Besökte gallmusseronerna idag, men de hade ledsnat, blivit torra och ljusare än förra lördan. Visar iaf 3 bilder. Vill du se numera uppätna streckmussseroner, JAS, så kan du titta i min tråd http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=118438&fnr=1&sok=streck&Start=0&Offset=50&1
Hej Michael. Jo det var som tusan en puckelmusseron alltså. När jag tittar på dina bilder så är puckeln. mörkare på hatten och gråare skivor och det stämmer alldeles utmärkt med dem jag hittade och jag hittade dem i bokskog. Jag försökte kolla på nätet efter Puckelmusseron men hittar inget på det namnet som gav något. Är det så att puckel/gall är samma art men 2 varianter?
Hej Jan! Tack för ditt inlägg och dina bilder. Min sambo sa igår när vi kom hem att vi skulle ha haft en svampbok med ut så hade vi inte släpat hem flera liter i onödan. Men böcker :) i all ära, jag är av den uppfattningen att plocka, ta hem smaka, läs, analysera och lär i lugn och ro och så ta svampguiden till hjälp så ordnar det sig på bästa sätt. Nu skulle man bara hitta Streckmusseronen så man kunde jämföra medan minnet är färskt. Mossiga “bra” barrskogar är det ont om i trakten HBG, får nog åka en 5-6 mil för att hitta en lämplig biotop.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.