Snälla ni duktiga svampkännare
jag är kass beträffande soppar.
Svamparna förutom den mörkbruna antar jag är något åldriga men ni kan säkert se ändå.
Nr 1 Trodde det var en björksopp förutom att den har samma färg som mörk choklad - blir de så mörka? Köttet vitt inga färgskiftningar. Fanns i torr mossig barrskog mellan en liten björkslana och tall.
Nr 2 Såg ut som ett freak med en rosa ton. I ljung och blåbärsgranskog nära dofttaggsvamp.
Nr 3 Stor och ståtlig dock naggad på fanns i en ngt fuktigare mossig blandskog med överskott på gran.
Snällt om någon vill förklara för mig…
Ang. nr 2: När du säger det så har jag nog hört förut att de är parasitangripna med det utseendet- men vad kan det vara?
Blir alla parasitsoppar vita och rosa så det inte går att se??
Ang nr 3: I min dator så stämmer färgerna bra överens med verkligheten. Den var riktigt grann där den stod…
Kan inte nr tre vara brunsopp http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_badius??
Ettan är som sagt en av strävsopparna, tvåan en sopp av okänt slag angripen av någon parasit, vacker men äcklig. Trean kan ju vara en gammal brunsopp, som annars skulle vara ätlig. Säsongen verkar vara slut för soppar, har bara hittat två nya fina Kallar senaste veckan, annars är allt övermoget.
Snälla ni - använd inte fikonspråk!
Jag vet knappt skillnad på strävsopp och karl-johan så använd inte begrepp som bara är självklara för er som redan sitter inne med kunskaperna.
Jag har inte en aning om vad Tallkalle är för nåt!
Men visst är trean lik en stensopp (också)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.