0 525 visningar

48 svar

Miljön

ÖJÅ

29 sep 2008 kl. 23:06

Hur många av er svarar ärligt. Om ja frågar hur mycket släpper ni ut i avgaser när ni söker era svampar. Frågan är om man åker bil eller tunnelbana. Vem åker bil? o Vem åker t-bana?
Man ska nog inte klicka för skogen om man själv kan åka 10-tals mil för att hitta svamp.

0

Peter, Linköping

29 sep 2008 kl. 23:10

T-bana?

“Nästa…svampskogen. Se upp, dörrarna stängs…” : )

Själv cyklar jag, men så har jag inga fångster i Svampstaff-klass heller

0

Salasias

29 sep 2008 kl. 23:11

Jag kör dryga tre mil, och på vägen, ca 09.00 på morgnarna, möter jag alla 4-hjulsdrivna suvvar som varje dag året runt kör in till jobbet i Sthlms city från de “finare” ytterområdena.
Jag har inte ett dugg dåligt samvete.

0

Madde Småland

29 sep 2008 kl. 23:11

Tyvärr får jag erkänna att jag tar bilen:( Bor mitt ute på landet och här finns bara skolbussen som går 2ggr per dag. Cykel är heller inte att tänka på för min del, eftersom mina svampställen ligger för långt hemifrån.

0

Boman

29 sep 2008 kl. 23:12

Jag åker bil tyvärr så går inte de Stockholmska bussarna dit jag vill komma. men jag kör väldigt snålt och lite, inga flermilaresor i onödan. Cyklar annars om jag kan.

0

Anita

29 sep 2008 kl. 23:23

Antingen på vår jaktmark ca 2 mil bort eller så cyklar jag till skogen i närheten.
Jaktmarken måste vi ju ändå åka till med äpplen plus div delar till älgtorn osv och så tränas hunden där på drev och eftersök.
Längre än så blir det aldrig

0

Peter

ÖJÅ

29 sep 2008 kl. 23:24

Nä i svampstaff klass fattas de en del.

0

ÖJÅ

29 sep 2008 kl. 23:51

Det verkar va broblem där.

0

Helena S.

30 sep 2008 kl. 00:01

Jag går! Jag har ingen bil, jag bor hemma, mina föräldrar har ingen bil. Jag letar svamp i den lilla lokala skogen. Ibland letar jag svamp där pojkvännen bor, och dit tar jag bussen.  Men med det sagt, så tycker jag inte att det skulle vara hyckleri att klicka för skogen bara för att man kör bil. Det finns många sätt att göra sitt för miljön. Jag tror dom flesta på den här sidan är miljömedvetna.

0

ÖJÅ

30 sep 2008 kl. 00:02

Ja jag försår ju dig precis, men ja tror ändå att inte alla ha det så bra som mig. Ja hämtar mina kvällsmackor med justnu kantareller. Ca 100 meter nja kanske 45 då.

0

Helena S.

30 sep 2008 kl. 00:08

Så trevligt för dig och miljön.

0

RasBohlin

30 sep 2008 kl. 00:08

Jaha! Så gör de där klimatförbätringarna sig påminda även här på svampguiden då! =)

0

RasBohlin

30 sep 2008 kl. 00:09

förbättringarna ska det heta…

0

Viktoria, Finland

30 sep 2008 kl. 00:42

Jag brukar cykla eller gå jag :)

0

ÖJÅ

30 sep 2008 kl. 00:45

Ja de kan ja väl erkänna. Men man ja kan inte åka flera mil i bil för att fota på en oätligsvamp.
Ni har många bra bilder. Men mycket är skit som vi inte behöver veta.

0

Enelie, Linköping

30 sep 2008 kl. 00:57

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter.
Jag hittar i princip alla min “oätliga” svampar som jag fotograferar 100-200 m från huset. så det är ingen bilåkning.
Hur mycket bidrar du själv med i utsläpp? Levnadsvanor, återvinning m.m.
Det finns enkla tester på nätet att göra.
När jag har gjort dessa tester så ligger jag totalt sett under den önskade utsläppsnivån/miljöpåverkan som är satt till 2020.
Jag använder bilen 3-6 mil/vecka p.g.a. att jag inte har någon kollektivtrafik där jag bor.
Hur har du det?

0

ÖJÅ

Madde Småland

30 sep 2008 kl. 01:11

Om man vill få människor att bli mer miljö medvetna så är det bättre att ta upp en diskussion sakligt och med positiva inslag. Kritik och negativ ton leder bara till ovilja och irritation. Så om du vill få fler att tänka på miljön så tänk mer själv på hur du formulera dina meningar.
Visa också upp statistik för att visa skillnad. Vass ton och kritik på svamp bilder på ett forum som handlar om svamp är ingen bra ide. Det du anser vara skit har många beundrat och lärt sig ngt av. Om du vill göra ngn skillnad så håll dig till positiva saker. Om du kritiserar folks vanor så blir det tvärtom.
Det är ändå en bra sak du tagit upp och det upplevs mer positivt om du låter bli att kritisera.

0

Erik

30 sep 2008 kl. 02:41

Jag hade en fin skog på cykelavstånd som jag brukade cykla till, men den är avverkad. Jag hade en skog på gångavstånd vid lantstället men den är hårdgallrad och blodriskorna och sot- och äggvaxingarna är borta.

Så jag måste söka mig längre bort för att hitta svamp, och det blir oftast med bil.

Även om det är en droppe i havet så bidrar ju ett klick för skogen till att fler skogar blir kvar och att åtminstone några får närmare till en svampskog, och kanske kan lämna bilen hemma, så jag är måttligt imponerad av logiken i begynnelseinlägget.

0

Observant

30 sep 2008 kl. 07:35

Svampstaff har förvandlats till ett troll, tydligen.

0

Boman

30 sep 2008 kl. 07:43

Vänta med att anklaga. Om, så ser Micke det isf. Lätt att använda någons namn o skriva dumt i, är nog bäst att komma ihåg.

0

ÖJÅ

ÖJÅ

30 sep 2008 kl. 09:45

Tack Madde för dessa possitiva känslor du gav mig.

0

Boman

ÖJÅ

30 sep 2008 kl. 09:53

Nä då Boman jag står för va jag skriver. Men de kanske va fel rubrik. Eftersom jag har bett Madde om förlåtelse så får jag väl be dej om det samma.

0

Boman

Boman

30 sep 2008 kl. 09:59

Inget att be om ursäkt för.
Jag svarade “observant” om det var du så observera att man inte får/ska skriva under flera id på samma tråd, helst inte på samma forum ens.

0

Birgitta L

30 sep 2008 kl. 10:06

Vi gjorde oss av med bilen i våras, ungefär samtidigt som jag engagerade mig i Klimataktion. Det finns svampäventyr där jag fortfarande uppskattar en lånad bil, men jag har också slagits av hur långt man kommer med buss och cykel. Vårt torp i Sörmland ligger tre kilometer från en busshållplats, så dit tar vi oss numera med packning i rullvagnar (“dramaten”). Med cyklarna vid torpet kommer vi sedan lätt till många av våra svampställen. Det känns riktigt bra att ha tagit beslutet att bli bilfri.

0

ÖJÅ

30 sep 2008 kl. 10:12

Ja men Birgitta hur mycket svamp tror du de finns runt ert boende? Har du kanske plockat det redan?

0

Birgitta L

30 sep 2008 kl. 11:03

Det var en intressant fråga - massor, är nog mitt svar. Vi har torpet i Lerbo, Sörmland, och om vi sträcker cykelräckvidden till en tvåmilsradie så skulle jag uppskatta svamptillgången där till nåt ton eller så under en säsong som denna.

0

GretheF Skåne

30 sep 2008 kl. 19:59

Hur tar du dig till skogen. jag tar bilen där jag går åkar inga bussar då ska jag gå 10 /20 kilometer till jag kommar till en skog

0

Robban O-hamn

30 sep 2008 kl. 21:01

Ja T-bana finns ju inte här så det får bli bilen.

0

Miljövänlig

"JAS" Helsingborg

30 sep 2008 kl. 21:28

Jag åker bil ibland långa sträckor och de “konstiga” svamparna ( som för många är en livsstil eller hobby som inte är så resurskrävande som så många andra fritidintressen) som jag råkar ta plats med på forumet får jag på köpet när jag letar ätliga. Alla bor som sagt inte på landet och bor man i Skåne så är det oftast en bit till en bra skog/dunge. Men själv så plockar jag väl en 100kg svamp om året, äter inte allt själv utan ger bort en del. Så i stället för att köpa importerade grönsaker, kött eller svamp som har transporterats, gödslats, kostbevattnats, besprutats, elförbrukning, emballage ja ja, och mycket mer. Så vad jag vill säga är att de mil jag åker för att plocka min mat är en miljövänlig insatts och så klickar jag för att få behålla skogen där min mat växer. Och så äter jag inte resurskrävande kött och det är vi ju fler på forumet som inte gör. :)

0

Miljövänlig

Robban O-hamn

30 sep 2008 kl. 21:59

Ja å på Fredag ska jag till Bjuv och hälsa på över helgen, Å det får ju bli med bil. Annars försöker jag nog dra mitt strå till stacken. Förövrigt så tycker jag nog att alla ämnen efter mediciner som går orenade genom människor och djur är lite otäckt för man vet inte mycket om det än.

0

Robban O-hamn

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 19:15

Blir det någon svamptur på Söderåsen då eller håller du dig på mattan?

0

JAS

Robban O-hamn

2 okt 2008 kl. 20:28

Vet inte vad som händer riktigt, men roligt skulle det vara.
Skulle även vara kul och prova en Makrill i Västra hamnen. Det har jag aldrig tagit någon. Men väder och vind bestämmer. Kanske mest fru om jag ska vara ärlig.

0

Robban O-hamn

"JAS" Helsingborg

2 okt 2008 kl. 22:42

Nja tror inte på Makrill i västhamnen de är har nog gått förbi och ut i stora havet. Men jag har inga rapporter för de senaste dagarna.

0

Robban o Jas

Totte Gbg

2 okt 2008 kl. 23:11

Oj inga makrillar vad synd:(
Min man nä han följer inte gärna med o fiskar det får jag göra själv som fru i huset =D
Lycka till mer svampplockandet istället :D

0

Robban o Jas

Robban O-hamn

2 okt 2008 kl. 23:28

Jag kommer nog och hemsöker er med, för syrran och hennes kille byggde
hus i våras. I Tuve. Dom flyttade dit från Lidköping. Själv bodde vi några år i Norumshöjd på mitten av 70-talet.

0

Robban o Jas

Totte Gbg

2 okt 2008 kl. 23:32

O jag får la höra av mig till dig när jag är i O-hamn har govänner där:)

0

Robban o Jas

Robban O-hamn

2 okt 2008 kl. 23:36

De låter la bra de.

0

Robban o Jas

Totte Gbg

2 okt 2008 kl. 23:41

:D nattinatti

0

Totte Gbg

Robban O-hamn

2 okt 2008 kl. 23:50

Dito,ZZZZZZZZZ

0

HM??

svampstaff

3 okt 2008 kl. 23:30

många hugg på mig?när jag inte ens varit vid datorn på 5dagar?? förövrigt åker svampstagg eldriven golfbil givetvis med cykelkärra för mina enorma fångster…LOL

0

HM??

Boman

4 okt 2008 kl. 09:15

Har du bytt alias? “svampstagg”
Du vet, det man har hjärtat fullt av…
Här målas det, allt är inslaget i papper, fick öppna paketet för att nå datorn.

0

MP

4 okt 2008 kl. 09:42

Jag går till skogen jag. Det beror kanske på att jag bor i skogen =). Om jag ska plocka på andra sidan stora vägen så blir det bil, även om det känns onödigt. Men, jag vill inte korsa stora vägen med hund och svampkorg. Skulle bli mos ganska omgående.

0

buffy

4 okt 2008 kl. 10:11

Jag undrar lite över varför man inte ska klicka för skogen om man åker bil till svampställen. Är det ok att använda fosfatfritt tvättmedel om man brukar åka bil?

0

Robban O-hamn

ÖJÅ

4 okt 2008 kl. 13:21

Jag vet inte ens va Söderåsen ligger. Så du ROBBAN jag kommer inte

0

HM??

ÖJÅ

4 okt 2008 kl. 14:18

Nä då Svampstaff. Inga hugg mot dig. Jag har bara så roligt på denna guid när du är med i forumet.

0

Glad amatör

4 okt 2008 kl. 16:37

Cykel till skogen och därefter till fots, gör sig självt när man inte har körkort eller bil.

0

Bo E

23 mar 2009 kl. 14:22

Har heller inte körkort eller bil, så det blir oftast långpromenader, ibland buss till ändhållplatsen, så får man lite mer tid att gå i skogen istället för genom trista bostadsområden.
Men visst kan man göra fina svampfynd även i parkområden inom stadsbebyggt område.
Det skulle jag kunna exemplifiera hur mycket som helst, t ex. svavelticka har jag ytterst sällan hittat utanför stan.
Champinjoner finns det oxå gott om även om jag är lite försiktig med dem om de växer för nära bilvägar. Förra sommaren hittade jag till och med en hel “familj” kungschampinjoner i centrala delen av västra Örebro!

För övrigt skäms jag inte ett dugg om jag slår mig ihop med några bilburna kompisar och åker ut till lite avlägsnare naturområden.

Privatbilismen må vara ett gissel men det är skillnad på folk som av ren lathet sitter och kör bil i tätbebyggda områden, eller dagligen till jobbet fast de likaväl kunde ta bussen, cykla elller ta en uppfriskande promenad, och de som måste ta bilen för att kollektivtrafiken är otillräcklig eller nedlagd eller de som tar en liten nöjestripp till skogen nån gång i veckan.
Med ÖJÅ:s inställning måste all privatbilism omedelbart förbjudas, och det tror jag faktiskt är en utopi, så långt som det gått idag.
Först måste alternativ byggas upp inom kollektivtrafiken och / eller miljövänligare drivmedel tas fram.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2009 kl. 20:08

Jag skrev ju i höstas och min inställning har inte ändrats, jag åker gärna någon mil eller så till en “gårdsbutik” och handlar närodlat och jag åker gärna ut i skogen och plockar närvuxen svamp i stället för att gå till butiken och köpa svamp från Polen och grönsaker från Sydeuropa, frukt från Sydamerika och kött från Irland, nä tänk först handla sedan:)

0

Bo Reyer

24 mar 2009 kl. 07:50

Jag plockar all min svamp och bär inom cykelavstånd, men efter förtäring av min favoriträtt bruna bönor och fläsk kan det ske vissa ofrivilliga utsläpp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone