Skulle behöva lite hjälp med några svampar jag hittat:)
Jag är rätt försiktig med det här med svamp och plockar än så länge bara ett fåtal olika svampar som jag har bra koll på.
Vill lära mig lite nya arter dock och hittade väldigt mycket av dessa två i skogen idag.
Har inte planerat att äta upp dom:)
Vill bara veta vad det är.
Den gråbruna ser ut som en citronslemskivling.
Den växte i blandskog med mestadels gran.
Slem undertill och klibbig hatt.Gulnande fot.
Kan man äta den?
Likaså den andra svampen,men den känner jag inte igen alls.
Den var lågt växande i samma blandskog och växte bland nerfallet ris och mossa.
Fullt av dom.
Den är ljust gul med mörkare gul/röd hatt.
Har ljusa skivor undertill.
Någon som vet?
Vore jättetacksam för svar:)
Du har hittat en citron(gul)slemskivling. Den är mycket god stekt, till lax passar den fint som exempel. Ta bort hatt och fotslemmet, det är en hinna du kan dra av med kniven. Den svartfärgar allt den kommer i kontakt med så länge slemmet är på så jag tar bort det redan i skogen.
Den andra svampen är någon kremla. De milda är ätliga(med reservation, kan inte kremlor såå bra). Smaka en liten, liten bit av den, tugga mellan framtänderna och spotta ut.
Citronslemskivlingen kan du knappast blanda ihop med något annat;-) Nu är väl säsongen rätt så långt skriden, hittar bara enstaka exemplar. Du steker den rakt av bara, inget annat behövs.
Känner inte till några risker med den svampen. Men kolla med livsmedelsverket allmänt om svamp, de brukar ha bra info.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.