0 710 visningar

8 svar

Vilka svampar?

Camilla

28 sep 2008 kl. 20:41

Skulle behöva lite hjälp med några svampar jag hittat:)
Jag är rätt försiktig med det här med svamp och plockar än så länge bara ett fåtal olika svampar som jag har bra koll på.
Vill lära mig lite nya arter dock och hittade väldigt mycket av dessa två i skogen idag.
Har inte planerat att äta upp dom:)
Vill bara veta vad det är.
Den gråbruna ser ut som en citronslemskivling.
Den växte i blandskog med mestadels gran.
Slem undertill och klibbig hatt.Gulnande fot.
Kan man äta den?
Likaså den andra svampen,men den känner jag inte igen alls.
Den var lågt växande i samma blandskog och växte bland nerfallet ris och mossa.
Fullt av dom.
Den är ljust gul med mörkare gul/röd hatt.
Har ljusa skivor undertill.
Någon som vet?
Vore jättetacksam för svar:)

0

Camilla

28 sep 2008 kl. 20:47

Vill bara tillägga att jag skrev fel på den sista svampen där:)
Den var röd/gul och inte röd brun:)fast denna lilla var mest gul dock.
Tycker det ser ut som någon sorts kremla.
Någon gissning?

0

Camilla

28 sep 2008 kl. 20:48

Hmm..jag såg nu att jag skrev rätt från början.Inte lätt detta;)
Hoppas ni ursäktar!

0

Michael Krikorev

28 sep 2008 kl. 20:54

De två längst till vänster är citronslemskivling, bra matsvamp men man ska flå bort den slemmiga hatthuden. Den högra är en kremla, ingen av de ätliga.

0

Boman

28 sep 2008 kl. 20:56

Du har hittat en citron(gul)slemskivling. Den är mycket god stekt, till lax passar den fint som exempel. Ta bort hatt och fotslemmet, det är en hinna du kan dra av med kniven. Den svartfärgar allt den kommer i kontakt med så länge slemmet är på så jag tar bort det redan i skogen.
Den andra svampen är någon kremla. De milda är ätliga(med reservation, kan inte kremlor såå bra). Smaka en liten, liten bit av den, tugga mellan framtänderna och spotta ut.

0

Camilla

28 sep 2008 kl. 20:57

Hej!Tack för svar!:)Då vet jag.
Inget speciellt man ska tänka på med citronslemskivlingen?
Anrättning osv.Mer än hatten då.
Är gravid så jag är väldigt försiktig.

0

Camilla

28 sep 2008 kl. 21:05

Tack för era svar!Vad kul att man hittat nåt nytt och prova!
Vågar man plocka den då?
Inga förväxlingssvampar o tänka på?
Ska den förvällas innan man steker den osv?
Är som sagt gravid just nu o därmed extra nojjig:D

0

Boman

29 sep 2008 kl. 08:19

Citronslemskivlingen kan du knappast blanda ihop med något annat;-) Nu är väl säsongen rätt så långt skriden, hittar bara enstaka exemplar. Du steker den rakt av bara, inget annat behövs.
Känner inte till några risker med den svampen. Men kolla med livsmedelsverket allmänt om svamp, de brukar ha bra info.

0

Camilla

29 sep 2008 kl. 19:04

Tack för svar:)
Ett kanon forum det här!!!
TACK!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone