0 342 visningar

10 svar

Kan detta vara...........

Nilla59

29 sep 2008 kl. 11:54

Svartkremla eller Rodnande svartkremla, Russula nigricans. De ser ju inte speciellt aptitliga ut men i Nylens står ätlig efter avkokning, i Bonniers ej ätlig, i Bonniers stora… ätlig. Jag skulle inte våga pröva för den ser inte god ut.

0

Vivianne

29 sep 2008 kl. 12:49

Det är ingen kremla. Någon slags musseron tippar jag på.

0

Nilla59

29 sep 2008 kl. 12:54

Foten är inte trådig utan spröd så det är en kremla eller riska. Men vilken undrar jag.

0

Salasias

29 sep 2008 kl. 13:17

Fast jag tror aldrig jag sett varken en riska (jo kanske pepparriska..) eller en kremla med så toppig hatt…

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 13:27

Jag tror det är såpmusseron eller möjligen någon av kastanjemusseronerna.  Hur/var växte den; likten?

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 13:28

Lukten var det sa Bull.

0

Hans v E

29 sep 2008 kl. 15:22

Hade inte bilden var sol- eller blixtbelyst hade det varit lättare.

0

Nilla59

29 sep 2008 kl. 15:35

Förlåt alla tappra svampianer jag klistrade ju in fel bild. Den bilden föreställer en såpmusseron precis som Jan A skrev.

Här kommer den rätta bilden:

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 15:46

Svartkremla bör det vara. Luktar den lite “fruktigt”?

0

Bibban

29 sep 2008 kl. 19:15

Hej!
Din svamp har glesa skivor, så nu är det bara att kolla vilken av dem som skall ha glesa skivor.Lycka till!

0

Madde Småland

29 sep 2008 kl. 22:05

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone