0 650 visningar

14 svar

Några till av nyfikenhet

zingo123

30 sep 2008 kl. 00:28

Kul om någon tar sig tid att kolla dessa bilder.
Kanske oätligt men det kan vara kul att veta vad man stöter på i skogen.
1 - Undrar vad han ligger där och tänker på i sin skog??
2 - svagt orangeaktig i köttet.
3- Undersidan och foten mer svavelgul i färgen.
Ganska trådig fot.

0

Enelie, Linköping

30 sep 2008 kl. 00:36

Tänk om man kunde få veta det:)
Han har haft många miljoner år på sig att skaffa sig erfarenheter och funderingar.

3. Bara en gissning: Musseron, kanske Streckmusseron.

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 01:15

Instämmer med Eneli! Har den svag mjölliknande doft och mild och god smak så...
Tvåan ser inte trevlig ut.

0

zingo123

30 sep 2008 kl. 01:19

Ja…och filosofen i skogen är mäktig..jag når ungefär upp till ögonbrynet på honom.  :-)

0

vem tog kantarellerna?

30 sep 2008 kl. 01:37

Han tänker att han vet vad det är du plockat :)

0

Irene A

30 sep 2008 kl. 09:24

Den första ser ut som rökriska (Lactarius fuliginosus) eller beckriska (Lactarius picinus), inget att äta i vilket fall som helst.

0

zingo123

1 okt 2008 kl. 23:42

Jag kan inte riktigt släppa taget på bild nr 3.
Därför har jag några frågor till:
1. Är det någon mer som kan bekräfta att det är Streckmusseron??
Jag tycker även den verkar likna Blek streckmusseron

På länken som följer finns en annan bild på streckmusseron.
2. Är det de grövre mörka strecken som beskrivs som “blyertsstreck”??

3. Är det i så fall ett sånt streck som kan anas på min bild - på svampen till höger - bredvid hacket??

4. Finns det nåt annat specifikt som är typiskt för att man hittat rätt svamp?

Tyvärr minns jag inte om hatt färgen var exakt som på bilden, men foten tonade mer i gult än beige.
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=51644&Photo=Streckmusseron-(Tricholoma-portentosum

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 00:14

Du får väl gå och plocka nya för fler foton (och måltid) på det där stället du nämnde i min tråd, om nu inte stjärnorna eller musseronmannen inte vill svara! :) Själv tycker jag det ser ut som streckmusseroner. Alla exemplar är inte helt nerklottrade!

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 00:15

Ett inte för mycket..

0

zingo

2 okt 2008 kl. 00:23

Tack så länge Brenko -
kanske någon   eller musseronkonnässör vill förbarma sig till slut.
Annars gör jag som du säger och håller tummarna :-)
(jag tar ansvar för följderna själv, så var inte orolig)  :-)

0

zingo

2 okt 2008 kl. 00:25

.. “kanske någon stjärna eller musseron” .. skulle det stå

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 00:27

Alltså jag menade ju att du skulle ta fler foton för att de kunniga ska våga svara.. Måltiden skulle då bli en följd av deras positiva svar, hehe.

0

zingo

2 okt 2008 kl. 00:36

Du har nog rätt…
Det kanske är bättre att fota och invänta ett utlåtande.
Att chansa och vara vildhjärna är inte riktigt min grej, men jag blir så ivrig när jag kan lära mig nya sorter.

0

Brenko

2 okt 2008 kl. 00:55

Plockar du och fotar och slänger upp bra foto så dröjer det oftast inte många minuter innan någon svarar, så måltiden behöver knappt fördröjas. Visserligen så handlar det väl knappast om döden, snarare om rännskita på sin höjd, men det är onödigt att chansa ändå. :)

0

zingo

2 okt 2008 kl. 01:28

Jag får ta mig en tur och leta igen.
Efter att ha varit en notorisk kantarellplockare (plus några till) som plötsligt insett att det är vansinnigt kul att upptäcka nya svampar som faktiskt går att äta ockå, så vill
man hitta alla goda - helst på samma ställe också.  :)
Högst på önskelistan står fortfarande Svart trumpet….
men jag kan inte hur man ser dem…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone