0 745 visningar

16 svar

Koralltaggsvamp???

Gula

29 sep 2008 kl. 16:35

Trodde först att det var en gyttrad taggsvamp men vid närmare eftertanke måste det väl vara en koralltaggsvamp som hittat sig en passlig boning??? Stocken är antagligen en gammal asp och det växte 6-7 stycken små svampar på den!

0

Lena M

29 sep 2008 kl. 18:47

Den är ju så vacker men tyvärr har jag bara sett den på bild.

0

Gula

29 sep 2008 kl. 19:48

Ja visst är den vacker! Har heller aldrig sett den på “riktigt” så det skulle vara roligt om någon kunde verifiera vad det är!
Bilderna är ju inte av bästa kvalität -  hade bara telefonen med mig…..

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 19:57

Hade turen att få se ett snyggt ex i Bolstan på ‘Svampens dag’.

0

Gula

29 sep 2008 kl. 20:03

Jomen det måste ju vara den!! Dom bilderna var ju av stora fina ex, mina var ganska små! Men många! ;-)
Tack Anita och Jan!! :-))

Och rödlistad är den också!! Tycks vimla av “listmedlemmar” här!!

0

Anita

29 sep 2008 kl. 20:06

Tack själv :)
Alltid lika trevligt att få veta att de faktiskt finns att hitta.
Jag har själv aldrig lyckats att få sen någon.
Grattis, måste varit en upplevelse att få se den i naturen.

0

Gula

29 sep 2008 kl. 20:27

Ja, det var roligt!! Måste nog ta en promenad tillbaka med riktiga kameran, så jag får presentabla bilder av den, dom där var ju inte mycket att hurra för   -  men mobben är sååå bekväm att ha i fickan ;-)  !!

0

Alf Pallin

30 sep 2008 kl. 22:04

Hej Gula, och grattis till fyndet av koralltaggsvamp. Det var ju denna vackra svamp som inspirerade Elias Magnus Fries att ägna sig åt svamparna en gång i tiden. Du får hålla koll på om den återkommer flera år.

0

Gula

30 sep 2008 kl. 22:51

Tack Alf! Som tur är “bor” den nära oss så det är inga problem med att titta till den ibland! Och jag ska nog ta en sväng dit med kameran -  den förtjänar bättre bilder!!! Förstår att Fries fastnade i svampvärlden när han såg den! Och kanske Nils Suber också, han bodde precis bredvid det här exemplaret!! :-))

0

gunhild i Kåddis

30 sep 2008 kl. 23:08

Jag har haft lycka att få fota den i Lustgården.

0

Enelie, Linköping

30 sep 2008 kl. 23:11

Jag bara instämmer och gratulerar!
Och, underbart vacker är den också.
Det var ett roligt fynd.
Jag hoppas att jag kan få se den i verkligheten någon gång.
Jag kan ju vänta in lite fler bilder från dig så länge.

0

Enelie, Linköping

30 sep 2008 kl. 23:13

Gunhild.
Otroligt så fin den är!

0

Gula

1 okt 2008 kl. 11:47

Ja, det var en fantastiskt vacker bild Gunhild!!! Så där fina var ju inte mina! Men dom var många! :-D)))
Om det inte börjar regna så går jag ut snart och tar lite bättre bilder!

0

Geraldine Vällingby

1 okt 2008 kl. 13:05

Fina bilder, ser framemot mer foton med kameran. Grattis till fyndet.

0

Koralltaggsvamp

Gula

2 okt 2008 kl. 16:34

Nu har jag varit och “hälsat på” Koralltaggsvamparna! Började ju ösa ner igår just passligt när jag skulle gå!!
Räknade elva stycken, dom flesta ganska små!
Första bilden på stocken där dom växer.
Andra bilden på en av dom största.
Sista bilden på Nils Subers stuga som ligger i närheten.

0

Koralltaggsvamp

Totte Gbg

2 okt 2008 kl. 17:25

Läckra bilder Gula :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone