0 535 visningar

6 svar

Förväxlingssvampar

gunhild i Kåddis

29 sep 2008 kl. 16:36

Gick en tur på tallheden i morse.(+3) Trodde att jag hittade tallgråticka, men den hade skivor under, vilken är det?
Den andra som också påminde om tickan hade taggar under.
Den tredje påminde om goliatmusseron men hade inte den lukten.
Vilka svampar har jag fångat på bild?

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 16:45

Kan den tredje vara den klassiska förväxlingssvampen till goliat, kråsmusseronen?

Jag har inte sett någon av dem, men ändå...

0

gunhild i Kåddis

29 sep 2008 kl. 18:16

Ja jag tror själv att det är kråsmusseron på den tredje bilden. På andra bilden talltaggsvamp men på den första är jag osäker. Den smakar milt som osockrad vetedeg ungefär.
Skulle gärna ha ett namn på den.

0

Michael Krikorev

29 sep 2008 kl. 21:04

Trevliga fynd gunhild!

Önskar jag vore där för att fotografera. Det kan vara Tricholoma roseoacerbum du har hittat: http://www.swefungi.se/PAGES_PZ/Tricholoma_roseoacerbum.html
(tror den finns avbildad i Nyléns Svampar i Norden också, kolla där…)

Håller med om talltaggsvamp och kråsmusseron..

0

Grattis

Hans v E

29 sep 2008 kl. 21:22

Till Tricholoma roseoacerbum! Micke, står den nära acerbum och colossus eller?

0

Grattis

Michael Krikorev

29 sep 2008 kl. 21:31

Hans, jag vet inte vem den står närmast släktmässigt, men utseendemässigt tycker jag att den är precis som du beskriver, ett mellanting mellan acerbum och colossus.

Roseoacerbum tycker jag är ett bra epitet eftersom den just är lite rosatonad i färgen och påminner om acerbum i habitus.

0

gunhild i Kåddis

29 sep 2008 kl. 22:42

Tack till er båda. Kul att ha fått ett namn på svampen som lurat mig flera gånger. Just där den växer brukar jag hitta tallgråtickor så icke i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone