0 604 visningar

16 svar

blomkålsvamp

Anders Andersson

29 sep 2008 kl. 16:56

Jag har funnit ett exemplar av den, som jag förstår, ganska ovanliga arten Blomkålsvamp. Den väger ca:1kg och är i gott skick. Den lär dock bli lite besvärlig att rensa. Men det är väl som vanligt att man får göra det själv om man vill få det gjort. Hur som helst så är jag mycket nöjd med mitt fynd.

0

Diane

29 sep 2008 kl. 17:41

Hej och grattis till ditt fynd! Den ska du vara stolt över. Själv hittade jag en blomkålssvamp för närmare 25 år sedan, och tyvärr ingen mer efter den!! Men skam den som ger sig, jag kollar efter dem jämt när jag är ute i skogen.

0

Boman

29 sep 2008 kl. 18:22

Den är fin och god. Jag rensar genom att skära den i skivor rakt över, ca 1 cm tjocka. Mycket lättare att peta ut barr och skräp då. Har just tagit undan en som var på tork.

0

Lena M

29 sep 2008 kl. 18:35

Jag har inte sett till den i år och det är nog en svamp man bara springer på,svår att få syn på trots storleken. Ät och njut Anders !

0

Eva K

30 sep 2008 kl. 17:15

Glad och nöjd ska du vara. Jag fortsätter vara avundsjuk på alla som hittar den!

0

Nina H, Sthlm norr

30 sep 2008 kl. 17:18

Hittade min första för två år sedan och äntligen i lördags en till - men ack - den var gammal och torr och någon hade varit på den redan. Snyft, snyft!
Nå, tack vare Nina A så blev det lite röd-gula trattisar i alla fall, en annan önskesvamp.

0

Diane

30 sep 2008 kl. 18:02

Var ute i regnet o letade efter blomkålssvamp idag. Har verkligen letat vid varenda j..la tall på tallbacken vid skogen, utan resultat. Hur bar du dig åt, och var hittade du din?? Jag läste att de växer vid tallar intill stammen. Men inte här i Blekinge verkar det :(

0

Pea

23 aug 2009 kl. 19:40

Hittade också en blomkålsvamp dock endast på 500 gram.
har aldrig hittat någon innna men hört att de finns i de mörka skogarna i småland. Vet dock inte heller riktigt vad jag ska göra med min…

0

rensa

klas jaederfeldt

23 aug 2009 kl. 20:17

man rensar den under vatten i diskhon, låter vattnet rinna ,barr och skräp rinner över i den andra hon, stenar och grus sjunker till botten

0

Stina Nordsjälland

24 aug 2009 kl. 10:03

Jag hade sådan tur att finna en perfekt och fullständigt ren blomkålssvamp, ca 700 gram vid Svanskog Värmland i förgårs. Det stod en enda tall i den skogen och vid foten av den- en blomkålssvamp.

0

Bo E

24 aug 2009 kl. 12:16

Hittade mitt första ex. för i år igår.
Vi delade den på 2 pers. och det blev ca 1/2 kg var.
Helt ok i wok med fisk och grönsaker, har inte provat den med fisk förut men det blev gott.

0

Sara

6 sep 2009 kl. 13:39

Hittade en idag, ska försöka rensa och äta till middagen kanske. Den vägde 500g. Visste inta att den var ovanlig, men det var ju roligt att hitta en då!

0

Helena i Lund

6 sep 2009 kl. 18:20

Har dansat runt tallar i 3 olika fureskogar denna helgen, fick växla håll då och då för att inte bli yr! ;)
Har kammat noll. Dansar vidare nästa helg!

0

Lars Bertil i Halmstad

17 sep 2009 kl. 18:53

Har just kommit hem från tallskogen med ett fint ex.Hittade bara en detta år,brukar bli flera.Äter den gärna gräddstuvad kryddad med lite salt,vitpeppar ,liten gnutta timjan o ev.lök.

0

Lena Strömstad

17 sep 2009 kl. 19:00

Underbart kul att hitta boomkålssvamp. Första gången för tre år sedan gick Henrik då 9 år runt och skröt över att han hittat en kålrotssvamp…  grönsak som grönsak.. Och nu hittade vi en i år igen.
Är det sant som jag har hört någonstans att det inte dyker upp på samma ställe igen?

0

svampstaff

17 sep 2009 kl. 19:09

Min erfarenhet säger att dom gärna kommer inom en viss radie, sällan vid samma stam eller aldrig två år i rad.

0

Lena Strömstad

17 sep 2009 kl. 19:19

Ja, det säger min ringa erfarenhet också. Vi har besökt tallen där vi hittade den första svampen varje år och inte sett ett spår.
Då får vi bara hoppas att skogen inte huggs ner innan svampen orkar skjuta upp en ny fruktkropp igen :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone