JAg tänkte att jag skulle göra svampmjöl av olika torkade svampar. Men…hur får jag den riktigt finfördelad? Är det någon som har något tips? Jag skulle vilja att mjölet verkligen blir som en krydda utan inslag av småbitar. Jag tänkte nämligen göra vackra kryddburkar att ge bort i julklapp
Jag gjorde svampkrydda igår av olika svampar och körde dem i min lilla mixer med knivarna och de blev bra, men det finns säkert flera förslag ska du se.
Svampkrydda = tillsätter lite salt, peppar och torkad persilja, men kan tänka mig att torkad lök / vitlök också skulle passa.
Vi får väl höra vad kockarna säger / tycker.
Det finns många olika sätt att göra sitt svampmjöl på! Jag har en handdriven Kryddkvarn i gjutjärn som kostade en del men det går lika bra med en gammal kaffekvarn. Finns sådana där man kan reglera till grov eller finmald. Köps förslagsvis på loppis för någon tia.
Hur gör du när du gör fluffiga puréer och såser med svampmjöl? Svamp(mjöl) innehåller ingen stärkelse. Enligt min erfarenhet suger svampmjöl endast vätska åt sig och i större koncentration blir grynig. Det här är ingen kritig, jag är bara nyfiken på hur du gör!
Har köpt en enkel elektrisk kaffekvarn, funkar suveränt för att mala den torra svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.