0 463 visningar

17 svar

Nya arter?

Irene A

4 feb 2006 kl. 17:21

Här är tre arter som jag tog bilder av i höstas och som jag inte lyckats artbestämma - men någon annan kanske känner igen dem?

1 är en trattskivling (Clitocybe) med små sporer. Den stämmer rätt bra mikroskopiskt med beskrivningar som jag har hittat av lövtrattskivling (C. phyllophila), men det är en art som jag inte alls har kläm på. Den här luktar tydligt som anis, har en svagt rosa ton på hatten, som blir uppemot 7-8 cm bred.
Växer i blandskog med mest gran, men även tall och björk.

2 tror jag skulle kunna vara sågnagelskivling (Collybia prolixa), men är inte säker.

3 är en svamp som jag hittade i sumpig fjällbjörkskog i Hemavan, på starkt förmultnad björkved. Jag fick tyvärr inte med mig den hem, så jag har inga mikroskopiska ledtrådar att ge. Den hade tydlig rättikdoft, och trots att det är ovanligt för rödskivlingar, fick jag intrycket att det var en sån. Hattarna är ca 4-5 cm breda.

0

Michael Krikorev

5 feb 2006 kl. 21:00

Hej Irene, kul att få se lite bilder på obestämda arter också.

1. Den vackert rosatonade trattskivlingen känner jag inte igen, men det verkar vara fel färg och lukt för att passa in på lövtrattskivlingen. Den jag brukar kalla C. phyllophila och som ofta växer i tjock förna under ek här i mälartrakten påminner om en storväxt “dealbata” och ser ut ungefär så här:
http://perso.wanadoo.fr/p.bineau/smf/photo_champi/previewpages/previewpage27.htm

2. Ja, tror du har rätt. Det liknar den art som jag förr kallade C. distorta, men efter att ha läst en artikel i Jordstjärnan av Stridvall började kalla C. prolixa (som ska ha en mörkare hatt och något gulare skivor än C. distorta). Nu verkar det som om båda arterna har reducerats till varieteter och ska heta Rhodocollybia prolixa var. prolixa respektive var. distorta.

3. Här kommer ett långskott… Den enda vedväxande Entoloma med grå hattfärg som jag kan komma på är Entoloma abortivum. En nordamerikansk art som har mer nedlöpande skivor än vad dina svampar har. Tror inte att det är den arten, men den har ju onekligen en del likheter, speciellt den grå fibrösa hattöversidan och förekomsten på ved: http://www.ilmyco.gen.chicago.il.us/Taxa/Entolabort131.html#Main
http://www.mushroomexpert.com/images/nadon/nadon_entoloma_abortivum_03.jpg
http://www.mushroomexpert.com/entoloma_abortivum.html

Ett tips är att mejla Noordeloos som säkert kan ge ett bättre svar.

0

Irene A

6 feb 2006 kl. 11:03

Tack för synpunkterna, Michael!

Vita trattskivlingar brukar jag normalt inte lägga ner någon större möda på. Den här har jag sett i flera år på samma ställe, men i höstas var det tre saker som gjorde att den blev extra intressant.
1: jag gjorde ett annat, mycket oväntat fynd alldeles intill dem(Rhodocybe gemina).
2: det slog mig att den här trattskivlingen alltid stod där väldigt sent på året (mitt i trattkantarellsäsongen).
3. jag kom mig för att ta upp och lukta på den.

Den är lika stor, men liknar inte riktigt lövtrattskivlingen, fast den tydligen också kan bli lite rosafärgad. Den ska även ha svagt rosa sporer, och doften beskrivs på många skilda sätt i olika böcker (mjölliknande, spermatisk, fruktartad, aromatisk).
Det finns flera varianter beskrivna av både C. fragrans och C. odora, men på dem jag hittat beskrivningar av, stämmer inte spormåttet (ca 3x4 my).

Det är nog inte riktigt så enkelt med sågnagelskivlingarna som jag har trott heller.
Jag har uppfattat C. prolixa som en art med mörkt rödbrun hatt och fot, men betydligt mer småväxt än den på bilden, så min första tanke när jag hittade den här, var C. fodiens.
C. distorta tror jag att jag har haft kläm på, med mer orangebrun hatt, tidigt rostfläckad skivegg och ljus, längsstrimmig, ofta skruvad fot. När jag tänker efter, var det väldigt länge sen jag hittade någon sådan.
C. fodiens trodde jag också att jag kunde vid det här laget, men tydligen inte tillräckligt väl..

Det finns påfallande likheter med E. abortivum som den avbildas i det första exemplet. Hattytan, skivornas vidfästning (faktiskt) och det rikliga vita mycelluddet vid fotbasen. Men det är något annat (med skivorna och strukturen på foten) som inte stämmer.
Förekomsten på ved, särskilt om den är tillräckligt murken och blöt, ska man kanske inte ta så allvarligt på. Det är ställen som bibehåller fukten bra utan att dränka svamparna.
Det närmaste jag har lyckats komma, är en art som vill ha mycket fukt, och som har flera slående likheter med svamparna från Hemavan. Det är vitmossrödling Entoloma elodes:
http://www.pilze-basel.ch/Markus_Wilhelm/internetseit_markus_wilhelm/entoloma_elodes.html

Hos Moser beskrivs lukten som “mehlig”, smaken som “mehlig-ranzig”. Det senare brukar jag uppfatta som rättikliknande, och så beskriver Moser även lukten hos rättikmusseron…
Men utan kollekt och kontroll i mikroskop, blir den nog omöjlig att få säkert artbestämd.
Får väl åka till Hemavan och försöka hitta den igen :-)

0

Bo E

6 feb 2006 kl. 14:56

Hej!

Jag skulle gissa på gifttrattskivling på 1., men om den har en aptitlig doft så är det kanske en ätlig art?

2 svårt, om det inte är en liten kamskivling

3. såna har jag sett liknande växa vid björk (kanske på rötter om den är vedlevande).
Jag brukar kalla dessa sköldskivling, fel tydligen?
De brukar även kunna ha “sköldbucklor” och andra runda märken på hatten.

0

Irene A

7 feb 2006 kl. 08:02

Bo E:
Det här var inget test, så några 100%rätta svar ges inte, bara hypoteser.

1. Jag är också inne på en variant av någon giftig trattskivling, så ditt förslag är inte så dumt.

2. Är en art/variant av sågnagelskivling, Rhodocollybia (Collybia) prolixa.

3. De som du har sett på björk, kan mycket väl vara sköldskivlingar. De har liknande färger, men helt annorlunda skivor (mycket täta och fria från foten).

0

Bo E

7 feb 2006 kl. 12:59

Den giftiga trattskivling jag syftade på är den som finns i Michael K:s databas, men den sägs ju växa i häxringar i gräsmattor.
Har aldrig studerat gifttrattskivlingen i verkligheten, så det är mest likheten mellan bilderna jag gick på.

Vad gäller sköldskivling så har jag hittat många olika varianter, säkert även olika arter, som jag förenklat kallar “sköldskivling”. Den senaste varianten jag tog upp här på forumet var mer brunaktig på hatten och hade nästan vit fot och vita skivor.
Då jag har fått uppfattningen att ingen av dessa snarlika skivlingar har något matvärde har jag tyvärr inte lagt ned så mycket möda på att särskilja dem.
När tiden är knapp så vill man ju gärna inrikta sig på läckerheterna!

Svampguiden är dock ett ypperligt sätt att lära sig känna igen även dedär svamparna som man inte tar sig tid med under högsäsongen.

0

Michael Krikorev

7 feb 2006 kl. 14:05

Hej Irene, jag tog och rotade fram några av mina gamla diabilder.

Lövtrattskivling från en ekbacke här i Botkyrka:
http://svampguiden.com/div/temp/clitocybe_phyllophila_800.jpg

Collybia distorta med den typiska ljusa längsstrimmiga foten som ofta är skruvad:
http://svampguiden.com/div/temp/collybia_distorta_800.jpg

Collybia fodiens inbillar jag mig att jag känner trots att jag bara sett den på ett par lokaler. Större än distorta/prolixa, och den påminner väldigt mycket om fläcknagelskivling men är sällan fläckig och har en typiskt köttrosa hatt som ger ett intryck av att vara nästan lite “inväxt trådig” och marmorerad. Har tyvärr ingen bra bild, men här kommer den jag har:
http://svampguiden.com/div/temp/collybia_fodiens_600.jpg

Ja, Entolomafyndet verkar ju passa rätt bra in på vitmossrödling, har själv aldrig sett den.

Hej Bo, ja gifttrattskivling växer gärna i gräsmattor. Den påminner om lövtrattskivlingen som också bildar häxringar men som är lite större och växer i löv- och blandskog.

0

Irene A

7 feb 2006 kl. 14:05

I Hemavan fick jag också erfara att det är svårt att kombinera matsvampsplockning med att samla mer udda arter. Till en början gick det bra att ha flera sorter i korgen, men korgen blev allt fullare med kantareller, och till slut överfull.
Det blev till att gå med kantarellkorgen i ena handen och övriga svampar i den andra. Det gick bra ett tag, men till slut blev “extrasvamparna” förlagda vid någon kantarellfläck.

0

Irene A

8 feb 2006 kl. 11:09

Intressanta bilder, Michael!

Jag lutar allt mer åt att det är någon variant av lövtrattskivling jag hittade. Det finns stora likheter med din och en del andra bilder av den. Storleken, hattformen och den flacka, men ändå markerade gropen i mitten verkar vara gemensamma karaktärer - och spormåtten förstås.  Ska försöka samla mer material och dokumentera dem bättre nästa gång jag hittar dem.
Det där med svampars lukter är väldigt komplext, särskilt hos lövtrattskivlingen verkar det, eftersom den har beskrivits på så många olika sätt.

På din bild av C. distorta kan man se fler skillnader jämfört med min förmodade C. prolixa:
Skivorna verkar vara tätare och inte fullt så grovt sågtandade. Hattens puckel är spetsigare.
Jag inser nu att jag har varit slarvig med en art på min hemsida (igen). Det är förmodligen C. distorta som jag har där under namnet C. fodiens… Detta trots att jag *vet* att C. fodiens ska ha en blekare hattfärg från början och vara mer bredpucklig.

0

Tony

8 feb 2006 kl. 11:43

I höstas hittade jag för första gången en “säker” lövtrattskivling. Den såg ut precis som Mikaels diabild, helt vit och med samma proportioner. När jag tog in den i värmen doftade den tydligt anis. En sak som jag tänkte på då, var att den även hade ett vitt puder- eller rimfrostliknade skikt som täckte större delen av hattytan. Men det är möjligt att många trattskivlingar har det.

Ditt fynd skulle nog, som du skriver, kunna vara en variant av lövtrattskivling.

0

Bo E

8 feb 2006 kl. 18:56

Är lövtrattskivling giftig?
Om icke, är det doften som är det säkraste skiljetecknet från gifttrattskivlingen?

0

Irene A

9 feb 2006 kl. 07:55

Lövtrattskivling och flera närstående arter innehåller höga halter muskarin och är dödligt giftiga!
Om man ser på Michaels bild av lövtrattskivlingen,
http://svampguiden.com/div/temp/clitocybe_phyllophila_800.jpg
kanske det inte är så svårt att förstå varför man måste avråda nybörjare från att plocka och äta mjölskivling?

0

Bo E

9 feb 2006 kl. 14:33

Hoppsan! Tack för tipset!

I somras åt jag faktiskt mjölskivling för första gången!
Den luktade dock inte anis utan snarare gurka, typ vårmusseronens doft.
Den är väl även rödsporig?
Därför har jag aldrig vågat mig på den p g a rädslan för den fruktade bolmörtskivlingen!
Är dessa trattskivlingar också dödliga så finns det all anledning att lita till luktsinnet, om de också är rödsporiga villsäga?

0

Irene A

10 feb 2006 kl. 08:23

Luktsinnet är något man verkligen inte kan lita på när det gäller svampar. Det kan låta motsägelsefullt, eftersom lukterna samtidigt är viktiga karaktärer hos svamparna - men många arter har mycket komplexa blandningar av luktämnen. Dessa upplevs dels olika av olika människor, dels skiftar de mellan svampens olika stadier.
Lövtrattskivlingens doft har beskrivits på många olika sätt, bl.a. mjölliknande, aromatisk, fruktig. Fast jag inte har hittat någon uppgift i litteraturen om anisdoft, finns det sannolikt någon sådan komponent också.
Det räcker inte att använda sig av luktsinnet. Man måste se till att vara bra bekant med alla kännetecken hos de arter man tänker använda som matsvampar.

0

Bo E

10 feb 2006 kl. 13:02

Irene!
Just därför undrar jag om lövtrattskivlingen kan skiljas från mjölskivling genom färgen på sporer /skivor!
Rodnar de eller är de vita?
Annars blir det totalstopp för mjölskivlingar för min del nästa säsong!
Lövtrattskivling har jag ju faktiskt inte känt till förrän nu, och därför inte tagit med i beräkningen som förväxlingssvamp!

0

Irene A

10 feb 2006 kl. 13:47

Lövtrattskivling är den mest sannolika förväxlingsarten till mjölskivling, och för mig tog det *många* år innan jag vågade plocka några mjölskivlingar.

Om du tittar noga på skivorna här:
http://svampguiden.com/art/visa/Clitopilus_prunulus
så kan du se att de är tydligt nedlöpande. Observera att skivorna kan se nedlöpande ut även på trattskivlingen när hatten är fullt utväxt och mer trattformad, men de slutar mer markerat vid foten.
Även lövtrattskivlingen har en svag rosa ton på sporerna, men inte alls lika tydlig som hos mjölskivlingen.
Likadant är det med mjöllukten, som är stark hos mjölskivlingen, men även kan förekomma (i kombination med andra komponenter) hos lövtrattskivlingen.

0

Bo E

10 feb 2006 kl. 16:35

Irene A:
Jaha, det blir nog till att avhålla sig från mjölskivling tills jag lärt mig känna igen den ordentligt…

Är det vanligt att de växer sådär sammanväxta vid foten?
De såg också ovanligt kraftiga ut.

till Michael K:
Borde inte lövtrattskivlingen finnas med som förväxlingssvamp, då ju gifttrattskivlingen har vita sporer.
Då är ju lövtrattskivlingen farligare och lättare att fötväxla.
I somras tog jag mod till mig att äta ett par små, små mjölskivlingar efter att noggrant konstaterat att de hade rosa sporer / skivor och att skivorna var nedlöpande. De växte i en gräsmatta och närmaste träd var en ek och en tall.
Om det är lövtrattskivling eller mjölskivling kan i ett sådant läge vara svårt att bedöma, så jag gör nog inte om det!
Möjligen om de växer på samma ställe igen, för jag överlevde ju fjolårets!

0

Tony

11 feb 2006 kl. 18:52

Lövtrattskivlingen jag nämnde tidigare plockades i regn, och då är ju inte väderkornet som vassast. Jag minns att jag då i skogen upplevde doften som mjöl…
Men när både jag och svampen kommit in i stugvärmen, började den dofta aromatiskt, något som jag till slut upplevde som anis.
Dofter kan sannerligen vara kluriga, även om det för egen del inte är så vanligt att luktsinnet spelar mig så stort spratt som vid detta tillfälle.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone