0 374 visningar

22 svar

Testa dig själv 12

Irene A

5 feb 2006 kl. 20:56

Det här borde vara lite svårare än det förra - vi får se…

0

Hans v E

5 feb 2006 kl. 21:46

Måste du komma med bilder nu! När jag ska gå och lägga mig. 3 är lårkslemskivling. Har inte tid!

0

Joachim Krumlinde

5 feb 2006 kl. 21:50

Nr 8 är i alla fall motaggasvamp (Sarcodon squamosus).

0

Hans v E

6 feb 2006 kl. 10:26

Ja det tror jag också (att 8 är den så kallade motaggsvampen). Nej, förresten. Det är nog snarare koppartaggsvamp eller möjligen bitter eller skrovlig men knappast grantaggsvamp.
1 är väl kanelspindling eller möjligen mörk k.(C. sommerfeldtii).
2 är väl         ängsfingersvamp.
3 Lärkslemskivling.
4 Lilariska.
5 Möjligen en lite otypisk kantkremla.
6 Mycket intressant och vacker! Har du hittat rosen- eller purpurchampinjon?
7 Borstriska är det väl inte, utan någon av de “nya” riskorna, kanske lejon- eller varför inte kärrskäggriska!
9 Knölticka. Fin!

Intressantaste galleriet hittills!

0

Irene A

6 feb 2006 kl. 11:49

4 är inte lilariska.
7 kan bli rejält stor, uppåt 20 cm är inte ovanligt.
9 är en betydligt sällsyntare art än knölticka.

Jag tror jag väntar ett tag till med fler kommentarer.

0

Bo E

6 feb 2006 kl. 14:45

Svårt.

Mina gissningar

1.brun spindelskivling
2.hjorthornsvamp
3.lärkslemskivling
4.lilariska
5.mandelkremla
6.skogschampinjon
7.blek skäggriska
8.motaggsvamp
9.gyttrad taggsvamp

0

Bo E

6 feb 2006 kl. 14:48

Om 7:an inte är en riska är det nog små ex. av jättetrattskivlingen.

0

Bo E

6 feb 2006 kl. 14:50

Kan 4 vara skarp vitriska som stått och blivit smustsgul?
Ser ut som den blånar vid tumning? Har faktiskt inte tummat på de äckliga vitriskorna, så jag gissar att det är såna i alla fall.

0

Joachim Krumlinde

6 feb 2006 kl. 19:20

Jag tror också att nr 6 är rosenchampinjon (Agaricus porphyrizon). Och nr 8 motaggsvamp. Annars var detta mycket svårt. Men vackra bilder.

0

Tony

6 feb 2006 kl. 21:56

Ja, det var klurigt detta.

Jag provar med några av dem:
4. Ser ut som små ljusa gulriskor, så kanske är det videriska?
5. Praktkremla eller möjligen kortfotad kremla.
7. Fransriska.

0

Lena M

7 feb 2006 kl. 08:01

Nu tänker jag gissa, men enbart på släkten och testa om jag har vidgat mina kunskaper något.
spindling
fingersvamp
vaxskivling
riska
kremla
champinjon
mjölskivling
taggsvamp
    ?
Hoppas, att någon/några är rätt. Lena

0

Facit

7 feb 2006 kl. 09:25

Jahapp, det har kommit en del rätta (och nästan rätta) förslag:

1. mörk kanelspindling (Cortinarius sommerfeltii)
Den är lätt att känna igen när man ser de fina zoneringarna på hatten, och borde egentligen ha haft ett namn som talar om det.

2. ängsfingersvamp (Clavulinopsis corniculata)

3. lärkslemskivling (Gomphus maculatus)
Slemskivlingarna kan nog lätt tas för vaxskivlingar, i alla fall medan de är unga - innan skivorna blir svarta av sporerna.

4. gul lilariska (Lactarius flavidus)
Namnet L. aspideus (som Tony föreslog) är svårtolkat, och har ibland använts på den här arten som hittas på kalkrik mark under ek (även under björk i Norrland?). Namnet L. aspideus anses nu höra till videriskan, som är lite spensligare och blekare och växer med olika videarter.

5. kantkremla (Russula vesca)
Jo, det var så enkelt :-)

6. rosenchampinjon (Agaricus porphyrizon)
Det finns även en liten spenslig art med samma färger, blekröd dvärgchampinjon (Agaricus semotus), men den var det inte.

7. blek fransriska (Lactarius aquizonatus)
Det kanske är otydligt på bilden, men det bästa kännetecknet är de täta, vattniga zoneringarna i hattkanten (därav det latinska namnet).

8. motaggsvamp (Sarcodon squamosus)
Finns fortfarande inte i Artdatabankens ekologiska katalog. Suck…

9. gulporig ticka (Diplomitoporus flavescens)
Den växer på tall och är mycket sällsynt.

0

Gittan

27 feb 2006 kl. 09:41

Jag skulle också¨vilja vara svampproffs - hur gör man?

0

Lena M

28 feb 2006 kl. 08:09

Hej Gittan !
Du kan göra som jag, börja med en bra svampbok nu i vinter. Lär dig hur svamparna är uppbyggda, växtplatser, kännrtecken. Likaså fackuttrycken kan vara bra att ha i huvudet. Nästa steg är att gå med i en svampförening, för att få experthjälp.
Dessa kunniga personer som finns på forumet har med stor sannolikhet studerat detta ämne i många år. Det verkar outtömligt !
Men ju mer man lär sig ju roligare blir det. Lycka till du också, jag kämpar på. Lena

0

Bo E

28 feb 2006 kl. 17:21

Lena & Gittan!
Jag är också en novis jämfört med många andra t ex de latinkunniga och mer eller mindre professionella mykologerna på sidan.
Det är ändå väldigt trevligt att testa sina kunskaper ur minnet av alla svamppromenader och mumsiga måltider med svamprätter på bordet.

Minns min familjs första gamla “svampkarta” från typ 1940 och hur mycket nytt man lärt sig sedan den var med ute i skogen!

0

Lena M

28 feb 2006 kl. 19:02

Hej Bo 1
Du har kommit längre än jag, märker jag på dina svar. Tyckte att jag var duktig med mina 20-tal arter som jag plockar, men oj vad jag bedrog mig. Det finns ju mängder som jag ej provat.
Till kommande säsong skall jag testa Blomkålssvamp, Riddarmusseron och Ängsvaxskivling OM jag hittar dem.
Goliatmusseron vore också kul att finna liksom toppmurklor.
Om två, tre månader kan vi börja leta ! Lena

0

Joachim Krumlinde

28 feb 2006 kl. 19:44

0

Bo E

28 feb 2006 kl. 20:44

Jag tror det beror mycket på vilken landsända och vilken terrängtyp man söker i.
Är man självlärd genom att ströva i skogen och dessutom har en ganska begränsad yta att röra sig på så blir kunskaperna också väldigt ojämna.
Här spelar dock svampböckerna och denna guide in som ett bra komplement.

Jag tror att jag skulle känna igen t ex goliatmusseronen om jag stötte på den på nån tallhed i alla fall.
Åtminstone skulle jag ta upp det som en fråga på detta forum.
Den som lever får se…

0

Lena M

1 mar 2006 kl. 08:14

Det lät inte bra med riddarmusseronen. Hur är det mmed vår-och streckmusseron, någon förväxlingssvamp att se upp med ?
Rekommendera mig någon god svamp som jag skall plocka.  Lena

0

Irene A

1 mar 2006 kl. 08:38

Om man har tur, kan man hitta ostronmussling (Pleurotus ostreatus) under senvintern. Blek ostronmussling (Pleurotus pulmonarius) brukar komma tidigt på sommaren. Båda växer på lövved (gärna björk), är fina matsvampar och har inga giftiga dubbelgångare.

0

Lena M

1 mar 2006 kl. 08:53

Tittade och läste om den i boken, tycker att den ser trevlig ut. Om man kan säga så om en svamp!
Hoppas, att jag klarar av att skicka bilder när tiden kommer, för det lär jag behöva nu.
Ex. vet jag ett ställe i skogen där det alltid kommer skogschampinjoner. Någon gång har jag plockat dem och fast jag är till 99% säker törs jag inte äta dem. lena

0

Marita

1 mar 2006 kl. 12:41

Har du nån aning om hur högt upp i landet man kan hitta ostronskivling

0

Irene A

1 mar 2006 kl. 13:20

Både ostronmussling och blek ostronmussling är hittade i hela landet. Vinterfynd av ostronmussling är sannolikast söderut, och den är inte vanlig norrut. Jämfört med den, verkar den bleka ostronmusslingen breda ut sig längre norrut. Jag har i alla fall hittat den norr om Vilhelmina.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone