0 279 visningar

9 svar

Har jag missat nåt gott?

Josefina

29 sep 2008 kl. 22:00

Hejsan!
Jag är en klassisk sopp- och kantarellplockare som i år har försökt utöka mitt svampplockande med bland annat kremlor. Det går sådär… Kom hem med en korg full med olika kremlor, men de enda jag behöll var tegelkremlorna. Jag tycker att jag hittar massor av vinröda/lila/bruna fina kremlor, men de är alla beska i smaken. Men man lär väl sig med tiden!

Mitt under min härliga lilla svamppromenad hittade jag en faschinerande svamp som jag bara var tvungen att fota! Tänkte att den såg riktigt farlig ut, men nu när jag sitter här och läser och tittar på bilder, så undrar jag om det inte kan vara en torr blomkålssvamp? Det har ju varit riktigt torrt i Bohuslän de senaste veckorna, och bland annat trattisarna är som små torra pinnar. Vad kan det annars vara för sort?

0

Lars Ekqvist

29 sep 2008 kl. 22:07

Jovisst, blomkålssvamp. Växer alltid vid basen av tall, vilket syns på fotot.
Fin matsvamp!

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2008 kl. 22:07

Javist är det Blomkålssvamp! Torrt här i Skåne oxå men nu har det börjat regna så vi får hoppas på att det kommer ordentligt i några dagar och sedan lite sol igen så kommer det mer svamp i våra skogar.

0

Josefina

29 sep 2008 kl. 22:13

Tack för snabba svar! Första gången här för mig, och det var ju verkligen ett positivt intryck!

Nu vill jag ju bara tillbaka till tallen och plocka! Fotot är en vecka gammalt, men tror ni att den skulle vara nåt att ha nu? Jag vet inte alls hur snabbt de växer, eller hur snabbt de “torkar bort”, men det senaste dygnet har det ju kommit en del regn. Synd att jag bor så långt ifrån, annars hade jag sprungit dit imorn med snabba kliv!

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2008 kl. 22:17

Den ser ut att vara i utförsbacken, men du kan säkert rensa fram till en provsmakning - åtminstone!

0

Josefina

29 sep 2008 kl. 22:20

Det har du rätt i, Jan A. Hade ju varit fantastiskt att prova på denna svamp som så många är förtjusta i. Och många rensnings- och tillagningstips har jag fått genom att läsa alla inlägg.
Tack för hjälpen!

0

Annette L, norr om Sthlm

2 okt 2008 kl. 08:21

Plockade du den och provade? Jag plockar mina blomkålssvampar på samma ställe vartannat år ungefär, vet inte varför de bara kommer vartannat…kanske nån annan som plockar de andra åren ;=)

Skär av det bruna, prova att lägga en del i mjölk eller filmjölk ett par timmar, ta upp å låt rinna av, det brukar ta bort lite av den “bittra” bismaken som jag iaf tycker kommer när de är på väg att bli lite gamla…

0

Josefina

2 okt 2008 kl. 17:47

Nej, tyvärr har jag inte haft möjlighet att åka tillbaka. Jag bor inte i närheten, men har bett min bror att försöka hitta dit och se om den finns kvar. Lovar att återkomma om jag får tag på den!
Intressant tips det där med mjölken! Du menar väl att jag slänger det bruna och lägger en del av det andra köttet i mjölk? Bäst att dubbelkolla, så jag inte får för mig att jag ska kunna rädda det torra…

0

Peter I.

4 okt 2008 kl. 09:07

Detta är blomkålssvamp och du har missat en delikatess, smakar helt underbart stekt på macka.

0

Annette L, norr om Sthlm

4 okt 2008 kl. 09:37

Japp, slänger det bruna. Mjölken hjälper till att ta bort den bittra smaken om den har bivit lite brun…vet inte varför men det funkar…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone