0 527 visningar

13 svar

Dagens glädjeämnen

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 21:35

Idag hittade frugan och hunden årets första svarta trumpeter för vår del. De växte bland blåbärsriset i en synnerligen blandad, rätt ung skog, strax nedanför en lååång sydbrant. Måste dit och kolla om det finns nåt annat också!  Skörden på första bilden.
Samtidigt var jag ute för att fota (förtorkade) gallmusseroner åt JAS.  Kanske 20 m från dessa växte flera hundra mycket fina riddarmusseroner i och mellan ”rådjursskrap” i gran-/tallblandskog. Visar två bilder så här - för att inte locka någon att äta denna mycket goda svamp!

0

Anita

29 sep 2008 kl. 21:55

I skogen vi plockar i oftast finns svarta trumpeter men jag har inte vetat något om dom förrän jag hittade detta forumet.
Har därför inte vågat plocka dom.
Gissa vad jag ska göra imorgon?

0

Susanne, Björkvik

29 sep 2008 kl. 21:58

Åh, detta såg läckert ut!! Grattis :-)

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2008 kl. 22:04

Äntligen Jan, nu får du smörja kråset. Och så en dum fråga när det gäller dig antar jag. Äter du Riddarmusseron? Antagligen har du gjort det under många år och tänker så klart inte sluta för att några “grodätare” har blivigt förgiftade, om det nu var av denna svamp de åt, det är väl inte så säkert som Klas hade sagt!

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 22:11

Frågan är inte alls dum JAS, men svaret får du allt gissa dig till!
Kan väl iaf säga att jag åt den under de drygt 60 första svampplockaråren, men på den tiden gjorde ju ‘alla’ det…

0

Geraldine Vällingby

29 sep 2008 kl. 22:17

Jag gläds med dej:)

0

Birgitta F

29 sep 2008 kl. 22:22

.........några gäster i huset idag bad om 2 plastpåsar…dom skulle ut och plocka ett bestånd av “grisöra” sagt på grov bohusländska…det var den första svamp jag stötte på som nyinflyttad i Bohuslän , samma höst dog 15 personer i japan av denna svamp.Jag kunde inte säga annat än ” vet ni att denna inte längre är ansedd som matsvamp”.....sen pratade vi vidare jag sa att svart trumpetsvamp påminde om stenmurkla varpå mannen sa , “men den äter jag inte längre den är giftig”.....men den äter jag blev mitt svar.Lite kul blev den konversationen.

Jag är uppfödd med stenmurkla och kan inte tänka mig att inte äta den. Min enkla fråga är har någon dött av Stenmurkla ?

Obs ingen trådkapning bara för att sätta fingret på vad äter vi och inte ?

0

Jan

Geraldine

29 sep 2008 kl. 22:34

Jag hittade ett gäng svarta trumpeter igår. En del av dem var inte alls så svarta på skaftet/utsidan som dina, lite mer åt tobaksfärg. Kan de vara beska då. Har börjat torka dem.

0

Geraldine

"JAS" Helsingborg

29 sep 2008 kl. 22:40

Mina har varit lite olika i färgen från svarta till ljusbruna. Här får du lite varianter.

0

JAS

Geraldine Vällingby

29 sep 2008 kl. 23:01

Mina med:

0

JAS/Jan

Geraldine Vällingby

29 sep 2008 kl. 23:13

Eftersom det är 3 gången i mitt liv jag hittar denna (2 av gångerna inom en vecka) är jag lite osäker på hur dom ska se ut för att inte vara beska, eller räcker det med att skära bort halva foten?

0

JAS/Jan

Enelie, Linköping

30 sep 2008 kl. 00:44

Grattis Jan!
Det ser verkligen läckert ut!

JAS, Trumpetsvampen:
Jag plockar helst Svarta trumpeter när de bara är 3-5 cm stora. De lär vara godast som små.
Men jag har också plockat stora och de har inte varit beska. Jag brukar skära bort hela den delen som är mörk på foten. Det brukar synas en tydlig gräns mellan nästan svart och ljust när man plockar dem.
De har aldrig varit beska hur stora de än har varit.

0

JAS/Jan

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 01:07

Jag tar precis som Eneli bort allt det svarta nederst på foten; fick förresten “kritik” av ngn har för en tid sedan för att jag slösade,var överdådig, men hellre äter jag en lite mindre mängd svart trumpet - men god - än en större mgd besk och jord- eller illasmakande. Har aldrig märkt att gamla mogna svarta trumpeter varit beskare än unga, utan har alltid tillskrivit snålheten den dåliga smaken. Rensa bort allt dåligt och ät bara det som är gott!

0

ÖJÅ

30 sep 2008 kl. 01:44

Ja du har debra du

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone