0 259 visningar

12 svar

Kan Goliat växa här?

Salasias

29 sep 2008 kl. 13:51

Kan detta vara en biotop där goliatmusseronen skulle kunna finnas? Eller är det för tät skog? Eller för mycket gran?

Ingen “lysande” bild men…

0

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 14:11

Ja det tror jag, om det är norr om dalälven.

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2008 kl. 14:13

Varför norr om dalälven?

0

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 14:17

Jag tycker mig ha uppfattat att de är större chans då.

0

Uffe

29 sep 2008 kl. 14:29

Chansen må vara större norr om Dalälven, men det finns ju en del fynd av den även söder om denna älv bara under 2008. Se bland annat rapporter här på Guiden.

0

Uffe

29 sep 2008 kl. 14:31

Glömde ju en länk jag tänkt bifoga. Kontentan tycker jag är att det går att hitta den på lämpliga marker (se länk) även långt söder om Dalälven. Att sen chansen må vara större norr om Dalälven är en helt annan sak.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

0

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 14:36

0

Uffe

29 sep 2008 kl. 14:40

Örjan: Den artikeln du bifogar länk till finns upptagen på slutet i den text du hittar i min länk.

0

Örjan.J Ångermanland

29 sep 2008 kl. 14:51

Ja men de ser nog alla Uffe

0

Uffe

29 sep 2008 kl. 14:54

Örjan: Det har du helt rätt i. :-)

0

Salasias

29 sep 2008 kl. 15:48

Men nu är det långt söder om Dalälven, utanför Stockholm. Och jag vet att goliaten är vanligare i Norrland, men det var typen av biotop jag undrade över. Eller har den en helt annan biotop söder om Dalälven?

0

Johan

30 sep 2008 kl. 15:42

0

Dominika, Södertälje

30 sep 2008 kl. 15:45

Det ser bra ut. Kanske att tallarna måste vara riktigt gamla?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone