0 3879 visningar

18 svar

Svampmjöl

Lotta

30 sep 2008 kl. 08:34

JAg tänkte att jag skulle göra svampmjöl av olika torkade svampar. Men…hur får jag den riktigt finfördelad? Är det någon som har något tips? Jag skulle vilja att mjölet verkligen blir som en krydda utan inslag av småbitar. Jag tänkte nämligen göra vackra kryddburkar att ge bort i julklapp

0

Lena M

30 sep 2008 kl. 09:04

Jag gjorde svampkrydda igår av olika svampar och körde dem i min lilla mixer med knivarna och de blev bra, men det finns säkert flera förslag ska du se.
Svampkrydda = tillsätter lite salt, peppar och torkad persilja, men kan tänka mig att torkad lök / vitlök också skulle passa.
Vi får väl höra vad kockarna säger / tycker.

0

"JAS" Helsingborg

30 sep 2008 kl. 09:10

Mortla, slå över i ett finmaskigt durkslag, skaka ur det fina mjölet och tillbaka i mortlen med det grova och arbeta på igen tills allt eller det som går är finfördelat till ett mjök. Funkar bra för mig.

0

Karin Hedén

30 sep 2008 kl. 09:31

Kör i mixern. Kan behöva skakas runt och mixas igen.

0

Boman

30 sep 2008 kl. 10:03

Jag kör småbitar till mjöl med mixerstaven, funkar utmärkt. Liksom att göra fluffiga pureer och såser utan mjöl.

0

Lotta

30 sep 2008 kl. 10:06

Vilka underbara bilder. Precis så vill jag att det ska se ut i mitt skåp också

0

Diane

30 sep 2008 kl. 10:12

Jag kör mina torkade svampar i mixern, som tillhör min assistent. Kör man tillräckligt länge så blir det fint mjöl. Provade först med matberedaren, men då blev det småbitar. Jag tror knivarna är för långa i den, men mixern är perfekt. Lycka till!

0

nikke småland

30 sep 2008 kl. 11:00

Kanske dum fråga?
Kan jag blanda ihop flera olika torkade svampar och göra en krydda av eller vad tycker ni?
Har grymt mycket tratt, svart-trumpet, & gulisar torkade…
Kanske kan bli en bra blandning???

0

buffy

30 sep 2008 kl. 11:32

Jag använder gammaldags mandelkvarn. Men hur man än gör kommer man inte undan sikten efteråt.

0

Svampmjöl - blanda inte

Karin Hedén

30 sep 2008 kl. 12:47

Nicke!
Då mister ju kryddan sin poäng! Bättre med olika burkar för olika sorter. Blanda kan man göra efteråt om man så önskar. Precis som med andra kryddor.

0

Svampmjöl - blanda inte

nikke småland

30 sep 2008 kl. 13:51

okej tänkte bara!
Men då ska jag lyda ditt råd!
Tack för hjälpen…

0

MP

30 sep 2008 kl. 18:21

Jag använder en sån här.http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=107
Det går inte i så mkt åt gången, men å andra sidan så slipper jag sila det.

0

MP

Nilla59

30 sep 2008 kl. 18:38

Jag har också en sådan där Jamie Oliver-shaker. Tar du torkade svampar och skakar då?

0

MP

MP

30 sep 2008 kl. 18:44

Japp, de måste vara helt kruttorra och sen skaka, skaka.

0

Dieter Endom

30 sep 2008 kl. 18:46

Det finns många olika sätt att göra sitt svampmjöl på! Jag har en handdriven Kryddkvarn i gjutjärn som kostade en del men det går lika bra med en gammal kaffekvarn. Finns sådana där man kan reglera till grov eller finmald.  Köps förslagsvis på loppis för någon tia.

0

Boman/Svampmjöl

DEieter Endom

30 sep 2008 kl. 18:51

Hur gör du när du gör fluffiga puréer och såser med svampmjöl? Svamp(mjöl) innehåller ingen stärkelse. Enligt min erfarenhet suger svampmjöl endast vätska åt sig och i större koncentration blir grynig. Det här är ingen kritig, jag är bara nyfiken på hur du gör!

0

Boman/Svampmjöl

Dieter Endom

30 sep 2008 kl. 18:52

Jag mena kritik, förlåt.

0

Boman/Svampmjöl

Boman

30 sep 2008 kl. 19:55

;-) Där ser man, nu var jag otydlig igen. Det fattas ett litet ord där, till.” ...mixerstaven, funkar utmärkt. Liksom TILL att göra fluffiga pureer och såser utan mjöl.”
Ok?
Alltså inte av svampmjöl, utan av tex grönsaker som kokat i buljong.

0

jolinboldt

25 sep 2018 kl. 16:42

Har köpt en enkel elektrisk kaffekvarn, funkar suveränt för att mala den torra svampen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone