0 864 visningar

76 svar

Rökslöjskivling?

Enelie, Linköping

28 sep 2008 kl. 22:34

Nu äntligen är jag nästan:) 100 på att jag lyckats hitta och bestämma Rökslöjskivling.

Två förväxlingsvampar ska ju smaka illa och den här smakar gott.

Gul flamskivling borde väl se annorlunda ut på skivorna?

2 bilder från två olika växtplatser.

0

Salasias

28 sep 2008 kl. 23:03

Nja, jag är absolut ingen stjärna, men den första bilden KAN vara rökslöjskivling men inte den andra.
Skivorns ak vara ljust grå eller nästan levendellila, och det brukar finnas en tunn tunn “slöja i svart på hattkanten…
Åsså smakar den metall/råa ärtor…

0

Salasias

28 sep 2008 kl. 23:05

Jag har en bra gammal bild från 07. Dem på bilden åt jag och njöt av och lever än.

0

Salasias

28 sep 2008 kl. 23:11

Har tittat närmare på dina bilder. Jag tror inte den första heller är rökslöjskivling…
Men för allt i världen, vänta på stjärnorna…

0

Enelie, Linköping

28 sep 2008 kl. 23:14

Jättestort tack Salasias!

Du har verkligen försökt att hjälpa mig.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro men de smakade gott båda två. Beskrivning färska ärtor tyckte jag passade.
Jag får nog avvakta lite.

0

Salasias

28 sep 2008 kl. 23:17

Kanske är svamparna för unga för att ha fått lilagrå skivor. “Smaka gott” är ju väldigt relativt. “Vissa” tycker syrade grönsaker och svamp” är det godaste som finns. Burr….

0

Salasias

28 sep 2008 kl. 23:20

Om du tittar på den uppochnervända svampen på in bild ovan, så kan du ANA lite svart “rökslöja” på hattkanten. Inget sådant sysn på dina bilder, men svamparna där är yngre..
Vänta på stjärnor…

0

Sofia, Skåne

28 sep 2008 kl. 23:26

Jag tycker Enelie att svampen på första bilden absolut kan vara rökslöjskivling. På unga exemplar finns det knappast någon rökslöja på skivorna. Dina exemplar är ju unga och då har de just den färgen på skivorna och relativt tjocka frodiga fötter. Svampen på andra bilden är jag däremot inte lika säker på.

Bifogar bilder på unga rökslöjexemplar här på guiden diagnosticerade som sådana. Av ngn av orna, minns inte vem.

0

Enelie, Linköping

28 sep 2008 kl. 23:28

:)))
... smaken är ju som…(du vet).

Jag förstår vad du menar med hattkanten och det saknas ju på mina.
De är också väldigt unga, ca. 1-2 cm i hatten.

Om inte annat så får jag vänta och se hur de utvecklar sig. Jag har dem här hemma så jag kan lätt titta till dem.

0

Salasias

28 sep 2008 kl. 23:29

Egentligen håller jag på att övertyga/lära/bekräfta mig själv..
Närbild på den uppochnervända (som då blir sämre kvalitet…)

0

Enelie, Linköping

28 sep 2008 kl. 23:34

Tack Sofia!
Ditt svar trillade in medan jag satt och skrev.
Det är bra att ha bilder att jämföra med.
Jag tycker inte att mina unga är så lika dina.  Men det är svårt att veta.

Salasias:
Det är så där jag tänker mig att de ser ut.
(Ditt foto är tillräckligt bra för att kunna jämföra.)

0

Salasias

28 sep 2008 kl. 23:38

Låt dem utvecklas lite och återkom. dte är ju spännande ju!!!!
I alla fall smakar de (hattarna) hårdtsekt fläsk. Så njut om du hittar!

0

Enelie, Linköping

28 sep 2008 kl. 23:42

Jag väntar med stekningen.
Tack för middagstipset. Det får bli fläsk och löksås imorgon.

0

Sofia, Skåne

28 sep 2008 kl. 23:48

Enelie, jag skulle bara tillägga att konsistensen är ganska hård, nästan lite krispig, på sådana unga ex. Och de smakar precis som Salasias beskriver det, metalliskt. Bifogar fler bilder på lite mognare ex, där den violetta färgen utvecklats.

0

Michael Krikorev

28 sep 2008 kl. 23:58

Svårt att säga helt säkert utan att se och smaka på dem i verkliga livet, men jag tror det är rökslöjskivling på båda dina bilder Enelie. Den gråvioletta färgen på skivorna kommer först efter att sporerna har mognat.

0

Enelie, Linköping

29 sep 2008 kl. 00:07

Tack båda två!
Jag är tämligen säker men kommer naturligtvis inte att äta dem.

Jag hade med 2 hem och de har fått gråfärgade skivor nu när de har börjar torka ihop.
Krispigheten går ju inte att avgöra på dem eftersom de har börjat skrumpna ihop.

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 08:53

Den är värd besväret när man hittat den. Smakar inte helt olikt kantareller som stekt, bara inte lika fruktigt.

0

Lena M

29 sep 2008 kl. 09:09

Enelie, den är så god tycker jag, ligger på min favoritlista, väl värd att lära känna. Jag var också mycket osäker i början men nu plockar jag den och njuter av den goda smaken.

0

Salasias

29 sep 2008 kl. 09:13

Har jag förstått rätt då, att så länge de inte är utväxta och fått grå skivor, så har man mest metallsmaken att lita på?

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 12:56

Jag är för feg, väntar tills de gråa skivorna syns.

Tydligen kan färgen på foten uppe vid hatten vara en ledtråd också, den skall bli nästan vit där?

0

Enelie, Linköping

29 sep 2008 kl. 12:57

Jag hoppas att den här kommer att hamna bland mina favoriter också men jag måste lära mig den först.
Jag kände ingen metallsmak igår men jag får fortsätta att prova.

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 13:03

Jag tycker ärtsmaken är en något bättre beskrivning. Råa, gröna ärtor! Och så är den mild, vilket den svavegula inte kan beskyllas för. Smaka på Eneli!

0

Salasias

29 sep 2008 kl. 13:13

Den svavelgula är ju verkligen gul, så den är jag inte så rädd för att blanda ihop med, men vilken annan är det man riskerar? Gifthätting eller? Finns det fler dubbelgångare?

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 13:21

Rök- och svavelgul slöjskivling kan vara mycket lika - utom i smaken och att en växer på gran (rök-) och en på löv - i allmänhet.!

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 16:26

Den svavelgula nästan sticker i ögonen, så den tar jag inte fel på. Gifthättingen är inte heller speciellt lik. Men unga exemplar av rökslöj ser för mig ut som vilken knoppande stubbsvamp som helst. Fegar, och väntar på de grå skivorna.

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 16:45

Det kanske du tror Peter, tills du hamnar i den verklighet där inte allt stämmer med förutfattade meningar…

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 16:55

Vad, Jan?

0

Anita

29 sep 2008 kl. 17:01

Kolla här:

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Hypholoma%20capnoides&Category=Svampe

I mina ögon ser det ut som att hon har helt rätt iallafall

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 17:01

Det gällde din uppfattning om att det är så enkelt att skilja svavelgul- och rökslöjskivling genom att den ena sticker i ögonen…

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 17:09

Det kan ju vara så att jag är en total idiot på svamp som bara misstagit mig på utmärkande särdrag för en viss art, och om man har det i åtanke så visst kan det vara som du säger, Jan.

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 17:27

Jag har åtsk. gånger varit tvungen att smaka för att veta, ffa när folk kommer med plockade slöjskivlingar…

0

Enelie, Linköping

29 sep 2008 kl. 21:44

Tack för bilderna Anita!
Jag tycker också att det är likt de unga exemplaren från länken.

Jag ska ta nya bilder senare i veckan så får jag se vad som har Hänt med dem.

0

Anita

29 sep 2008 kl. 21:48

Tack själv
Kul att få se vad alla hittar där ute :)

0

Titti

29 sep 2008 kl. 21:53

Jättegott att steka hattarna av rökslöjskivling med lite lök, och göra het stuvning med lite grädde och cayennepeppar! Mums!

0

Enelie, Linköping

29 sep 2008 kl. 21:55

Nu blir man ju jättehungrig:)
Jag längtar till att jag klarar av artbestämmningen så att jag får smaka någon gång.

0

Sofia, Skåne

29 sep 2008 kl. 22:47

Detta måste vara den längsta rökslöjskivlingstråden på Svampguiden. Vi väntar alla med spänning på fortsättningen. Berätta gärna om du tycker att de växer snabbt. Sätt gärna in bilder efter att du tittat till dem nästa gång, Enelie :)

0

Enelie, Linköping

29 sep 2008 kl. 22:53

Jag är själv jätteförvånad hur den här tråden kunde växa till.
Det kanske är många, liksom jag, som hittar stubbsvampar och känner sig osäkra.
Jag följer svamparnas utveckling för jag vill ju så gärna smaka om det är rätt.

0

BirgittaD

29 sep 2008 kl. 23:08

Är lite förvånad. Såg att Michael K har svarat på tråden och inte gett dig det tippset han har lärt ut till mig. Kolla foten 2-3 mm under hatten är den neonfärgad = svavelgul söjskivling, är en vit = rökgrå. Givetvis smakar man också för att vara säker.

0

Enelie, Linköping

29 sep 2008 kl. 23:24

Hej Birgitta!
Du tipsade mig om det här kännetecknet nyligen så därför känner jag mig ganska säker.

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 01:45

Färgen har “lurat” mig - men aldrig smaken!

0

Salasias

30 sep 2008 kl. 20:54

Idag hittade jag massor av rökslöjskivling, och det är nog en av de godaste svampar jag plockar. Knaperstekt i smör.
Och, jag gick efter smaken, metall/gröna ärter. Hur tydlig sådan smak som helst.
Men jag försökte titta efter det som BirgittaD sa om längst upp på foten. Där var den varken vit eller rökgrå, utan ljusgul…
Men de små, små svarta “slöjorna” på hattkanen, signalerade också vad det var.
Hoppas du får tag i den Enelie! Den är SÅ god!

0

Enelie, Linköping

30 sep 2008 kl. 22:31

Jag längtar verkligen att få smaka men jag är nog överdrivet försiktig.
Jag har tittat till dem idag.
Du har i alla fall fått dig ett riktigt skrovmål idag, Salasias.

Jag tycker också att de är ljusgula högst upp på foten.

Den där metallsmaken tycker jag är tydlig. Eller att det smakar lite grann som blod.

0

BirgittaD

30 sep 2008 kl. 23:30

Ok då ljusgul till vit. ler.

0

Salasias

30 sep 2008 kl. 23:31

Precis! Som blod, ja! Det är det jag mewnar med metallsmak/järnet i blodet antar jag? Och blunda och tänk på råa gröna ärter.
Ta dem! Stek dem! Njut dem!

0

Salasias

30 sep 2008 kl. 23:34

Tyvärr slog blixten på, men kolla den där svarta slöjan i kanten på hatten. Rösklöjan antar jag?

Rökslöja, ska det stå....

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 23:43

Nej, det är de rökfärgade skivorna som gett svampen dess nya namn. hette ‘blekgul slöjskivling’ tidigare.

0

Salasias

30 sep 2008 kl. 23:47

Så oromantiskt, Jan….

0

Enelie, Linköping

30 sep 2008 kl. 23:57

En grupp hade fått mycket svagt gråfärgade skivor idag.

Grupp nr.2 hade inte det men en del har en tunn vitaktig kant. Det kanske är den som blir “slöjig” när den blir äldre som på dina bilder.

0

Sofia, Skåne

1 okt 2008 kl. 00:00

Men jag måste fråga dig, Salasias hur du menar med det du kallar för slöja. Menar du alltså den ställvis mörka kanten av hatten? Kan du förklara det på mina bilder? För jag tycker inte att de på min bild har det.

0

Salasias

1 okt 2008 kl. 00:13

Ytterst få, oftast unga exemplar, i klungan har den mörka som jag kallar slöjan. Men om en har det så räknar jag alla till samma flock.
Den svarta slöjan (ok, kletet då..) syns lite, upptill, på en av bilderna jag visade ovan.
Men glöm slöjan då. Och smaka på dem!
http://svampguiden.com/forum/visa/118811

Kan ingen stjärna ge sig in?

0

Enelie, Linköping

1 okt 2008 kl. 00:19

Foten: När jag jämför med era foton så funderar jag på om den lilla delen längst ner på foten blir mer rostbrun med åldern och kryper högre upp mot hatten ju äldre svampen blir.
Det verkar så.

På mina yngsta exemplar så saknas den hel.

0

Salasias

1 okt 2008 kl. 00:29

Jadå, det stämmer.
Smaka nu på dem råa, och smakar det blod, råa ärter eller metall, så skär bor hela foten och knaperstek hattarna i extrasaltat smör, bara. De har en lång, angenäm eftersmak.

0

Enelie, Linköping

1 okt 2008 kl. 00:39

Jag tror att jag kommer att testa dem i veckan.
Om det finns några kvar. Det verkar vara favoritföda för sniglarna.

Jag förstår inte varför jag är så feg när det kommer till att smaka på nya svampar.
Det finns ju så mycket annat som är farligt.
Livet självt är ju livsfarligt…det finns ju ingen som har överlevt;)

0

Salasias

1 okt 2008 kl. 00:42

Det är klokt att vara försiktig. Mycket klokt..
Men du var “nästa 100” från början och borde vara 110 nu. Smaken på dem utesluter de andra.

0

Rökslöjskivling!

Jan A, Uppsala

2 okt 2008 kl. 17:58

Har varit ute och hittat (bl.a.) rökslöjskivling och tagit en del typiska bilder på den. Först blixtbild i skogen på granstubben där “någon” skördat tidigare, sen två bilder från söderfönsterateljen, på typiska “rökslingar”!
Kan kanske vara till ngt stöd.
Och så har den sin speciella milda ärtsmak med metallton.

Rökslöjskivling!

0

Rökslöjskivling!

BirgittaD

2 okt 2008 kl. 20:56

Oj oj vad avunsjuk jag blir Jan. Har hittat c 10 st idag. Skulle det var svavelgul slöjskivling så smakar de bara illa. Du dör inte. Räknar med att träffa dig någon gång även om du äter dem under förutsättning att det är samma svamp som du visat på bild Det har ju gått ett tag sedan sist och de första kan väl inte vara så fråscha nu.

0

Rökslöjskivling!

Jan A, Uppsala

2 okt 2008 kl. 21:13

Snälla Birgitta D; Vilka första är inte fräscha? Vem talar du till? Jag lade idag ut de här bilderna som stöd för osäkra, inte för att du skulle oroa dig för mitt välmående.

0

Rökslöjskivling!

Sofia, Skåne

2 okt 2008 kl. 21:23

Jättebra bilder, Jan. Tänk om alla rökslöjskivlingar kunde se lika typiska ut. Problemet är alla de atypiska. Och de unga och riktigt gamla exemplaren.

0

Rökslöjskivling!

Enelie, Linköping

3 okt 2008 kl. 21:30

Tack för bilderna Jan!
Jag kommer att återvända till den här tråden fler gånger.
Tänk om alla kunde vara så där tydligt grå på skivorna. Då skulle det vara mycket lättare.

Jag har smakat de som jag var säker på och det var mums. En svamp som är väl värd att lära sig.

Jag har hittat några osäkra idag som fick stå kvar. De hade ingen smak alls, troligen p.g.a. allt regn.

0

Rökslöjskivling!

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 21:36

Dessa ser ju inte ut att ha så värst violetta skivor. Kan man tänka sig att regnet spolat bort sporerna? Eller kan dessa vara ngt annat än rökslöj? Du tog inte fler bilder underifrån, Enelie?

0

Rökslöjskivling!

Enelie, Linköping

3 okt 2008 kl. 21:56

Jag råkade tyvärr radera de bilderna av misstag.
Men jag har stubben här i skogskanten och ska försöka komplettera med fler bilder.

0

Rökslöjskivling!

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 22:16

Det är inte omöjligt att dina senaste bilder också är rökslöjskivling Enelie.

Bifogar några bilder på rökslöjskivling som kanske kan vara till hjälp. Den sista bilden är en jämförelsebild med den giftiga svavelgul slöjskivling.

0

Rökslöjskivling!

svampstaff

3 okt 2008 kl. 22:19

Hm? ja dom var ju INGET lika dom där??hur vågar man testa att äta sånt där?

0

Rökslöjskivling!

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 22:22

Om man lägger manken till lär man sig snart den gulgröna färglyster som svavelgul slöjskivling har på foten, speciellt synlig upptill närmast skivorna när fruktkropparna blir gamla. Man kan ju alltid smaka om man är osäker, svavelgul slöjskivling är som sagt bitter i smaken.

0

Rökslöjskivling!

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 22:27

När jag ändå är igång… här kommer en jämförelsebild till ;-)

0

Rökslöjskivling!

Sofia, Skåne

3 okt 2008 kl. 22:31

Michael! Jag måste ställa en fråga till om rökslöjskivlingen. På dina bilder har de unga exemplaren ingen inrullad kant. Men det har mina. Tror du att det ändå kan vara rökslöj?

0

Rökslöjskivling!

BirgittaD

3 okt 2008 kl. 22:36

Du är för rolig Mikael. Jag glömmer aldrig när du stod och demonstrerade den neongröna färgen på foten närmast hatten jämfört med den ljusgula till vita biten på rökslöjskivlingen + smaken. Då går det ju inte att ta fel. Hur är det på nya jobbet då?

0

Rökslöjskivling!

Enelie, Linköping

3 okt 2008 kl. 22:52

Stort tack Michael!
Den här tråden kommer jag att återvända till många gånger när jag sliter mitt hår;)

Det är jättebra att ha jämförelsematerial.
Men, de unga exemplaren är svåra.

0

Rökslöjskivling!

Michael Krikorev

3 okt 2008 kl. 23:10

Sofia, dina svampar är nog rökslöjskivling om den har mild smak. Den “inrullade hattkanten” på dina bilder verkar egentligen vara rester av slöjan, vilket de flesta slöjskivlingar har som unga längs hattkanten.

Ja Birgitta, jag var min första dag på jobbet i onsdags, det verkar vara ett mycket trevligt gäng!

0

Rökslöjskivling!

Salasias

4 okt 2008 kl. 00:44

Michaels tredje jämförelsebild, gör mig osäker. Vad har jag då hittat som är nästan neongula (stubb-)svampar? På Michaels bild (tredje!) är du ju förrädiskt lika.
Jag gör nog som jag brukar: Smakar på dem! Det funkar ofelbart.
Och jag antar, att om de “inte smakar någonting” så är det inte gifthätting, svavelgul slöjskivling…. utan rökslöjskivling.

0

Rökslöjskivling!

Salasias

4 okt 2008 kl. 00:47

I databasen (uppdateras den??) finns ingen bild på skivorna på gul falmskivling…
http://svampguiden.com/art/visa/Pholiota_alnicola
Hur ser de ut? Skivorna alltså?

0

Babsan

8 okt 2008 kl. 19:04

Vet någon om rökslöjskivling kan vara mycket större och tjockare fot. Den ser ut exakt som en “rökslöjare”, förutom att den är större(tjockare).

0

Enelie, Linköping

8 okt 2008 kl. 22:01

Bifogar en bild om det kan vara till någon hjälp.
Du kanske kan jämföra storleken med barr och asplöv på bilden.
De här Rökslöjskivlingarna är ju alldeles för gamla och vattniga för att äta, de var rejält stora.

0

Brenko

8 okt 2008 kl. 22:02

Jag tror ni är tokiga hela bunten och äter okända stubbsvampar som ingen vet vad det är. :D

0

Salasias

8 okt 2008 kl. 22:18

Enelie, De där skulle jag plocka utan vidare…..

0

Enelie, Linköping

8 okt 2008 kl. 22:20

:)
Nja, de får står kvar.
De var precis fulla med vatten så jag fick vänta flera dagar innan det kändes någon smak när man provsmakade dem.

0

Sofia, Skåne

8 okt 2008 kl. 23:41

Vi är inte tokiga, Brenko!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone