Nu äntligen är jag nästan:) 100 på att jag lyckats hitta och bestämma Rökslöjskivling.
Två förväxlingsvampar ska ju smaka illa och den här smakar gott.
Gul flamskivling borde väl se annorlunda ut på skivorna?
2 bilder från två olika växtplatser.
Jag tycker Enelie att svampen på första bilden absolut kan vara rökslöjskivling. På unga exemplar finns det knappast någon rökslöja på skivorna. Dina exemplar är ju unga och då har de just den färgen på skivorna och relativt tjocka frodiga fötter. Svampen på andra bilden är jag däremot inte lika säker på.
Bifogar bilder på unga rökslöjexemplar här på guiden diagnosticerade som sådana. Av ngn av orna, minns inte vem.
:)))
... smaken är ju som…(du vet).
Jag förstår vad du menar med hattkanten och det saknas ju på mina.
De är också väldigt unga, ca. 1-2 cm i hatten.
Om inte annat så får jag vänta och se hur de utvecklar sig. Jag har dem här hemma så jag kan lätt titta till dem.
Tack Sofia!
Ditt svar trillade in medan jag satt och skrev.
Det är bra att ha bilder att jämföra med.
Jag tycker inte att mina unga är så lika dina. Men det är svårt att veta.
Salasias:
Det är så där jag tänker mig att de ser ut.
(Ditt foto är tillräckligt bra för att kunna jämföra.)
Kolla här:
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Hypholoma%20capnoides&Category=Svampe
I mina ögon ser det ut som att hon har helt rätt iallafall
Idag hittade jag massor av rökslöjskivling, och det är nog en av de godaste svampar jag plockar. Knaperstekt i smör.
Och, jag gick efter smaken, metall/gröna ärter. Hur tydlig sådan smak som helst.
Men jag försökte titta efter det som BirgittaD sa om längst upp på foten. Där var den varken vit eller rökgrå, utan ljusgul…
Men de små, små svarta “slöjorna” på hattkanen, signalerade också vad det var.
Hoppas du får tag i den Enelie! Den är SÅ god!
Jag längtar verkligen att få smaka men jag är nog överdrivet försiktig.
Jag har tittat till dem idag.
Du har i alla fall fått dig ett riktigt skrovmål idag, Salasias.
Jag tycker också att de är ljusgula högst upp på foten.
Den där metallsmaken tycker jag är tydlig. Eller att det smakar lite grann som blod.
Ytterst få, oftast unga exemplar, i klungan har den mörka som jag kallar slöjan. Men om en har det så räknar jag alla till samma flock.
Den svarta slöjan (ok, kletet då..) syns lite, upptill, på en av bilderna jag visade ovan.
Men glöm slöjan då. Och smaka på dem!
http://svampguiden.com/forum/visa/118811
Kan ingen stjärna ge sig in?
Jag tror att jag kommer att testa dem i veckan.
Om det finns några kvar. Det verkar vara favoritföda för sniglarna.
Jag förstår inte varför jag är så feg när det kommer till att smaka på nya svampar.
Det finns ju så mycket annat som är farligt.
Livet självt är ju livsfarligt…det finns ju ingen som har överlevt;)
Har varit ute och hittat (bl.a.) rökslöjskivling och tagit en del typiska bilder på den. Först blixtbild i skogen på granstubben där “någon” skördat tidigare, sen två bilder från söderfönsterateljen, på typiska “rökslingar”!
Kan kanske vara till ngt stöd.
Och så har den sin speciella milda ärtsmak med metallton.
Rökslöjskivling!
Oj oj vad avunsjuk jag blir Jan. Har hittat c 10 st idag. Skulle det var svavelgul slöjskivling så smakar de bara illa. Du dör inte. Räknar med att träffa dig någon gång även om du äter dem under förutsättning att det är samma svamp som du visat på bild Det har ju gått ett tag sedan sist och de första kan väl inte vara så fråscha nu.
Tack för bilderna Jan!
Jag kommer att återvända till den här tråden fler gånger.
Tänk om alla kunde vara så där tydligt grå på skivorna. Då skulle det vara mycket lättare.
Jag har smakat de som jag var säker på och det var mums. En svamp som är väl värd att lära sig.
Jag har hittat några osäkra idag som fick stå kvar. De hade ingen smak alls, troligen p.g.a. allt regn.
Om man lägger manken till lär man sig snart den gulgröna färglyster som svavelgul slöjskivling har på foten, speciellt synlig upptill närmast skivorna när fruktkropparna blir gamla. Man kan ju alltid smaka om man är osäker, svavelgul slöjskivling är som sagt bitter i smaken.
Sofia, dina svampar är nog rökslöjskivling om den har mild smak. Den “inrullade hattkanten” på dina bilder verkar egentligen vara rester av slöjan, vilket de flesta slöjskivlingar har som unga längs hattkanten.
Ja Birgitta, jag var min första dag på jobbet i onsdags, det verkar vara ett mycket trevligt gäng!
Michaels tredje jämförelsebild, gör mig osäker. Vad har jag då hittat som är nästan neongula (stubb-)svampar? På Michaels bild (tredje!) är du ju förrädiskt lika.
Jag gör nog som jag brukar: Smakar på dem! Det funkar ofelbart.
Och jag antar, att om de “inte smakar någonting” så är det inte gifthätting, svavelgul slöjskivling…. utan rökslöjskivling.
I databasen (uppdateras den??) finns ingen bild på skivorna på gul falmskivling…
http://svampguiden.com/art/visa/Pholiota_alnicola
Hur ser de ut? Skivorna alltså?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.