0 508 visningar

10 svar

Sopp-stopp

zingo123

29 sep 2008 kl. 01:25

Snälla ni duktiga svampkännare
jag är kass beträffande soppar.
Svamparna förutom den mörkbruna antar jag är något åldriga men ni kan säkert se ändå.
Nr 1 Trodde det var en björksopp förutom att den har samma färg som mörk choklad - blir de så mörka? Köttet vitt inga färgskiftningar. Fanns i torr mossig barrskog mellan en liten björkslana och tall.

Nr 2 Såg ut som ett freak med en rosa ton. I ljung och blåbärsgranskog nära dofttaggsvamp.

Nr 3 Stor och ståtlig dock naggad på fanns i en ngt fuktigare mossig blandskog med överskott på gran.

Snällt om någon vill förklara för mig…

0

Sofia, Skåne

29 sep 2008 kl. 01:58

Högst preliminärt svar:

1. strävsopp, ätlig och god
2. parasitandripen sopp, ät inte!
3. ??? har aldrig sett en sån sopp, stämmer färgerna med verkligheten? blir spännande att höra vad det är.

0

zingo123

29 sep 2008 kl. 02:13

Ang. nr 2: När du säger det så har jag nog hört förut att de är parasitangripna med det utseendet- men vad kan det vara?
Blir alla parasitsoppar vita och rosa så det inte går att se??

Ang nr 3: I min dator så stämmer färgerna bra överens med verkligheten. Den var riktigt grann där den stod…

0

Jeanette P, Luleå

29 sep 2008 kl. 07:54

Kan inte nr tre vara brunsopp http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_badius??

0

Boman

29 sep 2008 kl. 08:03

Ettan är som sagt en av strävsopparna, tvåan en sopp av okänt slag angripen av någon parasit, vacker men äcklig. Trean kan ju vara en gammal brunsopp, som annars skulle vara ätlig. Säsongen verkar vara slut för soppar, har bara hittat två nya fina Kallar senaste veckan, annars är allt övermoget.

0

zingo123

29 sep 2008 kl. 19:50

Tackar
då är jag inte helt fel ute i mina aningar..
nr 1 hade verkligen en fint mörkbrun färg.
nr 2 med sin brunrosa fot kunde nästan bara bli brunsopp efter uteslutningsmetoden.

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 20:03

Trean är en av stensopparna skulle jag tro, ev. tallkalle.

0

Tallkalle?

zingo123

29 sep 2008 kl. 20:26

Snälla ni - använd inte fikonspråk!
Jag vet knappt skillnad på strävsopp och karl-johan så använd inte begrepp som bara är självklara för er som redan sitter inne med kunskaperna.
Jag har inte en aning om vad Tallkalle är för nåt!
Men visst är trean lik en stensopp (också)

0

Tallkalle?

Tanja i Gagnef

29 sep 2008 kl. 20:32

Tallkalle = rödbrun stensopp :-) växer med tall och är precis som Karl Johan en stensopp. Därav namnet.

0

Tallkalle?

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 20:35

Flåt! Tallkalle heter olika saker; rödbrun/kopparröd stensopp och växer med tall, därav ‘tallkalle’ som är en “förslangning” av ‘tallkarljohan’.

0

Tallkalle?

zingo123

29 sep 2008 kl. 20:50

Tack :-)
nu är jag med igen…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone