Hur många av er svarar ärligt. Om ja frågar hur mycket släpper ni ut i avgaser när ni söker era svampar. Frågan är om man åker bil eller tunnelbana. Vem åker bil? o Vem åker t-bana?
Man ska nog inte klicka för skogen om man själv kan åka 10-tals mil för att hitta svamp.
Jag går! Jag har ingen bil, jag bor hemma, mina föräldrar har ingen bil. Jag letar svamp i den lilla lokala skogen. Ibland letar jag svamp där pojkvännen bor, och dit tar jag bussen. Men med det sagt, så tycker jag inte att det skulle vara hyckleri att klicka för skogen bara för att man kör bil. Det finns många sätt att göra sitt för miljön. Jag tror dom flesta på den här sidan är miljömedvetna.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter.
Jag hittar i princip alla min “oätliga” svampar som jag fotograferar 100-200 m från huset. så det är ingen bilåkning.
Hur mycket bidrar du själv med i utsläpp? Levnadsvanor, återvinning m.m.
Det finns enkla tester på nätet att göra.
När jag har gjort dessa tester så ligger jag totalt sett under den önskade utsläppsnivån/miljöpåverkan som är satt till 2020.
Jag använder bilen 3-6 mil/vecka p.g.a. att jag inte har någon kollektivtrafik där jag bor.
Hur har du det?
Om man vill få människor att bli mer miljö medvetna så är det bättre att ta upp en diskussion sakligt och med positiva inslag. Kritik och negativ ton leder bara till ovilja och irritation. Så om du vill få fler att tänka på miljön så tänk mer själv på hur du formulera dina meningar.
Visa också upp statistik för att visa skillnad. Vass ton och kritik på svamp bilder på ett forum som handlar om svamp är ingen bra ide. Det du anser vara skit har många beundrat och lärt sig ngt av. Om du vill göra ngn skillnad så håll dig till positiva saker. Om du kritiserar folks vanor så blir det tvärtom.
Det är ändå en bra sak du tagit upp och det upplevs mer positivt om du låter bli att kritisera.
Jag hade en fin skog på cykelavstånd som jag brukade cykla till, men den är avverkad. Jag hade en skog på gångavstånd vid lantstället men den är hårdgallrad och blodriskorna och sot- och äggvaxingarna är borta.
Så jag måste söka mig längre bort för att hitta svamp, och det blir oftast med bil.
Även om det är en droppe i havet så bidrar ju ett klick för skogen till att fler skogar blir kvar och att åtminstone några får närmare till en svampskog, och kanske kan lämna bilen hemma, så jag är måttligt imponerad av logiken i begynnelseinlägget.
Vi gjorde oss av med bilen i våras, ungefär samtidigt som jag engagerade mig i Klimataktion. Det finns svampäventyr där jag fortfarande uppskattar en lånad bil, men jag har också slagits av hur långt man kommer med buss och cykel. Vårt torp i Sörmland ligger tre kilometer från en busshållplats, så dit tar vi oss numera med packning i rullvagnar (“dramaten”). Med cyklarna vid torpet kommer vi sedan lätt till många av våra svampställen. Det känns riktigt bra att ha tagit beslutet att bli bilfri.
Jag åker bil ibland långa sträckor och de “konstiga” svamparna ( som för många är en livsstil eller hobby som inte är så resurskrävande som så många andra fritidintressen) som jag råkar ta plats med på forumet får jag på köpet när jag letar ätliga. Alla bor som sagt inte på landet och bor man i Skåne så är det oftast en bit till en bra skog/dunge. Men själv så plockar jag väl en 100kg svamp om året, äter inte allt själv utan ger bort en del. Så i stället för att köpa importerade grönsaker, kött eller svamp som har transporterats, gödslats, kostbevattnats, besprutats, elförbrukning, emballage ja ja, och mycket mer. Så vad jag vill säga är att de mil jag åker för att plocka min mat är en miljövänlig insatts och så klickar jag för att få behålla skogen där min mat växer. Och så äter jag inte resurskrävande kött och det är vi ju fler på forumet som inte gör. :)
Ja å på Fredag ska jag till Bjuv och hälsa på över helgen, Å det får ju bli med bil. Annars försöker jag nog dra mitt strå till stacken. Förövrigt så tycker jag nog att alla ämnen efter mediciner som går orenade genom människor och djur är lite otäckt för man vet inte mycket om det än.
Har heller inte körkort eller bil, så det blir oftast långpromenader, ibland buss till ändhållplatsen, så får man lite mer tid att gå i skogen istället för genom trista bostadsområden.
Men visst kan man göra fina svampfynd även i parkområden inom stadsbebyggt område.
Det skulle jag kunna exemplifiera hur mycket som helst, t ex. svavelticka har jag ytterst sällan hittat utanför stan.
Champinjoner finns det oxå gott om även om jag är lite försiktig med dem om de växer för nära bilvägar. Förra sommaren hittade jag till och med en hel “familj” kungschampinjoner i centrala delen av västra Örebro!
För övrigt skäms jag inte ett dugg om jag slår mig ihop med några bilburna kompisar och åker ut till lite avlägsnare naturområden.
Privatbilismen må vara ett gissel men det är skillnad på folk som av ren lathet sitter och kör bil i tätbebyggda områden, eller dagligen till jobbet fast de likaväl kunde ta bussen, cykla elller ta en uppfriskande promenad, och de som måste ta bilen för att kollektivtrafiken är otillräcklig eller nedlagd eller de som tar en liten nöjestripp till skogen nån gång i veckan.
Med ÖJÅ:s inställning måste all privatbilism omedelbart förbjudas, och det tror jag faktiskt är en utopi, så långt som det gått idag.
Först måste alternativ byggas upp inom kollektivtrafiken och / eller miljövänligare drivmedel tas fram.
Jag skrev ju i höstas och min inställning har inte ändrats, jag åker gärna någon mil eller så till en “gårdsbutik” och handlar närodlat och jag åker gärna ut i skogen och plockar närvuxen svamp i stället för att gå till butiken och köpa svamp från Polen och grönsaker från Sydeuropa, frukt från Sydamerika och kött från Irland, nä tänk först handla sedan:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.