Jämför med denna http://svampguiden.com/art/visa/albatrellus_confluens.
Det ser mer ut som Brödticka i mina ögon.
Har du inte ätit fårticka tidigare, så tycker jag du ska prova ut vad som passar dig bäst, direktstekt (rå svamp i riktigt varm, smörrik stekpanna, salta efter stekning) eller nedsmält och sen stekt eller stuvad på vanligt sätt. Ung fårticka är god, dina är kanske lite väl gamla - men prova i alla fall!
Enligt mina ögon är detta inte fårticka. Jag har vid ett flertal tillfällen plockat både fårticka och annan taggsvamp men aldrig stött på något som du/ni visar på bilden. Jag kan inte ens rekomendera er att äta av densamma. Försök ta den till någon som kan artbestämma densamma.
Tyvärr har jag ingen svampkunnig i min närhet att tillfråga, så jag tog nu en chansning och vågade mig på att äta de mindre tickorna. De var jättegoda stekta i smör med salt, peppar och lite grädde. De hade en mild smak och påminde lite om champinioner till både smak och konsistens. Såvida jag inte är helt ute och cyklar måste de vara fårtickor, allt som står om dem som jag kan hitta stämmer in på de exemplar jag fann. Och såvida jag inte mår kusligt ikväll blir det absolut en resa tillbaka ut i skogen för att plocka fler! Tack alla för era svar!
Ida, Ida. Det finns inget farligt att förväxla den du har på bilden med. Käka på så länge du tycker det smakar bra.
Utifrån bilden kan ingen med säkerhet säga om det är bröd- eller fårticka, men som sagt, ingen är farlig.
Lite tips om du vill bli säker på dessa:
Kläm och bryt lite i svampen. Ganska snart i rumstemperatur så gulnar fårtickan där den misshandlats. Brödtickan gulnar inte. Så småningom kan du i de flesta fall artbestämma dem redan på håll i skogen. Brödtickan har som regel en gnutta röda toner på ovansidan. Det har aldrig fårtickan. Den är antingen vit eller gråvit
Jan, jag har inte hanterat så mycket brödtickor som fårtickor. Du har säkert rätt ang “uppspruckenheten”. Jag reagerar bara på “rödfärgen” på den sista bilden, men det kan ju va färgåtergivningen på min skärm också. Jag har i varje fall aldrig sett en fårticka med röda toner i trots hantering av något ton.
De citrongula fläckarna som fårtickan får vid hantering och med åldern är också ett bra skiljetecken. De syns tydligt på Idas bilder (speciellt bild 2 i snittet av hattköttet). Brödtickan får aldrig citrongula fläckar utan de går mer åt rödbrunt vid hantering och med åldern.
Ett bra sätt att redan i skogen kolla upp om det är fårticka man hittat är att skrapa bort rören med nageln. Gör själv alltid det och ser då direkt om det blir gult eller inte. Har själv hittat fårticka med stor färg variation där en del är nästan helt vita och andra är brungrå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.