När jag var på Botaniskas svamputställning med min korg för några år sedan hade jag med mig rubriksvampen. Stig Jacobsson var där och sa vad det var och att den är ätlig. Men det står i Holmbergs bok att den inte är det, sa jag då. Den där Holmberg sa Stig Jacobsson då.
Hur tycker ni här på forumet ang Holmberg icke ätliga svampar tex: Rodnande flugsvamp, Kamskivling, Honungsskivlingar mm.
Äter ni ovanstående svampar?
De mykologer jag har frågat hävdar att rodnande är ätlig. Jag har för mig att t.ex. Klas Jaederfeldt äter den!
Honungsskivling har jag själv ätit, och Brun kamskivling har jag för mig att jag ätit också. Den sistnämnda ska det visst vara ngt giftigt med iofs… Om man kan vara allergisk mot den eller hur det var, kommer inte ihåg det nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.