Då gör jag ett försök:
rostöra (Hymenochaete rubiginosa)
rotsopp (Boletus radicans)
svaveltofsskivling (Pholiota flammans)
sommarsopp (Boletus fechtneri)
kantarellmussling (Plicaturopsis crispa)
klyvblad (Schizophyllum commune) Vilken läcker bild!!
vilken av dem, det är frågan - gissar på den blågröna kragskivlingen (Stropharia cyanea)
gullkrös (Tremella mesenterica) och fagergröppa eller tätskinn. Gissar på det senare (Peniophora incarnata).
Angånde kantarellmussling, borde man inte kunna se lite åsar på undersidan av dem? Jag tycker mig mest kunna se vida vitgrå porer på bilden. Men jag vet inte vad det annars skulle vara.
Sista bilden, gissar på ockratagging tillsammans med gullkrös.
Det fungerar ju bra med scanning. :)
Irenes svar är alla rätt. Det är mycket riktigt blågrön kragskivling och tätskinn. Det är ju numera känt att gullkrös är parastit på tätskinn (som i sin tur bryter ner pinnar) och det är ju roligt att kunna illustrera det med en bild.
Beträffande scanning så är det faktiskt väldigt lätt numera. Man ska bara inte lägga locket på direkt på svampen utan lägga något emellan så att svampen inte blir tilltryckt.
Beträffande ätlighet: det är bara sommarsoppen som är matsvamp.
Gullkrös är dock ätlig enligt Ingelström (1940). Han ger den en stjärna (*) och säger i släktöversikten för Tremella: “De större arterna insamlas till hushållet och användas med fördel till sallader”.
Jag har provat att äta gullkrös - och det smakar absolut ingenting alls. Men det lyser vackert gult i salladsskålen ihop med röda tomater och grön isbergssallad.
Jag har inte provat att scanna svampar förut, men jag ska banne mig göra ett försök den kommande säsongen. En del arter och många detaljer kan vara svårfångade med kameran.
Om jag har förstått det rätt, så använder man en låda med lämplig bakgrundsfärg att lägga över svamparna istället för locket.
Vilken upplösning har din scanner, Joachim?
Om att scanna svampar:
Nu är ju inte jag expert på detta, vill man ha råd så ska man nog vända sig till dem som har scannat in bilderna på SMF:s CD-skivor. Jag har provat mig fram lite de senaste 2 åren. Jag brukar lägga några tjocka böcker eller liknande mellan locket och glasskivan på scannern, så att svamparna inte får beröring med locket och det kommer in lite ljus. Fungerar bra. Upplösningen på scannern: jag tror min klarar 300 dpi men det är som regel onödigt mycket för en vanlig färgbild som ska ses på dataskärmen. Jag brukar scanna i automode och då blir det max 96 dpi. Ibland har jag scannat in med 250 dpi men det tar tid, blir stora filer, och man ser ingen skillnad egentligen.
Till Affe: hör med Michael K om du har problem med mina bilder. Själv ser jag dem bra och uppenbarligen flera andra också.
Till Bo E: de rätta svaren kom från Irene på ett tidigt stadium.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.