0 332 visningar

9 svar

Silkesmusseron?

Anita

30 sep 2008 kl. 12:51

Kan det vara så och isåfall vad gör man med den?

0

Anita

30 sep 2008 kl. 13:36

Någon som vet?

0

buffy

30 sep 2008 kl. 13:49

Hatten ser inte ut att ha sidenlyster och inte heller den liksom knöliga formen, det syns inga blågröna streck vid fotbasen och inga rosa fläckar på hatten. Hoppas ngn stjärna snart dyker upp i den här tråden!

0

Irene A

30 sep 2008 kl. 14:09

Jag tror också att det är något annat. Saknar den silkesvita hattytan och fladdriga hattkanten, och den har inte så tydligt urnupna skivor. Dessutom ser den ut att ha rester av en ring på foten, så jag misstänker att det är något sällsyntare: en rotmusseron, Calocybe constricta.

0

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 14:13

Det ser mer ut til å være T. album siden det ikke er blågrønne flekker , heller ikke noen rosa flekker…Begge har tette , utrandede skiver men hva luktet den? Mjöl eller reddik?

0

Anita

30 sep 2008 kl. 14:21

Den har en champinjonliknande doft.
Såg inga ringar på några av de svampar jag hittade och de är lite ljusgulflammiga på hatten

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 15:39

Mot slutet av tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=115333&fnr=1&sok=silkesmus&Start=0&Offset=50&9
har jag lagt ut riktiga silkesmusseronerna, titta och jämför Anita!

0

Anita

30 sep 2008 kl. 15:45

Oj .. ja det va ju en viss skillnad haha
hmm ja.. jag har mycket att lära nykomling som jag är.
Vissa svampar kan jag sen jag va barn men har oerhört mycket kvar.
Tack :)

0

buffy

30 sep 2008 kl. 15:46

Såna fina silkesmusseroner!! (“Buckliga” är de snarare än “knöliga” som jag skrev förut.) Jag åt inte dem jag plockade 19/9, men igår hittade jag några till på ung. samma växtplats och som hade blågrönhet nere på fötterna, så dem har jag tänkt äta upp =)

0

Anita

30 sep 2008 kl. 15:52

Japp då lägger jag dessa på tippen i den sk yssasvamphögen :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone