0 237 visningar

8 svar

Hur- var ?

Lena M

4 feb 2006 kl. 09:50

När en ny svampart upptäcks, hur går det då tillväga att artbestämma den. Var görs det,  analyseras den, för att avgöra om den är ätlig / giftig.
Vilka svampar är mycket ovanliga i vårt land ? Nyfiken Lena

0

Irene A

4 feb 2006 kl. 11:35

När man hittar en okänd art, då uppstår många frågetecken.
Först och främst artbestämmer man den till släkte, och om det går, även till undergrupp och vilken känd art den verkar stå närmast.
Sen blir det ett evinnerligt letande för att försöka hitta en beskrivning som kan stämma på den art man har hittat. Förr var det mycket svårt att konstatera om arten verkligen var ny eller redan beskriven och namnsatt. Då fanns det många mykologer som valde att göra en egen beskrivning och sätta ett nytt namn på den - alternativt noterade man den som en varietet av en känd art som den liknade i stora drag (men inte helt och hållet). Detta kan göras av vem som helst, men det finns stränga regler för hur det ska gå till, och beskrivningen ska bl.a. publiceras på ett godkänt sätt.

Idag, med hjälp av datorer och internet är det betydligt lättare för mykologins taxonomer att söka information i databaser som utvecklas allt mer.

Dessutom läggs det ned mycket arbete på att skapa ett referensmaterial med DNA-analyserade arter. I framtiden borde det bli allt lättare att avgöra om den art man har hittat, är ny eller redan beskriven av någon.

Någon analys av eventuell giftighet görs inte automatiskt, för det är mycket svårare än man tror. Det finns fortfarande arter som är konstaterat giftiga utan att man har kunnat identifiera giftämnena (pluggskivling t.ex.).

Vilka arter (av storvampar) som finns, men är mycket ovanliga i Sverige, kan man söka på den här sidan:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/

Välj organismgrupp “Storsvampar” och någon av rödlistekategorierna (ju längre ned på listan, desto fler arter), sedan “Sök!”
Resultatet blir en lista med arter där man kan fortsätta att läsa mer om dem genom att klicka på “i”-knappen.

0

Lena M

4 feb 2006 kl. 17:55

Hej Irene, det var intressant information, men någon lista lyckas jag inte ta fram.
Det är inte lätt med dataorer!!!
Men försöker igen. Tack, för att du tar dig tid, detta skulle jag ha börjat med för femton- tjugo år sedan, tycker att det är spännande. Och jag kunde väl aldrig tro, att detta med svamp var så omfattande. Är full av beundran till er som är så kunniga. Lena

0

Lena M

5 feb 2006 kl. 10:58

Hej Irene !
Jag klickar på adressen du skickade. sedan skrev jag in storsvampar - sök - och i-knappen. Men får till svar, o arter ( eller vad det stod ) funna. Det spelade ingen roll om jag sökte på länet eller alla län. Varför ?
Idag sol och minus tjugo grader. Ha det bra. Lena

0

Irene A

5 feb 2006 kl. 11:45

Det finns flera sätt att söka rödlistade arter på, men det kanske är mest intressant för dig att söka på svampsläkten som du känner till, och vilka arter bland dem som kan hittas i dina trakter?

Gör i så fall så här:

I fältet “Artnamn” skriver du exempelvis in: riska
Klicka på “sök!”
Då får du en lista på 10 arter från hela landet (samtliga län).
Om du vill begränsa listan till arter som är kända från dina trakter, går du in där det står “samtliga län” och väljer Gävleborg. Klicka på “Sök!”, så får du fram de två rödlistade riskor som är kända därifrån.

Kom ihåg att det man skriver in när man söker på artnamn, måste vara en exakt del av arternas latinska eller svenska namn, som t.ex.Lactarius, Russula, Tricholoma, riska, kremla, musseron, taggsvamp o.s.v. Om man skriver vaxing, missar man de som heter något med vaxskivling (och tvärtom).

0

Lena M

6 feb 2006 kl. 07:34

Äntligen har jag fattat galoppen. Tack för det !
Nu skall jag läsa om de rödlistade och hålla utkik efter dem i höst.
I fredagsnatt drömde jag om en svamp, först igår kväll kom jag ihåg detta. Tittade i svampbocken och det var ” streckmusseron “.
Märkligt, jag har aldrig plockat denna svamp, läste om den för ett par veckor sedan. Har fått svampnoja, eller vad man skall kalla det.  Lena

0

Lena M

8 feb 2006 kl. 07:37

Godmorgon !

Om jag vill se dessa rödlistade arter på bild, måste jag då skaffa mig en avancerad svampbok ?
Eller kan jag hitta dem på någon sajt ? Åtta arter av vaxingar är rödlistade här i länet b.l.a   Lena

0

Joachim Krumlinde

8 feb 2006 kl. 08:41

Du kan säkert hitta bilder av de flesta arter på nätet. Gå in på google, välj Bilder (Images) och skriv in artens latinska namn i sökfältet.

0

Lena M

9 feb 2006 kl. 07:22

Tack Joachim !
Det vore kul att se dessa arter. Men ni har ju många, för mig okända svampar i era tester. Det är kul med dem, trots att de ännu är för svåra för mig. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone