0 4049 visningar

7 svar

Blodsopp

Dorota

28 sep 2008 kl. 18:23

Kom nyss hem från den vackra torra Söderåsen med knappt 1 l trattkanatareller, en färsk K-J och blodsopp som jag aldrig smakat. Nu måste jag våga. Har någon recept hur man tillagar på bästa sätt? Skall den förvällas? Skall man blanda med andra sopp eller är den godast för sig.
Tacksam för tips.

0

Boman

28 sep 2008 kl. 19:17

Inga soppar skall förvällas(= kokas av i vatten som kastas)
Skär den i skivor eller bitar och stek i olja eller smör. Salta och peppra lite, ha med lite lök om du vill. Klart. När man provar en ny svamp är det bra att inte överbelasta den med kryddor, då känner man vad svampen smakar.

0

Dorota

28 sep 2008 kl. 21:15

Tack, Boman. Det ska bli kul att prova. Smakar den som K-J ?

0

Helena i Lund

29 sep 2008 kl. 06:04

Jag har denna hösten för första gången plockat och ätit blodsopp. Jag har som Boman säjer, stekt den ganska länge, med lite salt och peppar, jättegott! En svag ton av kardemumma? Jag asocierar i alla fall till bullbak!

0

Boman

29 sep 2008 kl. 07:44

Jag premiärsmakade också i år. Den är inte så vanlig här omkring, men nu hittade jag flera och tog en. Tyckte den var god på ett odefinierat sätt. En trevlig sopp.

0

Dorota

29 sep 2008 kl. 23:57

Det blev ingen svampmat igår kväll så jag fick lägga mina blodsoppar i kylen. /fy mig, soppar ska man tillaga meddetsamma)Tänkte steka dem imorgon kväll, eller är det kört för denna gång?
Kardemumma låter gott.

0

buffy

30 sep 2008 kl. 11:40

Klart att du kan tillaga den dagen efter! Blodsopp är en av de soppar man kan spara ngra dagar i kylen, de är sällan larvangripa och de behåller sin fasthet, även stora ex. En väldigt bra matsvamp tycker jag, den krymper inte så mkt vid tillagning el. torkning. Mkt vanlig här i NV Skåne.

0

Dorota

1 okt 2008 kl. 01:19

Nu har jag smakat den. Stekte om Ni sa och resultatet är gOTT. jag är nöjd. Jag kände ingen smak av kardemumma mendt var nåot sötaktigt över svampen. jag kommer nog äta den flera gången. har Ni torkat Blodsoppen? Blir det annorlunda i smaken??
tack er alla för svar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone