En konstig fråga kanske men jag har på senare tid upptäckt att när jag äter trattkantareller så blir min mage jättedålig. Det är bara på denna svamp jag reagera så.
Är det någon mer än jag?
Varje gång det händer (för jag kan ju inte låta bli det är ju så gott) så tror jag givetvis att jag fått med någon giftig svamp. Det är bara jag som bli dålig ingen annan som äter av maträtten blir dålig. Så jag kan ju inte skylla på dålig matlagning :-)
Första åren jag plockade svamp åt jag ganska ofta och det slutade med att jag gick ner massor i vikt för jag fick diarré och hade så ont i magen, var på flera läkarbesök men dom hittade ingenting, inte tänkte jag på att jag nästan varje vecka åt nåt med kantareller i.
Svamp är väldigt svårsmält och man bör äta med måtta. Dom har långa fibrer så det kan hjälpa att klippa eller smula den i bitar så är den lättare att smälta för magen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.