0 302 visningar

10 svar

Re: Fries svenska svampnamn

Joachim Krumlinde

2 feb 2006 kl. 13:29

Det går inte att svara på Irenes inlägg så jag gör ett nytt.

Allmänna Ko-svampen : örsopp
Läckra Musseronen : vårmusseron
Milda Brötlingen : mandelriska

Stora Käringröken : jätteröksvamp

Ätliga Nagelsvampen : tallkotteskivling

0

Irene A

2 feb 2006 kl. 14:22

Mysko att det inte gick att svara på originalinlägget.
Nåja, det går väl bra så här också.

Allmänna Ko-svampen: örsopp
Bistra Pepparlingen
Breda Disksvampen
Läckra Musseronen: vårmusseron
Slarffot
Spräckliga Ko-svampen
Stora Käringröken: jätteröksvamp
Tufviga Tickan
Ätliga Nagelsvampen: grankotteskivling

Nästan allt rätt från Joachim. När det gäller den sista är jag osäker på om Fries gjorde skillnad på tall- och grankotteskivling (“Agaricus esculentus”). Bitter kotteskivling (“Agaricus tenacellus”) kände han i alla fall till.

0

Åke

2 feb 2006 kl. 14:30

Pepparlingen, kan det vara kantarell måntro?

0

Bo E

2 feb 2006 kl. 15:00

Tack, Joachim!
Jag trodde att något otäckt hänt med datorn…

Här kommer mina gissningar:
Allmänna Ko-svampen:Karl-Johan svamp
Bistra pepparlingen: pepparsopp
Breda disksvampen: blomkålsvamp
Läckra musseronen: blåmusseron
Milda brötlingen: ? nån kremla kanske?
Slarffot:ingen aning?
Spräckliga kosvampen: rutsopp eller örsopp
stora käringröken: stor röksvamp eller äggsvamp / läderboll
tufviga tickan: brödticka
ätliga nagelsvampen: vinterskivling

0

Irene A

2 feb 2006 kl. 15:14

Tufviga tickan: brödticka

Rutsopp var inget dumt förslag, men fel ändå.

Fries hämtade en hel del från den tidens tyska svampnamn, bl.a. ling-ändelsen, men pepparling som är en försvenskning av tyskans pepperling, är inte detsamma som pfifferling (tyskans kantarell).

0

Joachim Krumlinde

2 feb 2006 kl. 16:10

Pepparling är någon av de skarpa riskorna.
Slarffot är stinksvampen.

F ö har jag svaret på gåtan varför man inte kan svara på Irenes ursprungliga inlägg. Använd inga apostrofer i rubriken.

0

Irene A

2 feb 2006 kl. 17:15

Jag misstänkte också apostrofen - ifall det skapas en fil med rubriken i filnamnet..

Bistra Pepparlingen
Breda Disksvampen
Slarffot: stinksvamp
Spräckliga Ko-svampen
Tufviga Tickan: brödticka

Det stämmer att pepparlingar var benämningen på de skarpa riskorna. Här har “bister” inte betydelsen “sträng” som man skulle kunna tro, utan det är hämtat från franskan, och betecknar en mörkt brungrå färgnyans.

Sedermera ändrade Fries namnet på Spräckliga Ko-svampen till Fräkniga Rörsvampen..

0

Joachim Krumlinde

2 feb 2006 kl. 18:43

Nu har jag rotat fram mitt eget exemplar av Jordstjärnans Friesnummer så jag kan svaren på de övriga också. Överlåter därmed gissningar til andra.

Intressant är att nagelskivling eller nagelsvamp ursprungligen avsåg de små Strobilurus-arterna grankotte- och tallkotteskivling. Nagel i betydelse spik, alltså (som på tyska). Strobilurus-arterna ser verkligen ut som små spikar. Tyvärr fick dessa inte längre vara med i Collybia, och därför är de inte längre nagelskivlingar på svenska.
En av dessa arter har kallats vårnagelskivling och anses i vissa äldre svampböcker (Cortin t. ex.) vara mycket läcker. Undrar hur många man i så fall måste samla ihop för en måltid där man känner smaken.

0

Irene A

2 feb 2006 kl. 20:41

Ett par dussin stekta hattar av grankotteskivling räcker till en svampmacka. Ibland kan man hitta stora mängder av dem under gamla granar.

0

Theresa WQ

2 feb 2006 kl. 21:00

Jag gissar:
Bister pepperling: sotriska
Fräknig rörsvampen: blodsopp eller flamsopp.

0

Irene A

3 feb 2006 kl. 08:38

Så här är det meningen att arterna ska kallas idag:

Bistra Pepparlingen: svartriska
Breda Disksvampen: öronmurkla
Slarffot: stinksvamp
Spräckliga Ko-svampen: sandsopp
Tufviga Tickan: brödticka

Pepperlingar avsåg egentligen bara de vita skarpa riskorna.
Med Riskor menade Fries bara blodriskor, och de övriga riskorna kalldes Brötlingar.
Disksvampar var hans namn på skålsvampar som även idag kallas discomyceter, i det här fallet öronmurkla. Den heter tydligen Discina ancilis numera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone