Plockade ca 10 st av dessa svampar i utkanten av min tomt, i en slänt mot en ravin. Där växer bla gran och björk. I slänten slänger vi växtavfall och även aska från vedspis. Hatten är mycket mörkare än på bilder i svampböcker, kan det bero på höga halter av kadmium?
Jag har aldrig sett något liknande och då har jag sett många olika Fjällskivlingar dock inte den som växer i växthus!
Ska den vara mer mörkbrun i hatten?
Eftersom ingen vet vad det är för sort ska du inte äta den!
De som är släta på foten, det finns ett par som rodnar orsakar illamående!
Intressant att komma fram till Aspera. Oj, oj, oj vad många arter det finns av Lepiotasläktet. Jag har kollat och kollat, och det verkar mycket troligt att vi kommit rätt betr Aspera. Läste någonstans att den kan växa i trädgårdar där man haft ut fliskompost.Kanske aska från ved jämföras med flis? Ska inte äta svampen! Tack i alla ni som engagerat er.
Det är intressant det du skriver, jag har också lagt märke till hur olika de kan se ut i olika växtmiljöer. Har sett exemplar från en älvravin med mycket gräs och lövkompost, som har varit mycket storväxta, och med mörka, tilltryckta fjäll på hatten. De som vi brukar hitta i torra och öppna, betade kalkmarker, brukar vara ljusare och taggigare på hatten, och mer kortväxta. Dina fynd ser ut som ett mellanting mellan dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.