Ja det tror jag också (att 8 är den så kallade motaggsvampen). Nej, förresten. Det är nog snarare koppartaggsvamp eller möjligen bitter eller skrovlig men knappast grantaggsvamp.
1 är väl kanelspindling eller möjligen mörk k.(C. sommerfeldtii).
2 är väl ängsfingersvamp.
3 Lärkslemskivling.
4 Lilariska.
5 Möjligen en lite otypisk kantkremla.
6 Mycket intressant och vacker! Har du hittat rosen- eller purpurchampinjon?
7 Borstriska är det väl inte, utan någon av de “nya” riskorna, kanske lejon- eller varför inte kärrskäggriska!
9 Knölticka. Fin!
Intressantaste galleriet hittills!
Jahapp, det har kommit en del rätta (och nästan rätta) förslag:
1. mörk kanelspindling (Cortinarius sommerfeltii)
Den är lätt att känna igen när man ser de fina zoneringarna på hatten, och borde egentligen ha haft ett namn som talar om det.
2. ängsfingersvamp (Clavulinopsis corniculata)
3. lärkslemskivling (Gomphus maculatus)
Slemskivlingarna kan nog lätt tas för vaxskivlingar, i alla fall medan de är unga - innan skivorna blir svarta av sporerna.
4. gul lilariska (Lactarius flavidus)
Namnet L. aspideus (som Tony föreslog) är svårtolkat, och har ibland använts på den här arten som hittas på kalkrik mark under ek (även under björk i Norrland?). Namnet L. aspideus anses nu höra till videriskan, som är lite spensligare och blekare och växer med olika videarter.
5. kantkremla (Russula vesca)
Jo, det var så enkelt :-)
6. rosenchampinjon (Agaricus porphyrizon)
Det finns även en liten spenslig art med samma färger, blekröd dvärgchampinjon (Agaricus semotus), men den var det inte.
7. blek fransriska (Lactarius aquizonatus)
Det kanske är otydligt på bilden, men det bästa kännetecknet är de täta, vattniga zoneringarna i hattkanten (därav det latinska namnet).
8. motaggsvamp (Sarcodon squamosus)
Finns fortfarande inte i Artdatabankens ekologiska katalog. Suck…
9. gulporig ticka (Diplomitoporus flavescens)
Den växer på tall och är mycket sällsynt.
Hej Gittan !
Du kan göra som jag, börja med en bra svampbok nu i vinter. Lär dig hur svamparna är uppbyggda, växtplatser, kännrtecken. Likaså fackuttrycken kan vara bra att ha i huvudet. Nästa steg är att gå med i en svampförening, för att få experthjälp.
Dessa kunniga personer som finns på forumet har med stor sannolikhet studerat detta ämne i många år. Det verkar outtömligt !
Men ju mer man lär sig ju roligare blir det. Lycka till du också, jag kämpar på. Lena
Lena & Gittan!
Jag är också en novis jämfört med många andra t ex de latinkunniga och mer eller mindre professionella mykologerna på sidan.
Det är ändå väldigt trevligt att testa sina kunskaper ur minnet av alla svamppromenader och mumsiga måltider med svamprätter på bordet.
Minns min familjs första gamla “svampkarta” från typ 1940 och hur mycket nytt man lärt sig sedan den var med ute i skogen!
Hej Bo 1
Du har kommit längre än jag, märker jag på dina svar. Tyckte att jag var duktig med mina 20-tal arter som jag plockar, men oj vad jag bedrog mig. Det finns ju mängder som jag ej provat.
Till kommande säsong skall jag testa Blomkålssvamp, Riddarmusseron och Ängsvaxskivling OM jag hittar dem.
Goliatmusseron vore också kul att finna liksom toppmurklor.
Om två, tre månader kan vi börja leta ! Lena
Riddarmusseron skulle jag nog vara lite försiktig med. Se
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10674.aspx
och
http://www.sciencenews.org/articles/20011027/food.asp
Jag tror det beror mycket på vilken landsända och vilken terrängtyp man söker i.
Är man självlärd genom att ströva i skogen och dessutom har en ganska begränsad yta att röra sig på så blir kunskaperna också väldigt ojämna.
Här spelar dock svampböckerna och denna guide in som ett bra komplement.
Jag tror att jag skulle känna igen t ex goliatmusseronen om jag stötte på den på nån tallhed i alla fall.
Åtminstone skulle jag ta upp det som en fråga på detta forum.
Den som lever får se…
Tittade och läste om den i boken, tycker att den ser trevlig ut. Om man kan säga så om en svamp!
Hoppas, att jag klarar av att skicka bilder när tiden kommer, för det lär jag behöva nu.
Ex. vet jag ett ställe i skogen där det alltid kommer skogschampinjoner. Någon gång har jag plockat dem och fast jag är till 99% säker törs jag inte äta dem. lena
Både ostronmussling och blek ostronmussling är hittade i hela landet. Vinterfynd av ostronmussling är sannolikast söderut, och den är inte vanlig norrut. Jämfört med den, verkar den bleka ostronmusslingen breda ut sig längre norrut. Jag har i alla fall hittat den norr om Vilhelmina.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.