0 2576 visningar

17 svar

Fråga om flugsvamp

Madde Småland

30 sep 2008 kl. 09:20

För några veckor sedan gjorde jag ett svamptest som ngn länkat till och där fanns frågan om var flugsvampen fått sitt namn. Det kom tydligen av att svampen används till att döda flugor. Är det ngn som vet hur den används? Har varje sommar mängder av flugor i stallet och har testat en mängd olika medel som inte fungerar speciellt bra.
Nu står det 3 vackert röda flugsvampar i hagen så jag undrar om jag själv kan göra flugmedel på dom?
Vet ngn hur man går till väga? Hur används det? 
Lite udda fråga kanske, men det finns inte många effektiva flugmedel jag annars vågar använda där hästar och katter befinner sig.

0

Boman

30 sep 2008 kl. 10:05

Man la hattarna i mjölk har jag läst. Flugorna ska dö av att dricka det sedan. Vet inte hur effektivt det var, har inte testat. Någon som har?

0

Ö.J.Å

30 sep 2008 kl. 10:05

ja jag har ju inga men ja tror att det beror på att de drar åt sig flugor p.g.a. sin doft. Så jag tror inte du ska ta hem dem till stallet.

0

Madde Småland

30 sep 2008 kl. 11:40

Tack för svar.Nu drar hästarna till sig massor av flugor så det kan nog ändå minska en del. Får bara klura på hur och var jag i så fall ska ha mjölken. Katterna är väldigt förtjusta i mjölk.. Ska det vara färska hattar i så fall? Flugorna brukar komma innan jag sett ngn flugsvamp, så kan man frysa in den och använda när flugorna kommer?

0

Boman

30 sep 2008 kl. 11:52

Det här fick jag fram på ett snabbt sök om saken;

Hur har då flugsvampen fått sitt namn?
Jo, flugsvampen har använts för att ta död på
flugor, vägglöss och andra obehagliga insekter i
stora delar av Europa. Högberg berättar att ”För
hundra år sedan kunde man se småländska barn
springa omkring och samla röd flugsvamp, vilka
såldes i närmaste kyrkby för två öre stycket.
Och långt efter detta sattes sötade flugsvampar
ut i västerbottniska ladugårdsfönster som flugfångare”.
Oftast kokade man svampen i mjölk
som kunde hällas upp på ett fat för att locka till
sig och förgifta flugorna.
——————————————————————————————-

Mot flugor hängde man upp knippen av al. På kvällen när flugorna hade samlats bland grenarna tog man försiktigt ner knippet, stoppade det i en säck och bar ut. Man lockade också flugor med mjölk som spetsad med flugsvamp eller arsenik och lurade in dem i glaskupor. På 1900-talet kom klisterremsorna som sedan dess hänger i långa rader i ladugårdar och mjölkrum.

0

Tack Boman!

Madde Småland

30 sep 2008 kl. 12:01

Det lät säkrare med sättet med al. Testar det i första hand. Om inte det fungerar så gör jag ett försök med flugsvamp. Har försökt med klisterremsor men av ngn anledning fastnar inga flugor. Har visserligen varit tvungen att hänga dom med pet-flaskor runt då det flyger in en hel del småfåglar i stallet. Jag lämnar rapport nästa sommar om hur det fungerar. Just nu har flugorna försvunnit ur stallet, men då kommer de tillbaka.

0

flugfångare

Boman

30 sep 2008 kl. 12:19

Om du häller giftet i en sådan där glaskupa med liten öppning då? Sån som jag sett kallas för getingfälla, så kommer katter och andra större djur inte åt det. Du hinner ju fundera ut något under vintern. Skönt med senhöst utan mygg, bromsar, getingar och flugor!

0

flugfångare

Nilla59

30 sep 2008 kl. 19:10

Om man vill fånga blomflugor kan man hälla upp en kopp med rödvin blandat med lite vinäger. Det drar till sig dom och dom drunknar och dör. Men om det jälper mot stora flugor vet jag inte.

0

flugfångare

Salasias

30 sep 2008 kl. 19:39

Svänger tråden lite: Al??? Skulle alkvistar dra till sig flugorna? Och sedan skulle de vara så fogliga så de satt kvar på kvisten om man stoppade den i en påse? Vad är det för flugor?

0

flugfångare

Boman

30 sep 2008 kl. 19:45

Nja, den uppgiften får stå för de äldre, förr i tiden. Då användes tydligen alknippen för att få väck flugor, efter vad jag hittade idag på webben.

0

flugfångare

Madde Småland

30 sep 2008 kl. 23:30

Tack än en gång! Var tvungen att sticka till jobbet innan idag. Nu har jag iaf fått lite att klura på. Som tur är har jag några månader på mig att hitta bästa lösningen. Får testa olika sorters behållare och se vilket som passar bäst.
När det gäller al tror jag nog det kan fungera till viss del. Har märkt att flugorna blir väldigt slöa på nätterna men när jag börjar jaga dom med flugsmälla så sätter de sig i taket istället.

0

flugmördare

Jan A, Uppsala

1 okt 2008 kl. 00:11

Du kan använda ’flugrot/flugurot’ också.  Det är den giftiga roten av ’Nordisk stormhatt’ Aconitum lycoctonum.
Också A. napellus m.fl. arter kan användas.  ”Förr i tiden”  mosades roten och blandades med socker och användes mot flugor och annan ohyra både inomhus och i ladugårdar.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/aconi/aconlyc.html

0

Tack Jan

Madde Småland

1 okt 2008 kl. 08:54

Får hålla ögonen öppna efter den också. Ngt av alla tips tycker jag borde fungera. Så jag hoppas på ett mer flugfritt stall nästa sommar.

0

Tusen tack till alla!

Madde Småland

1 okt 2008 kl. 09:19

Har precis pratat med grannen och hon har äkta stormhatt i trädgården så hon har lovat mig en rot. Så till sommaren när flugorna börjar surra kan jag testa med den först ifall det inte finns några flugsvampar häromkring.

0

flugfångare

Eva K

1 okt 2008 kl. 09:52

Ett annat tips!
När vi käkar surströmming brukar vi slå upp ett par dl av spadet i petflaskor som vi ställer på behörigt avstånd. Dessa flaskor drar till sig större delen av flugorna, som dränker sig i dem.
Kanske kunde det vara ett alternativ till flugsvampsmjölken?
Man kan ju vira najtråd lr dyligt runt flaskhalsen och hänga dem i taket i stallet, så katterna inte kommer åt…

0

Tack Eva!

Madde Småland

1 okt 2008 kl. 10:43

Men jag vet inte riktigt… Det är ju inte den allra bästa lukten och att ha ett stall och 2 hästar som stinker surströmming låter inte så kul. Det kan säkert ta bort stor mängd flugor men det kommer dessvärre hålla även mig borta ifrån stallet.. ;) Men om inget annat hjälper så testar jag även det. Tack för tipset. Alltid bra att ha olika saker att testa.

0

al

buffy

1 okt 2008 kl. 10:56

Det är väl klibbal som avses, flugorna skulle väl fastna ungefär som på flugpapper - gissar jag.

0

Ola K

29 okt 2015 kl. 11:54

Jag hade problem med att övervintrande flugor kröp in utifrån mellan bågarna på kopplade fönsterbågar. Framförallt i öster- och söderfönster var det hundratals. Förra hösten provade jag med att lägga en liten bit (ca 2 x 3 cm) av hatten på röd flugsvamp mellan fönsterbågarna. Sedan dess helt flugfritt! Jag låter de nu snustorra bitarna ligga till i vår - eller snarare nästa höst. Rapport följer.
Ola Gotland

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone