Jag hittade en jättefin karljohan igår, ett väldigt sällsynt fynd för mig. Jag skar den i tunna skivor för att torka, men upptäckte till min förfäran att inuti en av skivorna kröp en liten larv. Jag undersökte resten noga, och hittade bara ett par stycken som jag gjorde mig av med, och skar bort en del för att vara säker, men jag har läst att svampen inte får vara angripen alls när den ska torkas. Om det finns en larv kvar, kommer den förstöra svampen?
tack för svaret! Om jag torkar i varmluftsugn på 30-40 grader med dörren öppen, då brukar det torka snabbt. Då kanske en eventuell gömd larv torkar bort innan den hinner ruttna eller äta upp allt eller vad för komplikationer det nu kan bli? Jag tror inte det finns någon kvar, men risken finns ju.. Men jag tror ingen brukar gå igenom sin svamp så noga som jag gjorde med den här karljohanen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.