0 434 visningar

12 svar

Streckmusseron?

Brenko

30 sep 2008 kl. 12:52

Suck.. Här är han igen som slutat plocka svamp. Tog bara med korgen “utifall att” på hundturen i skogen bakom huset..Vill ju hitta streckmusseron, en önskesvamp..

Det ÄR verkligen den va?? Lukt mild, smak god, kanske åt mjölhållet som di säger.. Mycket streck är det på dom i alla fall..

0

Brenko

30 sep 2008 kl. 12:55

..

0

Irene A

30 sep 2008 kl. 13:28

Ja, det tycker jag allt. Har man så fina skogar bakom huset kan det inte vara lätt att hålla sig från svampletning.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 sep 2008 kl. 13:39

De ser ut som de jag hittade i går. Riktigt mumsigt efter alla gallmusseroner man bitit i.
Nu kan vi ha fest Brenko.

0

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 14:06

Lurer fargene meg eller? Det første bildet er Streckmusseron men de andre ser mer brune ut og har ikke den riktige fargen under hatten…

0

Brenko

30 sep 2008 kl. 14:10

Det är samma svampar Hans. Jag vet inte varför kameran ville de skulle vara bruna på andra kortet, de ser ut som på första bilden. Mörkgrå, med lite svart och blyertsstreck hit och dit.

0

Hans Myhre

30 sep 2008 kl. 14:16

OK, da har fargene lurt meg.

0

zingo123

30 sep 2008 kl. 14:46

Brenko
Kolla min tråd bild nr 3
Någon trodde att det kunde vara streckmusseron. På bilden verkar undersidan tona i beige,- men det var alltså nästan svavelgult.
Tyvärr rappfulla i mask men det fanns endel där jag fann de. Är de värda att letas upp och plockas fler av??

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=119224&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&5

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 15:08

Zingo, streckmusseroner är värda några steg och lite till!

0

Brenko

30 sep 2008 kl. 15:18

RAAP!

Godare än rimskivling och sotvaxing säger jag! Längre än så vågar jag inte gå efter en måltid. Men en keeper, utan tvekan. :)

Smörstekte och provsmakade, gjorde sen omelett.

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2008 kl. 15:44

Den är en höjdare och med på min topplista, Brenko!
Näst sista inlägg (just nu) i http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=112162&fnr=1&sok=godaste&Start=0&Offset=50&54

0

Eva K

30 sep 2008 kl. 17:12

Lyckost dig! Mina var många men alldeles torra. Kändes extra trist då det var ett rejält gäng och inte bara 2, som det brukar vara just där.

Fast, idag hittade jag frostvaxingar och massor med fin motaggsvamp.

I lördags, jetlagad och nylandad, kollade jag av mitt gamla favvoställe i Järfälla efter trattisar. Men det var då snustorrt eller igenplockat. Men, jag hittade massa svart trumpetsvamp och kungschampinjoner. Sagolik blandning i svampsåsen ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone