöra!!
I alla fall så är svampen, vad den nu heter på latin, ingen läckerhet
- det är all litteratur enig om!
Ja, det är förmodligen samma art som avses. De vetenskapliga namnen kan ändras ganska ofta för vissa arter.
De enda riskor man bör akta sig för är svartriskan som är misstänkt cancerogen, samt lakritsriska som är laxerande/svagt giftig. I en del länder äter man många av de milda riskorna utan avkokning. T ex i den danska monografin “The genus Lactarius” står att man kan äta alla riskor med mild smak (med undantag för lakritsriskan), men att de flesta inte är speciellt goda förutom blodriskor och mandelriskan.
Jag har inte testat att äta brandriskan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.