0 293 visningar

9 svar

Vad är det som jag sett i skogen?

Anita

30 sep 2008 kl. 12:12

Hittade dessa i skogen idag.
Den vita växte angränsande till kalhygge där det fanns mycket barr och fin jord.
Tacksam för svar.. man blir ju nyfiken på alla slags svampar nu ätliga som oätliga för de är ju fina att titta på.

0

Vad är det som jag sett i skogen? del 2

Anita

30 sep 2008 kl. 12:14

Fler… här syns den vita

0

Boman

30 sep 2008 kl. 12:16

De två översta bilderna ser ut som något gammalt som jag inte ser vad de är. Den tredje är en Biskopsmössa, eller möjligen en falsk Biskopsmössa. De innehåller båda ett gift som andra murklor.

0

Boman

Anita

30 sep 2008 kl. 12:19

Här syns de underifrån.
Lite svårt att fota med hunden i kopplet dock. :(

0

ÖJÅ

30 sep 2008 kl. 12:22

De ser ut som att de skulle få stå kvar. För jag misstänker att alla är inget att äta om man vill behålla hällsan.

0

ÖJÅ

Anita

30 sep 2008 kl. 12:24

Jag är inte ute efter att äta dom, bara nyfiken på vad det är :)

0

ÖJÅ

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 13:59

Den tredje er en Biskopsmössa.

0

ÖJÅ

Anita

30 sep 2008 kl. 14:01

Tack Hans..
Vet du möjligtvis ifall bild nr två senare i tråden är en silkesmusseron?

0

ÖJÅ

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 14:01

Den hvite er en Tricholoma album ser det ut til.

0

Tricholoma album ?

Anita

30 sep 2008 kl. 14:06

Hmm ok.. kanterna på hatten hade sprickor/delade och inte så grov fot som Tricholoma album verkar ha.
Japp.. det blir att kasta då :)
tack för svaret

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone