Kom nyss hem från den vackra torra Söderåsen med knappt 1 l trattkanatareller, en färsk K-J och blodsopp som jag aldrig smakat. Nu måste jag våga. Har någon recept hur man tillagar på bästa sätt? Skall den förvällas? Skall man blanda med andra sopp eller är den godast för sig.
Tacksam för tips.
Inga soppar skall förvällas(= kokas av i vatten som kastas)
Skär den i skivor eller bitar och stek i olja eller smör. Salta och peppra lite, ha med lite lök om du vill. Klart. När man provar en ny svamp är det bra att inte överbelasta den med kryddor, då känner man vad svampen smakar.
Klart att du kan tillaga den dagen efter! Blodsopp är en av de soppar man kan spara ngra dagar i kylen, de är sällan larvangripa och de behåller sin fasthet, även stora ex. En väldigt bra matsvamp tycker jag, den krymper inte så mkt vid tillagning el. torkning. Mkt vanlig här i NV Skåne.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.