0 438 visningar

22 svar

Är detta gifthätting????

anithau

28 sep 2008 kl. 16:52

Hittade idag en stor samling av denna svamp. Växte i en mossig tuva i trattisskog.
Om det inte är gifthätting, vad kan det då vara?

Mycket tacksam för hjälp.

0

Pillan

28 sep 2008 kl. 16:57

rökslöjskivling tror jag

0

Sofia, Skåne

28 sep 2008 kl. 17:00

Inte rökslöjskivling!

0

Tanja i Gagnef

28 sep 2008 kl. 17:01

I mina ögon är det Gifthätting.. jag plockar dock inte någon stubbsvamp överhuvudtaget för jag tycker de är så svåra att skilja åt.

0

anithau

28 sep 2008 kl. 17:11

Rökslöjskivling är det inte.
Det är jag säker på.

Blir tacksam om någon är tämligen säker på vad det är.

0

SvenD

28 sep 2008 kl. 17:35

Är inte säker men tror snarare att det kan vara någon art av spindling.

0

Jan A, Uppsala

28 sep 2008 kl. 17:35

Det är absolut inte gifthätting. (De gifthättingar jag lagt ut i två trådar är garanterade - av mig)Det här ser ut att att kunna vara en för mig okänd slöjskivling. Fel färg på skivorna för att vara en “röksling”...

0

anithau

28 sep 2008 kl. 17:43

Jan!
Var kan jag se dina gifthättingar?

0

gunhild Nordås

28 sep 2008 kl. 17:48

Kolla dessa kännetecken Anitha den borde ha en ring.
http://svampguiden.com/art/visa/galerina_marginata

0

anithau

28 sep 2008 kl. 17:50

Gunhild!
JAg har kollat. En av svamparna på mina bilder har rester av något som liknar en gammal ring.

0

Jan A, Uppsala

28 sep 2008 kl. 17:51

Skriv gifthätting i sörutan så får du upp din tråd, ´+ mina och andras.

0

Jan A, Uppsala

28 sep 2008 kl. 17:56

Sökrutan skulle det ha blivit!

0

Jan A, Uppsala

28 sep 2008 kl. 17:59

Bilderna som Gunhild hänvisar till är dåliga.

0

Michael Krikorev

28 sep 2008 kl. 18:50

Det ser ut att kunna vara Pholiota pinicola! En art beskriven som ny för vetenskapen av Stig Jacobsson och som saknar svenskt namn. Krävs förstås en närmre titt för att vara säker, men det är ett förslag på var du kan börja nyckla.

Här finns lite bilder, klicka på pilarna framåt för fler bilder:
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Pholiota/NIKA6659

0

Michael Krikorev

28 sep 2008 kl. 18:53

Bifogar också en egen bild på ett fynd från mykologiveckan i Småland 2007, funnen av mig och Birgitta Wasstorp.

Pholiota pinicola

0

anithau

28 sep 2008 kl. 19:38

Tack alla som har engagerat sig.
Skönt att veta att det inte är gifthättingen. Någon gång ska jag väl få se den i sitt naturliga tillstånd.

0

RasBohlin

28 sep 2008 kl. 22:09

Jag har också “letat” gifthätting, att jämföra med Föränderlig tofs-, som jag plockar. Men det lutar åt att jag får gå på en svampkurs och undersöka den istället!
Märkvärdigt att jag aldrig ska hitta en sådan tycker jag!!!

0

Peter, Linköping

28 sep 2008 kl. 22:14

Jag är 95% säker på att jag hittat en och skall ta den med till Linköpings svampklubbs utställning i morgon.

Nu har jag förstås fel bara för det…

0

Är detta gifthätting????/Anithau!

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 10:00

Hej du, hittar jag några som ser ut att klara en resa, så skickar jag en liten grupp till dig!

0

Är detta gifthätting????/Anithau!

anithau

29 sep 2008 kl. 14:39

Tack Jan!
Då håller jag tummarna för att du gör ett fynd.
Tack för omtanken.

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 22:06

Det var gifthätting, hittade en grupp på en murken stam. Nu vet jag vad de luktar i alla fall.

0

Birgitta F

29 sep 2008 kl. 22:09

liten reflektion…..nu har många av oss jagat gifthätting….kan det vara så att den inte är särdeles vanlig eller lättfunnen…..inte ens i närheten av föränderlig tofsskivlings uppträdanden som man ser mest var dag

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 22:24

Nu när jag vet att jag sett den så noterar jag att den är så diskret av sig, den föll inte i ögonen direkt. Man kanske måste känna till den för att ens lägga märke till den?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone