0 6729 visningar

7 svar

Dålig av trattkantareller?

Camilla

29 sep 2008 kl. 10:21

En konstig fråga kanske men jag har på senare tid upptäckt att när jag äter trattkantareller så blir min mage jättedålig. Det är bara på denna svamp jag reagera så.

Är det någon mer än jag?

Varje gång det händer (för jag kan ju inte låta bli det är ju så gott) så tror jag givetvis att jag fått med någon giftig svamp. Det är bara jag som bli dålig ingen annan som äter av maträtten blir dålig. Så jag kan ju inte skylla på dålig matlagning :-)

0

buffy

29 sep 2008 kl. 10:27

Inte konstig fråga, det är känt att vissa människor inte tål trattkantareller, särskilt i kombination med rödvin men även alldeles utan rödvin.

0

Meriona, Trollhättan

29 sep 2008 kl. 12:03

Jag har inga problem med det, men jag har 2 vänner som får magknip om de äter för mycket både gula och trattar, så du är nog inte ensam.

0

Lilla My

29 sep 2008 kl. 12:44

Har läst nånstans att detta med magont av kantarell beror på att några saknar ett visst enzym i magen…. själv får jag ont av trattkantareller i stor dos, så jag måste alltid blanda ut med annan, “mjukare” svamp för att kunna njuta av den.

0

Ulla Skeå

29 sep 2008 kl. 13:20

Första åren jag plockade svamp åt jag ganska ofta och det slutade med att jag gick ner massor i vikt för jag fick diarré och hade så ont i magen, var på flera läkarbesök men dom hittade ingenting, inte tänkte jag på att jag nästan varje vecka åt nåt med kantareller i.
Svamp är väldigt svårsmält och man bör äta med måtta. Dom har långa fibrer så det kan hjälpa att klippa eller smula den i bitar så är den lättare att smälta för magen.

0

Boman

29 sep 2008 kl. 18:29

Eller så får man tugga ordentligt;-)
Jag äter svamp varje dag, ofta flera gånger. Inget knip. Annars får jag ont och otrevliga gaser av mjölk, vetemjölsmat och lite annat.

0

BaWa

29 sep 2008 kl. 20:38

Prova att tillaga den ordentligt Camilla. Låt den småputtra i den egna vätskan tills den blir nästan torr och stek den sedan länge i margarin/smör, åtminstone 10-15 minuter.

0

buffy

29 sep 2008 kl. 21:07

Man skall vara väldigt försiktig med allergier och helst inte experimentera med sådant man har märkt att man blir sjuk av: Det gäller särskilt om man i samband med ngt man äter märker att läpparna svullnar/ det kliar i munnen eller “krassar” i halsen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone